Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertsh
Jag betalade cirka 1000 för mellanservice, aldrig så mycket som 1700. Jag servade min V70 2.0F på Bilia Vinsta (Bromma/Vällingby).

Jag körde cirka 7000 av mina 7500 mil på E85. Enda anledningen till att jag körde på bensin vid några tillfällen var utlandskörning utan tillgång till E85. Inga problem med några spridare. ViBilägare är klåpare i mina ögon.
av perhall
Av alla biltidningar i västvärlden är nog ViB minst klåpare.
Har ni nånsin träffat journalister för de olika biltidningarna?
ViB framstår som unikt seriösa jämfört med alla andra, även TV är okey och internationellt är ju tyska ams riktigt bra.
PH
Användarvisningsbild
av roadside
moose skrev:De där med spridarna var ju vi bilägare som tog upp, deras kärra har gått med enbart e85 i 13000mil. byte skulle kosta runt 8000kr.
Min kärra har gått 15k+ och har inga som helst problem med spridare då den gått mestadels på bf95 men servad på 1000mil. Inte särskilt snabb men det beror ju förståss vad man jämnför med, har kört 2,4d auto och d5 manuell och visst är det lite mer mos i dessa maskiner... 12000mil service är väl en dyr en men ingen kamrem på denna bil.
Hej lite nyfiken vad kostar ventiljusteringen vid 12k mil? Jag har 4k mil dit men det kan ju var bra att vara förberedd .
av MattiasD
perhall skrev:Av alla biltidningar i västvärlden är nog ViB minst klåpare.
ViB framstår som unikt seriösa jämfört med alla andra, även TV är okey och internationellt är ju tyska ams riktigt bra.
PH
Det säger en del om hur usel bil media vi har i landet. Nä, när det gäller motorer och bränslen, har jag inget förtroende för någon motorjournalist. Bara att påstå att V70 2.0F bara går 100 mil på etanol, och sedan måste spridarna tvättas med bensin, talar ju att det är någon typ av elavbrott "där uppe".

Till TS, har du slagit till på Volvon?
av MattiasD
roadside skrev:
Hej lite nyfiken vad kostar ventiljusteringen vid 12k mil? Jag har 4k mil dit men det kan ju var bra att vara förberedd .
Runt 1500 kronor kostar ventilkontrolen på 2.0F.
av Echraz
B
MattiasD skrev:
perhall skrev:Av alla biltidningar i västvärlden är nog ViB minst klåpare.
PH
Det säger en del om hur usel bil media vi har i landet. Nä, när det gäller motorer och bränslen, har jag inget förtroende för någon motorjournalist. Bara att påstå att V70 2.0F bara går 100 mil på etanol, och sedan måste spridarna tvättas med bensin, talar ju att det är någon typ av elavbrott "där uppe".

Till TS, har du slagit till på Volvon?
Blev inte just den Volvon då det blev lite för mycket pengar att lägga emellan. Ska sälja min nuvarande bil privat och sen blir det nog att köpa en V70 kontant. Gillar verkligen V70:n och känslan med summumpaketet är svårslagen för de pengar en relativt fräsch V70 kostar. Så blir det en V70 blir det absolut en summum sen, förmodligen en från 2008-2010.
av Echraz
Har fortsatt att kolla på bilar och har tittat en del på V70 DrivE. Alltså den med en liten 1,6 diesel. Min fundering är om det är ett vettigare köp än en 2.0f? Den är ju lite dyrare i inköp men samtidigt så drar den betydligt mindre än flexifuelen. Skatten är inte heller så hög, däremot verkar de äldre DrivE bilarna ha lite dyrare skatt än de nyare, även om det nu bara rör sig om hundringar.

Vilken bil blir billigast att äga? Kör ca 1500 mil om året och har nog tänkt ha bilen i rätt så många år.

/Echraz
av Mwi
Echraz skrev:Har fortsatt att kolla på bilar och har tittat en del på V70 DrivE. Alltså den med en liten 1,6 diesel. Min fundering är om det är ett vettigare köp än en 2.0f? Vilken bil blir billigast att äga? Kör ca 1500 mil om året och har nog tänkt ha bilen i rätt så många år. /Echraz
Läser du här på forumet så ser du att de som är mest negativa till Volvo, är de som kör eller har kört 1,6D. Kör du bara 1500 mil/ år så kommer alltid värdeminskningen vara den största kostnaden, bränslekostnaden kommer var mindre. Framtida värde på en bil är det ingen som kan svara på, men flera börjar bli negativa till diesel så värdet på en beg. dieselbil kan bli osäkrare. Exempelvis flera tyska städer förbjuder dieselbilar utan partikelfilter medan gamla bensinbilar får köra in i städerna även Oslo har väl liknande tankar. Och våra svenska politiker brukar ju gilla att ligga i framkant när det gäller att jävlas :twisted: med bilister så det kommer säkert snart hit också. Väljer du en etanolbil så har du ju alltid två bränsletyper att välja på, men som sagt ingen vet väl vad som gäller om några år så välj det som du tycker känns rätt.
av perhall
Tycker inte svenska politiker är varken snällare eller taskigare än andra i grannländer, problemet är väl ofta att politiker bor i storstäder på centrala adresser och inte riktigt förstår att en del av deras väljare spenderar 33% av sin nettoinkomst på bilåkning...

Står man ut med 2,0F-motorn så är ju den riktigt prisvärd, inte minst som Summum, kollar man bilpriser.se är det inte många kronor extra för Summum på en 2,0F! Klart billigaste motorn i V70II.
PH

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]