Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanxc
Jag fick höra av ÅF nu på morgonen att det kan vara ett mjukvarufel som omfattar en del serienummer. Det gäller mjukvaran som styr oljetrycket i sluväxeln. Har fått tid om en vecka så jag kan rapportera om det löste felet...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
johanxc skrev:Jag fick höra av ÅF nu på morgonen att det kan vara ett mjukvarufel som omfattar en del serienummer. Det gäller mjukvaran som styr oljetrycket i sluväxeln. Har fått tid om en vecka så jag kan rapportera om det löste felet...
Passa dig för att ladda ny mjukvara !!!!!!!

Det är inget fel..... Det finns två mjukvaror till Haldex Gen 5.

1. En mjukvarar som driver bra på 4-hjulsdriften och försöker ge Instant Tracktion som Gen 4 hade upp t.o.m My12. Men tyvärr vibrerar den kraftigt så som du säger.

2. En mjukvara som är komfortabel och inte vibrerar men istället saknar AWDns Instant Tracktion.

Jag kör med alt 1, för jag tycker 2:an är riktigt kass då den inte har Instant Tracktion.

Om du lämnar in bilen så kommer de att ladda Ver 2 och din bil blir tyst och vibrationsfri. Man passerar du en moddsträng i 110-120 är bilen inte alls lika stabil längre utan vinglar som en FWD i slasket. Jag har provat.

PS, Det är mycket komplicerat att byta tillbaka från Ver 2 till Ver 1 om du ångrar dig, då man måste tömma hela bilen på mjukvara och börja omfrån början. DS
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av ymmot
Undrar om volvo lagt in ver 1 på haldexen? Trodde de bara gjorde det på dem som klagade på awd?
Men det kan ju blivit nåt fel i fabriken vid tillverkningen att det blev så på vissa seriebilar.

För att nämna haldex 5 så får vi hoppas att volvo ihop med haldex kommer med nån lösning beträffande segheten i systemet mot haldex 4!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ymmot skrev:För att nämna haldex 5 så får vi hoppas att volvo ihop med haldex kommer med nån lösning beträffande segheten i systemet mot haldex 4!
Verkar vara kört, På Gen 5 måste man välja mellan komfort o prestanda. På Gen 4 kunde man få båda på samma gång.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Jeg har ikke kjørt i 120 km enda, på 550 mil! Jeg har ikke noen vibrasjoner, men snakket med volvo i dag, de sier det er kun 1 program til haldex 5 , de kunne ikke finne noe annet i "databasen" sin. B 20, din bil oppleves slik som trådstarter skriver?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
2013xc70 skrev:Jeg har ikke kjørt i 120 km enda, på 550 mil! Jeg har ikke noen vibrasjoner, men snakket med volvo i dag, de sier det er kun 1 program til haldex 5 , de kunne ikke finne noe annet i "databasen" sin.
Det beror på hur mycket man klagar......

Klagar man mycket nog så ....
ymmot skrev:Undrar om volvo lagt in ver 1 på haldexen? Trodde de bara gjorde det på dem som klagade på awd?
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Ok, det er nok også slik at klager ikke går videre, men stopper på "gulvet". Jeg har tatt opp noen ganger at jeg synes bilen har lett for å spinne foran, og svaret etter de har snakket med volvo ,høyere opp i systemet, er at haldex 5 er bedre en 4 . Og da stopper det der. Jeg er ikke direkte misfornøyd, men har opplevd overraskende spinn foran noen ganger. Nå er det snart på med campingvogn, vogntogvekt på ca 4300 kg. Det blir spennende og prøve på fuktig gress og litt gjørme og i bakker!!
av ymmot
Så kan vi faställa vilken version som är i original från fabrik då? Vers 1 mjukvara eller mjukvara vers 2?

Om det är vers 1 så fungerar min klanderfritt och då måste det vara nåt annat fel på johanxc bil!
Som jag förstått det så är det dem som klagar på haldex 5 som kan få vers 1. eller är jag fel ute?
av ymmot
Sen en annan fråga när vi ändå pratar haldex 5. Är det så att ju mer kraft i motorn så blir systemet snabbare? Tänkte då på optimering typ
Polestar, Rica etc. Mera vrid i motorn borde göra att haldexen reagerar kvickare pga kraften som vridet gör som i sin tur ska fördelas ut till varje hjul!
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]