Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
StefanN skrev:Betalar samma, känns absolut prisvärt. Det går inte jämföra med nåt hemmapulat vax.
Man kör med samma grejor som rekondaren...det mesta går alldeles utmärkt att få tag på. Men det krävs iofs en del kunskap så är man inte bekväm med polermaskiner så spelar det ingen roll.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
Om erbjudandet gäller 12% Teflon lackskydd som ska hålla ca 5 år, inklusive årlig översyn med en återbehandling efter 2.5 år för ca 1000:-
skulle jag faktiskt slå till, om jag hade en nyare bil.

5000:- för 5 år kostar det nästan att gno hemma.
av AndS
Funk skrev:Dock tror jag generellt att en välvårdad fräsch bil är både mer lättsåld och dessutom faktiskt betingar ett högre pris, vilket torde vara mål och resultat av lackvård och skydd.

/Thomas
Lackvård är inget permanent och ska du sälja bilen privat så är det dagsstatus som säljer. Bilhandlare kan rekonditionera en bil så du funderar på varför du sålde den när den sedan står i bilhallen. Så mera lättsåld och högre pris vid försäljning lär knappast inträffa.
Användarvisningsbild
av Funk
AndS skrev:
Funk skrev:Dock tror jag generellt att en välvårdad fräsch bil är både mer lättsåld och dessutom faktiskt betingar ett högre pris, vilket torde vara mål och resultat av lackvård och skydd.

/Thomas
Lackvård är inget permanent och ska du sälja bilen privat så är det dagsstatus som säljer. Bilhandlare kan rekonditionera en bil så du funderar på varför du sålde den när den sedan står i bilhallen. Så mera lättsåld och högre pris vid försäljning lär knappast inträffa.
Visst är det dagsstatus som gäller, även vid inbyte. Tro inte att handlaren backar en sekund för att värdera ned en bil som han måste lägga tid på att polera. Att rekonda strax innan försäljning eller hålla det fräscht hela tiden är i mitt fall en ickefråga.... Jag har fräscha kläder och putsade skor, vårdar mitt yttre och vill ha det mesta fint omkring mig. För mig är det självklart att hålla bilen fräsch HELA tiden , inte bara innan en försäljning. Och att dagsstatusen då är på topp, som alltid, har aldrig lett till en sämre affär.
Min ganska goda insyn i rekondandets förtrollade värld har dessutom ställt mig mycket skeptisk till alla "garantier" och och utfästelser på mångårig hållbarhet...kort sagt det vimlar av överdrifter och jag skulle säga att det nog inte finns ett lackskydd som håller 30 månader.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
Funk skrev:kort sagt det vimlar av överdrifter och jag skulle säga att det nog inte finns ett lackskydd som håller 30 månader.
Du får t.o.m. 5 år garanti om bilen är ny med 12% teflonbehandling. Kommentar Funk?
Användarvisningsbild
av Funk
Garanti som förpliktigar till intet kanske ? Och börja med att fråga hur dom över huvud taget mäter vad som finns kvar på lacken efter den tiden..men Teflon och meningslösa garantier är ju utan tvekan marknadsföring som verkar gå hem. Hade jag rekondat för vinnings skull så hade jag kanske hävdat samma tid, eftersom jag använder samma preparat som flera firmor. Jag menar dock att längre än 12-18 månader är det svårt att få något av skydden att hålla. Jag använder bl.a R2000 vilket ibland sägs garanteras i upp till 5 år (med krav på minst en "kontroll"), i praktiken lägger man på skydd igen efter 18 månader..

Garantin för PPS-behandling hos en välrenommerad firma, vilket i all ärlighet är ett mycket bra skydd, ser ut så här:
Bilen ska återbehandlas var 18:e månad, eller tidigare om man vill. Mellan återbehandlingarna får bilen inte tvättas med borstar, poleras eller vaxas. Garantin täcker inte stenskott, repor, lacksläpp eller skador orsakat av fågelspillning. Rekommendation är att ta bort fågelspillning och annat kraftigt nedfall på lacken inom ett dygn för att slippa åverkan på bilens lack. Insekter som får sitta för länge på lacken kan bli mycket svåra att tvätta bort om de inte avlägsnas i tid.

En otroligt heltäckande garanti, den gäller i princip fullt ut bara om bilen parkeras i garage och inte körs eller tvättas. :roll:

/Thomas
av AndS
Funk skrev:
AndS skrev:

/Thomas
Visst är det dagsstatus som gäller, även vid inbyte. Tro inte att handlaren backar en sekund för att värdera ned en bil som han måste lägga tid på att polera. Att rekonda strax innan försäljning eller hålla det fräscht hela tiden är i mitt fall en ickefråga.... Jag har fräscha kläder och putsade skor, vårdar mitt yttre och vill ha det mesta fint omkring mig. För mig är det självklart att hålla bilen fräsch HELA tiden , inte bara innan en försäljning. Och att dagsstatusen då är på topp, som alltid, har aldrig lett till en sämre affär.
Min ganska goda insyn i rekondandets förtrollade värld har dessutom ställt mig mycket skeptisk till alla "garantier" och och utfästelser på mångårig hållbarhet...kort sagt det vimlar av överdrifter och jag skulle säga att det nog inte finns ett lackskydd som håller 30 månader.

/Thomas
I priset du får för din bil finns alltid marginal för rekonditionering om vi pratar om märkeshandel.
Sedan kan en "säljare" säga att du får lite extra för att den är så fin, huruvida det stämmer får du själv fundera över. ;-)
Användarvisningsbild
av Funk
I priset du får för din bil finns alltid marginal för rekonditionering om vi pratar om märkeshandel.
Sedan kan en "säljare" säga att du får lite extra för att den är så fin, huruvida det stämmer får du själv fundera över. ;-)
Ja en handlare gör ju sällan förlustaffärer.. :wink:

/Thomas

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?