Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kanske jordens rotation :lol: Finlandsfärjorna ser en skillnad i förbrukning till respektive från Finland, och det beror på jordens rotation, förbruknig i tanken alltså, inte bara i baren.
Seriöst så tror jag luftmotståndet, eller vinden alltså, det är stor motståndsskillnad om du får 8m/s mot eller i medvind.
Vore intressant att veta om det alltid drar mindre från Gävle för dig, eller om det var en engångsföreteelse.
Idag drog det lika jävligt till Stockholm.. (Det är från Gävle det dragit mer...)

apersson850, hur räknar du då? Alltså jag är seriöst nyfiken.. menade det inte som nån spydighet. :)
Går ju inte riktigt att jämföra med hastighet man kör då motorn jobbar med andra motstånd än bara vinden. Men om du räknat rätt så menar du alltså att vindens påverkan blir lika stor som vid 115km/h om man kör i 90km/h med 8ms/s motvind?
Men då man behöver räkna med tredjepontens som du sa går det väl inte bara att vända på det.. Alltså att det blir jämförbart att även bara dra av 25km/h åt andra hållet..
Jag är inte riktigt med på hur man ska räkna här.. du får gärna upplysa mig lite. :)
Allt är ganska enkelt. 5 m/s (t.ex.) är 18 km/h. Kör man med 90 km/h i 5 m/s medvind, så har man hastigheten 72 km/h relativt vinden, d.v.s ett luftmotstånd motsvarande den hastigheten i vindstilla. Kör man 90 i 5 m/s motvind, så kör man 108 km/h relativt vinden, d.v.s. som om man körde 108 km/h i vindstilla. Förhållandet mellan luftmotståndskrafterna i de båda fallen blir (108/72)^2=2.25, d.v.s. den kraft som går åt för att övervinna luftmotståndet i motvindsfallet blir 2.25 gånger så stor kraft som det går åt i medvindsfallet.

Schablonmässigt brukar det heta att vid ca 90 km/h är luftmotsåndet ungefär hälften avv totalmotståndet (för att sedan bli dominerande vid högre hastigheter). Det är alltså ingen orimlighet att just med-/motvindsaspekten kan ge en förbrukningsskillnad på 30% eller mer.
Guligan skrev:Kollade för skojs skull tisdagens väder i Stockholmstrakten.

2013-01-29 kl 12.00.
Sydlig vind 7 m/s.
http://rl.se/vadret/historik.php

Om du exempelvis körde i jämn fart 90 km/h vilket motsvarar 25 m/s, så är det inte oväsentligt. (V70 har ju inte bilvärldens minsta luftmotstånd precis...
Relativt marken: 115 km/h = 32 m/s.
Relativt luften: söderut (32+7) m/s = 39 m/s = 140 km/h, norrut (32-7) m/s = 25 m/s = 90 km/h
Att en fartökning relativt luften från 90 till 140 km/h ger 20% ökad bränsleåtgång ter sig inte förvånande m h t luftmotståndets stora del i totalmotståndet.

Säg att luftmotståndskraften ökar kvadratiskt med farten, vilket nog inte stämmer riktigt, men på ett ungefär. I så fall ökar behovet av effekt (vilken ju är kraften gånger farten, dvs farten kommer in som faktor en tredje gång) med kuben på farten, ungefär som apersson850 sagt, men då gör man en stor förenkling både genom att bortse från rullmotstånd m m och genom att anta ett kvadratiskt fartberoende över så stor fartskillnad.
Alltså: (140E3 – 90E3)/90E3 = 276 %, i den storleksordningen kan det effektbehov som behövs enbart för att övervinna luftmotståndet öka vid fartökning från 90 till 140. (E3 betyder här "upphöjt till 3", eftersom exponenter inte kan skrivas här).
Beräkningen av bränsleåtgång utifrån effektbehov måste ta hänsyn till allt möjligt, som energiinnehåll, verkningsgrad vid olika varvtal osv.
Bara en tankelek detta, men 20 % är knappast en sensationell skillnad i förbrukning mellan norrut och söderut vid 7 m/s sydlig vind, tycker jag.
Ok..
Förstår nästan allt.. Varför ska man gångra resultatet av uträkningen 108/72? Är det p.g.a den exponentiella (kvadratiska?) ökningen av luftmotståndet?

Ska man alltså behöva kolla vindsprognoserna nu också för att kunna hålla nere förbrukningarna.. (Nej tyvärr kunden, den här veckan kan jag bara jobba norrut, men från och med måndag ska vinden vända så då kan jag komma ner och hjälpa er.)

:o :lol:
Jag tycker att V70 har en förbrukningströskel vid ca 115-120 km/h, när man går över den gränsen dra förbrukningen iväg. Märker det både på min 2.5 FT och 2.4D, förbrukningen ökar direkt med 1-2 dl fast man kör mjukt så motvind kan säkert kraftigt öka förbrukningen.
joel80 skrev:Ok..
Förstår nästan allt.. Varför ska man gångra resultatet av uträkningen 108/72? Är det p.g.a den exponentiella (kvadratiska?) ökningen av luftmotståndet?

Ska man alltså behöva kolla vindsprognoserna nu också för att kunna hålla nere förbrukningarna.. (Nej tyvärr kunden, den här veckan kan jag bara jobba norrut, men från och med måndag ska vinden vända så då kan jag komma ner och hjälpa er.)

:o :lol:

Nej nej, men du lägger vind-tillägg på fakturan :mrgreen:

Skämt å sido, låter som väldigt stor skillnad för lite motvind, men skulle å andra sidan förklara en hel del för egen del med.
Ett man inte märker av vinden om den blåser bakom bilen eller framför är väl inget konstigt? Det är bara sidvind som märks tydligt när man kör bil. Är man däremot ute och cyklar eller springer så märks mot/medvind mer! :D

För övrigt joel80 hur kör du egentligen för att ha en förbrukning med en D3 på 6.9l/100km? Låter som en grym överförbrukning jämfört med specen? :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]

. Jag har provat med låsspray men det har […]