Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
På min tidigare volvo en V50 1,8f -06 gick det rätt dåligt att köra på E85 när det var minusgrader. Vid flera tillfällen hade jag väldigt startproblem då det tog flera minuter på startmotorn innan den kom igång.. vid ett tillfälle fick jag ringa assistans.
När jag sen tankade i bensin (Ibland tankade jag hälften bensin o hälften E85) få funkade det superfint.
Jag tror att de här problemen försvann ganska snart efter 2006.. för många här på forumet som har senare årsmodeller vittnar ju om att de inte har några problem alls.
Användarvisningsbild
av moose
Du kan följa en v70 2,0f i vi bilägare som de kört sen den var ny, nu ca 13-14000 mil. De har kört enbart e85. Visst har de haft lite små knorr med någon ryckning mm men inget överhängade. Det senaste verkar det som det är dags för ett spridarbyte, deras volvo verkstad hade rekomenderat var 5 tank med bensin för att hålla spridarna rena.
Själv kör jag mars-nov enbart e85 och vintermånaderna bf95, går hur fint som helst men hade säkert kunnat köra e85 på vintern med!
av Hertsh
Jag hade en 2.0F från första registrering april 2008 till i Oktober och har kört enbart E85 med undantag för en handfull tillfällen då jag varit tvungen att tanka bensin. Inga problem med motorn pga bränslet. Hade en del barnsjukdomar dock med oförmåga att starta motor (på sommar inte pga kyla) och ojämn tomgång. Detta åtgärdades via mjukvaru-uppdateringar.

Det enda andra problem jag haft med motorn, var brist på kraft vilket jag dock visste vid köptillfället.
av MattiasD
moose skrev:Du kan följa en v70 2,0f i vi bilägare som de kört sen den var ny, nu ca 13-14000 mil. De har kört enbart e85. Visst har de haft lite små knorr med någon ryckning mm men inget överhängade. Det senaste verkar det som det är dags för ett spridarbyte, deras volvo verkstad hade rekomenderat var 5 tank med bensin för att hålla spridarna rena.
Själv kör jag mars-nov enbart e85 och vintermånaderna bf95, går hur fint som helst men hade säkert kunnat köra e85 på vintern med!
Det är ju just den typen av förvirring jag menar, som ViB bidrar med. Etanol rengör mycket bra och lämnar inget "smuts" som antyds av ViB, och som då måste tvättas bort med bensin. Hela det resonemanget är befängt. Men om det ligger någon sanning i det handlar det om någon tillsats i E85. Det borde ViB gå till botten med istället för att spida myten om att man måste tanka bensin i en flexifuelbil. Men både Volvo och bränslebolgen säger att et finns inget problem med bränslet. Troligvis är det sulfathistorien ViB håller i liv som uppdagades för 3 år sedan. Jag har mailat flera gånger angånde detta men inget svar utan förvirringen fortsätter i nästa numer av ViB. Det intressanta är ju att deras "lösning" inte verkar hjälpa eftersom de ändå fått problem med motorn. Det var komiskt när de beskrev besöket hos Volvomeken, som nu rekommenderade var 3:e tank bensin som åtgärd. Och ViB godkänner det "lösningen". Jag häpnar över motorjournalisternas dumhet. Slutsatsen man kan dra är att problemet i fallet ViB är någon annat.
av perhall
Jag har kolleger som kör Audi etanol (dvs A4 MY11) och haft massor med problem vid etanolkörning. En av bilarna har stått ett par veckor totalt på verkstan utan att felet har hittats. Föraren bytte nyligen till bensin och bilen går nu utmärkt, han har avbokat verkstadsbesök eftersom det nu inte behövs längre (så länge han kör på bensin).

Så visst kan etanol skapa problem.

Sen verkar detta ju inte ha drabbat Volvobilarna mer än i liten omfattning.

Och VAG-produkterna verkar ju minst sagt ha många problem med TSI-motorer, DSG-lådor, manuella lådor (en annan kollega har bytt 2 ggr i sin A4 MY10 6000 mil + kopplingen också, kostade 10 000), gasdrift, etanol, lackproblem och allt möjligt. Dyra att köpa, vinner alla tester men knappast konsumentvänliga.../PH
PH
av MattiasD
Din beskrivning ser jag som en Audiproblem. Din kollega ska inte acceptera att tvingas köra på bensin utan Audi ska lösa problemet.

Jag är utan bil just nu efter mitt jobbyte, och har funderat på en Passat. Men jag har fått kalla fötter pga DSG lådan, gasventil (Ecofuel), eller om jag ska satsa på Multifuel, har VW en rekommendeation att tankla bensin var 1500 mil. Det sista har inte Volvo, utan Volvo säger att deras bilar fungerar alltid på E85. Bensintankning ska vara en tillfällig rekommendation under tiden man löser problemet. Jag frågade en VW försäljare om bilen påminner när det är dags att tanka bensin utan att få svar. För VW kan ju inte på allvar mena att jag ska hålla reda på när jag tankade bensin senast? Det är som gjort att glömma bort, och får jag då motorproblem (oavsett art) kommer VW garanterat att skylla på att jag inte följt deras uppmaning. Det ska inte vara en permanent lösning att tanka bensin ibland som i fallet VW och det ser jag som ett misslyckande från VW sida, och i kombo med dålig kvaliteten på DSG lådan, lutar det nu åt en Volvo igen, T4F med PS. Lite tråkigt val kanske, Volvon har också sina kvalitetsbrister, men det viktiga som drivlina på Volvon fungerar!
av perhall
Drivlinorna fungerar bra på Volvo och var i en undersökning nyligen rankade som ett av de märken med minst antal fel.

Måste ändå säga att jag har högt förtroende för ViB (känner två som jobbar/jobbat där) tsf en del andra motorjournalister - och de uttrycker sig ändå generellt i positiva ordalag som sin 2,0F MY08 med 13000 mil. I senaste numret konstaterade de ju att det kostade 8000 att laga värmestolen i deras 9-5 MY11 med 6 000 mil, servicen kostade 6000 + byte av bromsar fram 6000 (kommer inte ihåg exakta summorna men nåt sånt) - och de har ofta stora uppslag om DSG-lådor och annat som det inte står mycket om i andra motortidningar där VAG-produkterna istället alltid vinner tester...
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev: Troligvis är det sulfathistorien ViB håller i liv som uppdagades för 3 år sedan.
Jag hade en bekant med en Ford Focus som drabbades av detta med sulfat för ett antal år sedan, och fick problem. Han tankade bensin enligt verkstadens rekommendation, men det hjälpte inte ett dugg. Det enda var att byta spridare.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?