Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dom flesta här har nog en intelligenstelefon och då är det ju en baggis att för några hundralappar komplettera den med en OBD-läsare och en lämplig app till telefonen för att kunna läsa av kylvätsketempen. Vet inte hur exakta uppgifter man får men en eventuell skillnad mellan auto-läge eller ej borde ju gå att se.

Själv är jag helt övertygad om att motorer som startas så varma som möjligt ger längre livslängd och mindre bekymmer. Har ju testat i vinter och konstaterat att 20 min dieselvärmare (XC70 D3 -12) gav nästan +40 i kylvätskan vid -28 grader utomhus, förmodligen mycket bättre än en elvärmare som stått på hela natten.
andreas_lofgren skrev:I så fall får du ta bort en hel del C5 modeller också, värmaren finns inte på e-HDi 110 EGS6 & e-HDi 115 EGS6
C5 med snåldieseln är den enda C5-modell som saknar just bränsledriven tillsatsvärmare, det är också den enda C5-modell som saknar riktig gashydraulisk fjädring. Som ersättning för värmaren har man den billigare och hos andra bilar vanligare lösningen med ett termostatstyrt el-element, liknande lösning som VAG, BMW med fler. Framförallt i jämförelse med VAG-dieslarna så är Citroens "brödrost" oerhört mycket mer effektiv (upp till 900W), då den faktiskt på riktigt även hjälper motorn att hålla rätt drifttemperatur, även vid körning i sträng kyla. Samma lösning i den mindre C4-modellen. Så, snikmodellen utan Citroenfjädring och med minsta dieseln har denna lösning, alla andra C5-modeller har bränsledriven (diesel) tillsatsvärmare.
Det beror i hög grad på användningsområdet. Men, alltför många funderar inte på det. På samma sätt som när massan tidigare köpte ineffektiva och törstiga spritbilar så köper alla nu snåldieslar. Kör man mestadels korta körningar med många kallstarter, då är dieseln rent olämplig och tvärtom om du regelbundet kör bilen längre sträckor med ordentligt varmkörd motor. En personbilsdiesel bör ha någon form av kylarskydd, tillsatsvärmare samt regelbundet gå längre sträckor, då håller såväl motor samt partikelfitret, eljest kan det gå åt helvete fortare än man tror. Rätt använd är de moderna direktinsprutade dieslarna svårslagna, men det finns definitivt utrymme för snåla bensinmotorer också och det kan vara det rätta valet för rätt många. Man måste också komma ihåg att en bränsledriven tillsatsvärmare kräver underhåll och ibland dyrbara reparationer om man vill hålla liv i systemet, precis som en klimatanläggning. Inget håller i evighet, särskilt inte om man använder det på ett dumt sätt.
Problemet är att tillsatsvärmaren (såvida den inte av komfortskäl uteslutande används som parkeringsvärmare) eldar för kråkorna. Bortkastade pengar att värma en motor som under låg belastning (vanlig personförflyttning = personbilskörning) vädrar ur den spillvärme som skall användas för att få upp motorn i arbetstemp och sedan i andra hand ge värme åt kupén.

Frun kör 7 km ren stadskörning till jobbet och värmaren gör under denna sträcka av med kanske 2 dl diesel i värmaren och kanske 6 dl i motorn. Det är två deciliter rakt ut i rymden eftersom dieselmotorn går på kraftigt luftöverskott under låg belastning. Och då bor jag ändå på en plats med en av Sveriges mildaste vintrar.

Hade kalla länder varit en större marknad, hade man kanske utvecklat en lösning där motorn (i kallt väder) går under extra belastning och denna belastning i sin tur genererat värme, både direkt till kupé och indirekt genom en belastad motor.

Jag älskar dieselkaraktären, kraften på låga varv och den körning det inbjuder till. Men på vintern känns det som jag eldar i ett hus där vinden blåser rakt igenom.
Jag kan nog tycka att det du skriver är en rätt bra beskrivning av vad det handlar om och att din frus körcykel inte är det optimala för en dieselbil. Här kanske en av de nyare och förhoppningsvis snålare bensinarna kan vara ett alternativ. I övrigt kan jag bara instämma i att dieslarnas körkaraktär är överlägsen övriga motorer vad gäller vardagskörning
Stringerbell, jag hade exakt samma tanke, och jag tog saken i egna händer, jag har en Volvo XC70II D5 men också en Audi A2 TDI, och den lille rackarn blir inte varm på vintern, så jag tänkte precis som du, belasta motorn lite hårdare, och använd det till värme, så upp i svarven och svarvade mig en slangvärmare, där jag har stoppat i 5st vanliga Audi glödstift, dom är på straxt under 150W/st, alltså ca 750W, som jag tar ur generatorn, belastar alltså motorn hårdare, och använder till att värma, har en tempsensor på slangvärmaren som automatiskt slår ifrån tillsatsvärmen vid 75´C
Den enda, och roliga, är att man måste ha koll på voltmetern så man inte går "torsk" i batteriet, för kör man på värmaren, bakrutevärmaren, fläkt och lite annat så ger inte generatorn tillräckligt.
Grymt smart, Martin!

Jag tänkte först att en lösning där man går direkt från mekanisk energi till värmeenergi, men via genererad elektricitet blir det onekligen mer flexibelt.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]