Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, en elektrisk motor driver en hydraulpump som förser lyftkolvarna med olja. Tycker jag nog är definitionen på hydraulisk.
Eller finns det fler typer?
av Alvis
Har idag lånat mig 1 par armar till och vi har tryck på knappar och ryckt i luckan, banka, ryckt snabbt ja prova det mesta men de händer ingenting
med skuffen. I displayen indikerar den att skuffen är öppen.. de hörs som 2 klick när man låser och 1 klick när man låser upp och det måste ju vara själva låset man hör.. och som jag har förståt det måste jag ha skuffen öppen och uppe för att kunna ta lös inredningen för att kunna öppna och komma åt nånting..
av mattish
apersson850 skrev:Nja, en elektrisk motor driver en hydraulpump som förser lyftkolvarna med olja. Tycker jag nog är definitionen på hydraulisk.
Inte är där hydraulik på en vanligt lucka?? Vad jag förstår så är det bakluckan som gått i baklås, inte att den inte öppnar automatiskt...

Finns det inget sätt att öppna luckan innefrån?
av SuperEpon
mattish skrev:
apersson850 skrev:Nja, en elektrisk motor driver en hydraulpump som förser lyftkolvarna med olja. Tycker jag nog är definitionen på hydraulisk.
Inte är där hydraulik på en vanligt lucka?? Vad jag förstår så är det bakluckan som gått i baklås, inte att den inte öppnar automatiskt...
Nä, det är en elmotor som öppnar bakluckan (Det heter ju elmanövrerad lucka av en anledning). Är väl lite väl ambitiöst att ha ett hydraulsystem (med allt det innebär) i en sån funktion...
av Alvis
Nog kan det säkert mycket väl gått i baklås.. men om så är fallet.. finns det inget "nöd" öppnar sätt eller nått??.. ska ju inte ska måsta kapa sönder skuffen med rondell för att sen beställa en ny..
Användarvisningsbild
av gooose
Nä, det är en elmotor som öppnar bakluckan (Det heter ju elmanövrerad lucka av en anledning). Är väl lite väl ambitiöst att ha ett hydraulsystem (med allt det innebär) i en sån funktion...[/quote]

Det är Hydralik i bakluckan på dom som har automatisk öppning.

Har bytt några sådana bla en som hade oljeläck i innertaket blev lite konfunderad när han ringde och bokad och sa att det droppade olja i bagagen från innertaket :-O)
På vissa modeller av senare åm så har jag för mig att det skulle finnas elektronisk men detta är inget jag vet bara tror

//Gooose
av Larzan
Prova tryck på handtaget åt fel håll.
Har råkat ut för att handtaget inte riktigt har hamnat i ändläget, då har man fått den effekten att luckan inte går att öppna.
Prova samtidigt att köra "öppna"-funktionen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom han säger sig höra klicken som borde motsvara att låset låses respektive låses upp fattade jag det som att det gäller en elmanövrerad lucka, som ändå vägrar flytta sig ur fläcken.
Men det kanske det inte är?
På min XC70 2012, som har automatisk öppning och stängning av bakluckan (hela vägen upp och ner alltså, inte bara upplåsning eller indragning när den är nedlagd), där sitter det en eldriven hydraulpump och så hydraulcylindrar i taket för att manövrera luckan. Pumpen heter 6/148 i elschemat. Men det finns en annan motor, benämnd 6/149, som kallas för stängningsmotor. Jag antar att det är den som ser till att luckans lås går i ingrepp, och släpps väl också, antar jag. Det är kanske den som inte släpper taget?

I min bil finns det inget riktigt handtag alls i bakluckan. Bara en knapp att trycka på när man vill in. Det är elektriskt för hela slanten.
Användarvisningsbild
av joel80
Bara en tanke.. som kan vara helt fel.. men visst är det så att man kan ha bilen i "serviceläge" genom att ta ut den lilla manuella nyckeln ur låsdosan, och på så sätt få bilen att inte låsa upp baklucka och handsfacket.

Kan det vara så att du tagit ur den eller att den funktionen låst sig på nått vis? Kommer du in i handsfacket?
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]