Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim
robert7539 skrev:
Tim skrev:Blir problemet värre desto kallare det blir ute? I sådana fall kommer ljudet ifrån genomslagsgummit som blir hårt vid kallgrader, finns nya förbättrade att montera.
Svårt att svara på, köpte bilen i början på januari, och det har varit mer eller mindre minusgrader sen dess här i Stockholm.

Lite offtopic, men Volvo och deras framvagnsproblem alltså. Hade innan en V70-01 i sju år och hade nästintill på varje besiktning något fel på framvagnsdetaljer. Förbannat sköna bilar att köra (läs: Stolar) men icke är de en problemfri bil..

//Robert

Alla framvagns problem som var på V70N är borta. Mycket bättre kvalitet på grejjerna nu. Du har ingen möjlighet att ställa in bilen i värmen några timmar då?
av lassemal
har fått exakt samma ljud i min:-(
Har gått knappt 6000 så det känns lite tidigt med sån skit
Frktansvärt irriterande speciellt eftersom gatorna här i Linköping är så j-a dåliga så det klonkar ju mest hela tiden.
Hoppas att någon har ett svar på vad det kan vara och inte bara tipsar om olika garantier (jag har inga kvar) ;-)
SteveO77 skrev:vad dom sa till mig så var det känt fel hos my10 , för klena stötdämpare!!!
jag har kraftigare nu på min.
jag betalade inget.
Hade du nybilsgaranti kvar då?

//Robert
av JMH
Jag påtalade ett liknande ljud inför senaste servicen. Mekanikern hittade en sten i fjäderkoppen som vid svängar och körning över gupp orsakade klonkljud. Inget garantiarbete således...
Man kanske skulle ta och uppdatera hur de gick för mig.

De som gjordes på garantin var att byta krängningshämmarstagen på båda sidor. Efter bytet så blev bilen tyst och fin.

Mvh

Robert
Användarvisningsbild
av hakank
Har samma problem med min. Började vid strax innan 7000 mil ungefär. Hade samma problem på min gamla S60 2.4. Där byttes krängninghämmarna och det verkar ju som att det fixade sig i ditt fall med det bytet också Robert. Det är väl gummibussningarna som tar slut. Vad kostade kalaset?
Skall in med min på oljebyte strax och tänkte fixa dette extremt irriterande problem samtidigt.
/Håkan
av chli
Hej!

Ny här och har tyvärr ett knakande/klonkande ljud i framvagnen på en V70 -11 (5600 mil) som anledning till att jag kollade detta forum.

Köpte bilen för ca 1,5 vecka sedan och upptäckte att farthinder/fartgupp orsakar detta missljud. Jag har läst lite olika trådar här och vad jag förstår så kan detta fel ha samband med kall temperatur. Jag åkte till Volvo för några dagar sedan men typiskt nog så hörde varken jag eller mekanikern något ljud just då trots två provkörningsturer.

Mitt dilemma blir att om teorin med att fenomenet uppstår i samband med kallare temperatur så hinner kanske garantin på 6 månader att gå ut innan missljuden upstår igen. Jag trodde väl aldrig att jag skulle önska efter kallare väder igen....... :wink:

Finns det någon som har några tips om hur jag ska hantera detta. Lite svårt att påtala ett fel som inte hörs. Finns det något annat sätt att se eller kolla vad som orsakar dessa missljud? Bilprovningens bildiagnos?

Tacksam för tips och råd.
av Tim
chli skrev:Hej!

Ny här och har tyvärr ett knakande/klonkande ljud i framvagnen på en V70 -11 (5600 mil) som anledning till att jag kollade detta forum.

Köpte bilen för ca 1,5 vecka sedan och upptäckte att farthinder/fartgupp orsakar detta missljud. Jag har läst lite olika trådar här och vad jag förstår så kan detta fel ha samband med kall temperatur. Jag åkte till Volvo för några dagar sedan men typiskt nog så hörde varken jag eller mekanikern något ljud just då trots två provkörningsturer.

Mitt dilemma blir att om teorin med att fenomenet uppstår i samband med kallare temperatur så hinner kanske garantin på 6 månader att gå ut innan missljuden upstår igen. Jag trodde väl aldrig att jag skulle önska efter kallare väder igen....... :wink:

Finns det någon som har några tips om hur jag ska hantera detta. Lite svårt att påtala ett fel som inte hörs. Finns det något annat sätt att se eller kolla vad som orsakar dessa missljud? Bilprovningens bildiagnos?

Tacksam för tips och råd.

Jag kan nästan garantera dig att det är dina genomslagsgummin som låter. Gummit torkar och blir stenhårt och det blir ett klonk ljud som brukar höras speciellt i farthinder, ljudet brukar även förvärras då det blir minus grader ute då gummina blir ännu hårdare. Ny förbättrade genomslagsgummin har införts och finns som reservdel. Finns även en Teknisk Journal som beskriver problemet exakt.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]