Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag arbetspendlar i och för sig i Stockholmstrakten rätt ofta..

Men absolut.. för mycket ecodriving är nog inte speciellt bra för bromsarna. Jag har på 3 månader gått från rätt aggressiv körning till mjuk och eco.. mest för att testa mig själv och vad bilen egentligen kan komma ner till. Får se hur länge jag står ut. :)
En och annan lite mer aggressiv resa ibland kan kanske vara bra både för bilen och mina nedtryckta behov. :lol:
gooose skrev:Fortsätter du din eco driving så kommer du ändå aldrig spara in bränsle så att det täcker kostnaden av bytet av skivor kostar
Lägg även till att en rostig skiva har sämre bromsegenskaper så den dag du behöver broms för något så kanske bilen stannat ett par meter
för långt fram och i bästa fall med mosad front

Se nu till att använda bromsarna regelbundet så att skiva är blank o fin med bra broms effekt

Efter detta kan du återgå till att jaga dina staplar men håll alltid ett öga på skivorna så att dom är fina
Så kommer både du och bilen att leva längre

Lite väl drastisk kanske jag är men det är faktum att denna eco drivig sabbar bromsar mer än man tror speciellt ihop med varåt fina saltade väglag i detta land

Jag ser detta dagligen rostiga skivor som har använts för dåligt och det kostar bilägarna mycket pengar i onödan

//Gooose
Det finns inget som helst samband mellan Eccodriving och rostiga bromsskivor enligt mig. Sambandet är mesiga inbromsningar och rostiga skivor.

Även om man praktiserar Eccodriving och motorbromsning så uppstår alltid något tillfälle då man måste använda vanliga bromsen, tex om man kommer i nedförbacke mot ett rödljus och motorbromsen inte räcker till så man får bromsa med pedalen också.

Se då till att bromsa HÅRT ett öonblick istället för en lång mjuk inbromsning.

Gör man så lite nu och då håller sig bromsarna fina bak utan att du drar upp förbrukningen överhuvudtaget.
JE Jr skrev: Vid ecodriving och väldigt försiktigt bromsande så tar bakbromsarma nästan inget av kraften och kan bli dåliga mkt tidigare än om man kör mer aggressivt.
Stämmer verkligen detta? Som jag har förstått så har V70II en bromskraftfördelning vid låg fart/lättare inbromsning som lägger mera tryck på bakbromsarna. Så det problemet bör vara borta om det nu stämmer!
På 10000mil med en förbrukning på 0,65l/mil och 15kr/l så blir bränslekostnaden 97 500kr.

Kan man sänka denna kostnaden med 10-20% med eco-driving så har man sparat 10-20 tusen.

Alltså även om bromsarna behöver motioneras så är det inte helt säkert att aggressiv körning lönar sig i längden.

Tänk på att däcken också kommer slitas ner i förtid. De slits troligen upp linjärt med kraftbehovet och eftersom kraftbehovet stiger kvadratiskt i högre hastigheter så blir det avsevärda skillnader.
ah17 skrev:På 10000mil med en förbrukning på 0,65l/mil och 15kr/l så blir bränslekostnaden 97 500kr.

Kan man sänka denna kostnaden med 10-20% med eco-driving så har man sparat 10-20 tusen.

Alltså även om bromsarna behöver motioneras så är det inte helt säkert att aggressiv körning lönar sig i längden.

Tänk på att däcken också kommer slitas ner i förtid. De slits troligen upp linjärt med kraftbehovet och eftersom kraftbehovet stiger kvadratiskt i högre hastigheter så blir det avsevärda skillnader.
Man kan ju räkna sig till döds, och allt är individuellt. Om du tjänar 150kr i timmen efter skatt och kan tillgodogöra dig 10min extra arbetstid varje dag genom att ta dig fortare till jobbet istället för att såsa dit (aka Eco-Driving) och har 4mil enkel väg så tjänar du 31250kr extra på fem år (10.000 pendlarmil).

Allt blir liksom teoretiskt ända tills det blir praktiskt.....

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Hastighetssänkningar ja.....

3000 mil/år i 90 km/h = 333 timmar bakom ratten.

3000 mil i 80 km/h = 375 timmar bakom ratten

Att sänka farten från 90 till 80 är alltså lika stor förlust som att man skulle förlora en hel semestervecka.

Men men.....
Fast Eco-driving betyder inte nödvändigtvis att man "såsar" fram, alltså sänker hastigheten...
Får man ett bra flyt i körningen och håller en jämn och fin hastighet - jämfört med dåren, som nyss körde om dig för att till varje pris komma fram först, måste tvärnita inför kommande rödljus som han inte hann förbi...medan du kan lugnt och prydligt ställa dig bakom honom - eller rent utav kanske låta bilen rulla och inte behöva börja om från 0.

Sen att det kan vara bra att köra "aggressivt" nån gång då och då för att motionera bromsar o dyl. är ganska självklart :)
Jag har också räknat på det där med timmar och hur mycket man skulle "tjäna" istället om man jobbade.. Men verkligheten är ju så att i allafall för mig så blir det inget extra betalt om jag kommer 10 minuter tidigare.. (och ofta åker jag 10 minuter tidigare så jag vet att jag kan ta det lugnt) På hemvägen handlar det ju om fritid jag förlorar och den kan man väl värdesätta högt, men man får ändå inget betalt för den.

Vill man spara pengar (och inte får betalt för alla extraminuter man ev.jobbar) är det nog hastighetssänkning och ecodriving som gäller, men med lite tanke att man då och då faktiskt "använder" bilen. Tror på både lite extra gas och broms då faktiskt.. så man "blåser ur den" som man alltid fick höra att man måste göra förr. :)

Sen tycker jag oftast att miljöaspekten glöms bort, det är inte enbart för att spara pengar jag försöker hålla ner förbrukningen. Jag skäms redan nog för att jag är så pass bilberoende... :???:
Det där med att sänka farten från 90 till 80 att man förlorar en semestervecka tyckte ja va skoj!!! Måste dra den för farsan. Nu är han pensionär men i alla fall. När man åker med honom så känner man hur man åldras och blodet koagulerar...

Hålla på att småsnåla ett helt liv det tror jag inte på.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]