Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en vanlig 2.5ft, alltså utan R-design. Nu sedan vinterdäcken åkte på har jag kört den på bensin och snittar då 1,2-1,3, kör alltid snällt, och min kvinna kör den en hel del. Bor i en förort till Göteborg, så antar mesta delen av körningen räknas som stadstrafik.

Under sommaren körde jag X antal tankar på 95 och X antal tankar på e85 och kom fram till att där är en försumbar vinst. Tankar då hellre 95 för att slippa tanka hela tiden. Sen exakt hur mycket mer den dog på E85 kommer jag inte ihåg.
Användarvisningsbild
av hollan
limited är skattefri i 5år från första reg datum så du har ca 3år kvar på de
sen ligger skatten på 1480 på aut kanske nått billigare på en manuell men det kan säkert nån annan svara på
Användarvisningsbild
av Kostas
Låter som den är rätt törstig då om du snittar 1,2-1,3l/mil på bensin...
Kör ju diesel nu o kommer ju få en smärre chock...Är dock inte nöjd med bilen i fråga...(En Ford) Anledningen kan den intresserade läsa på FB/Ford Sverige ;-)
Kostas skrev:2,5 FT tillverkas väl inte längre?!
Därav min fundering om att det är lite ute... Varför slutar de annars med den?
De flesta beg bilar har ju motorer som inte tillverkas längre... köper man t ex en 530d eller 3,0TDI Audi som är några år gammal så är motorerna ersatta av i stort sett helt nya motorer...

2,5FT är ju ganska törstig om man inte kör försiktigt. Därför ersatt av T4F som har mindre effekt, fulare motorljud, kortare register... visserligen en bra och snål motor men en 2,5FT är ju bättre alla dagar i veckan. Jag skulle inte alls tveka att köpa en sån.

Sen tycker jag definitivt att 2,5FT gör sig bättre manuell än med automat.
PH
Jag har en R-design MY11.
Jag kör vanligtvis på E85, och min normalbilism är pendling i stockholm, så det får nog betraktas som stadstrafik.
Den normala förbrukningen brukar ligga på 14.2 L/110km E85. Jag kör bara undantagsvis på bensin, och datorn brukar då mäta upp förbrukningen till ca 11.8 L/100km BF95.
Häromdagen körde jag dock Stockholm-Malmö, på precis en tank E85. Jag snittade drygt 110km/h, och resan gjordes sålunda på ca 5 timmar. Förbrukningen stannade på 10,7 L/100 km E85 (vinterblandning).

Jag har ingen aning om hur dessa siffror kan hjälpa dig, men kan säga att motorn är en fantastisk landsvägsmaskin. Det enda felet som jag känner är automatlådans envishet att hela tiden peta i ettan, fast bilen rullar. Irriterande.
Vad hög förbrukning du har på 95 då. 1,2 drar min på E85 och tankar alltid det förrutom då jag ska till något avlägset fjäll där inte E85 finns. Jag har manuell
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]