Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

atte skrev:Är också intresserad hur du har gjort.
Hur drog du 12V från batteriet?
Har själv bytt till Hertz högtalare men behöver byta till en bättre förstärkare då 4x40W är lite klent.
en grov +kabel (35mm2) från batteriet som går under plastpanelen (under vindrutan) bort till höger sidan och in i kupén via en gummiplugg som jag fick skära hål i (intill det s k drivE-batteriet om jag inte minns fel) och sedan under tröskelpanelerna ända bak till bagaget. OBS! handskfacket måste bort för att komma åt.
Jord tog jag från en av de skruvar som håller kofångaren bak.
I mittkonsolen har jag en nivåreglering till högnivåomvandlaren så jag kan styra basen då jag kopplat mot framsystemet (funkar med bakhögtalarna och fadern oxå om man vill men detta är bättre om du vill kunna använda bakhögtalarna samtidigt.
Själv kör jag än så länge orginal högtalarna fram (fadat ner bak till min), har ett pioneer ref.kit liggande men inte orkat byta ännu då jag faktiskt upplever ljudet som riktigt hyffsat.
En snabb-bild på mitt bygge, har en del kvar att göra för att snygga till lite men det gör jag till sommaren när värmen är här :wink:
ska fixa klädda skivor till kondingen och omvandlaren så det blir lite prydligare och inte kan åka runt.
lådan är skruvan i botten samt med de 2 fäst-järnen ni ser i ovankant.
Fick skära sönder förvaringsinredningen för att detta skulle gå att lösa men en sådan kostar ca 4-500 på skroten så det kan det vara värt.
Framför lådan finns det lite plats för punka-mojängen samt bogsertamp mm.
Audiocontrols LC6i är en suverän omvandlare, med 3 kanaler men en dyr sådan...
ca 2000 kr kostar den, men ger stora möjligheter att bygga ut sitt befintliga system.

Än så länge har jag inget hål/galler in till kupén för basen, man tappar lite tryck men det räcker till bra ändå (rockford P3D2 som matas med 700W :twisted: )

Bild
uffe6y skrev:Tog 12 volt från konsollen mellan sätena och använde högnivå-omvandlare och plockade signal ur bakdörrens högtalare. Lilaröd kabel och rödvit...Har "lilla stereon" så nu låter det sjukt mycket bättre. Använder fadern till att få bra nivå på dunket bakifrån.

Jag köpte en aktiv låda med en tolva i..den hade både hög och lågnivå-ingångar. Jag tog bort locket i konsollen mellan sätena på baksidan av konsollen för att dra ut 12 volt från uttaget som sitter där. Tog bort dörrsidan med att lossa locket som sitter mitt på dörren sen en torxskruv som håll fast dörrsidan. Bände ut dörrsidan underifrån och när alla klipps hade lossnat så lyfte jag dörrsidan rätt upp. Lossade sedan kabeln närmast högtalaren som är kopplad till fönsterhisskontakten och sen fick dörrsidan hänga i den andra kontakten. Lossade kontakten till högtalaren och kopplade på rödlila till högnivåingången på baslådan. sladden syns lite när man öppnar dörren men det gör detsamma, men därifrån kunde man dra den under dörrlist till bagageutrymmet. Sen var det bara inställningar till att få ljudet perfekt. Har inte den värsta baslådan med fet-effekt men fick sub-bas och mer allroundtryck i ljudet och känner mig nöjd med det.
uffe6y skrev:
uffe6y skrev:Tog 12 volt från konsollen mellan sätena och använde högnivå-omvandlare och plockade signal ur bakdörrens högtalare. Lilaröd kabel och rödvit...Har "lilla stereon" så nu låter det sjukt mycket bättre. Använder fadern till att få bra nivå på dunket bakifrån.

Jag köpte en aktiv låda med en tolva i..den hade både hög och lågnivå-ingångar. Jag tog bort locket i konsollen mellan sätena på baksidan av konsollen för att dra ut 12 volt från uttaget som sitter där. Tog bort dörrsidan med att lossa locket som sitter mitt på dörren sen en torxskruv som håll fast dörrsidan. Bände ut dörrsidan underifrån och när alla klipps hade lossnat så lyfte jag dörrsidan rätt upp. Lossade sedan kabeln närmast högtalaren som är kopplad till fönsterhisskontakten och sen fick dörrsidan hänga i den andra kontakten. Lossade kontakten till högtalaren och kopplade på rödlila till högnivåingången på baslådan. sladden syns lite när man öppnar dörren men det gör detsamma, men därifrån kunde man dra den under dörrlist till bagageutrymmet. Sen var det bara inställningar till att få ljudet perfekt. Har inte den värsta baslådan med fet-effekt men fick sub-bas och mer allroundtryck i ljudet och känner mig nöjd med det. Har ju lilla stereopaketet och då har man väl inget steg under sätet? eller har jag fel?
aggrosurf skrev:Du skulle kunna ta ut högnivå under passagerarstolen om du har lilla stereon sitter det mycket riktigt inte någon förstärkare. men det sitter ett skarvstycke med alla högtalarkablar där.

Du har inget schema som visar vilka kablar man ska ta av?
Har bytt till dubbla 12:or nu och har dragit ström från batteriet i fram.. det finns en plugg att dra bort under passagerarmattan i fram som ska vara till att installera kupevärmare...men lite pillande med svetstrådar så gick det att dra igenom kabeln fram till batteriet.

Man ska lyfta bort både mattan och ljudisoleringsmaterialet för att se pluggen.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]