Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du läser första inlägget innan du kommenterar så ser du vad som hände!
Så "det enda den framförvarande gör..."-snacket kan du skippa.. det var ett riktigt svin som hamnade framför. Omkörning på insidan o sen slänga sig in ett par meter framför. Gick kanske i 80-85 på 90-väg på E4:an in mot stockholm.

Edit:
Skrev kanske lite väl ilskt.. inte personligt menat. Hela situationen gjorde mig rätt sur, du fick ta lite av det här.. ;)
hanss skrev:På väg hem från handlarn ja :/ ... Jo rutan sprack ca 1 dm..
Fick du betala full självrisk på rutan då?
Jag fixade mitt stenskott hos Samglas vid Ica Maxi och det gick på en hundralapp när jag lagade rutan. Tog mindre än en halvtimme och nu är det omöjligt och se vart stenskottet var.
Jefe skrev:Jag fixade mitt stenskott hos Samglas vid Ica Maxi och det gick på en hundralapp när jag lagade rutan. Tog mindre än en halvtimme och nu är det omöjligt och se vart stenskottet var.
Mycket hänger ju på att få det lagat innan man får in skit i skadan om det ska bli osynligt.
Som någon annan sa, det bästa stället att få ett stenskott är ju rutan, den går ju att laga/byta utan att det syns.

/Martin
Jag hånade kollegan och frågade hur fasen han körde när han fått stenskott.. Två dagar senare svänger jag ut på stora vägen och ser en bil som ligger i filen till vänster om mig, snett framför, som slungar upp en sten som träffar och spräcker rutan. Jäklar vilken smäll. Det tog till vänster om backspegeln och stör inte så jag väntar at lämna in till efter vintern..

Skönt med förmånsbil och slippa betala.
av Lazy
Om stenskottet ligger i synfältet och det lagas kommer det med säkerhet inte att spricka mer men det kommer alltid att synas, vänta något år när du kanske fått fler stenskott och byt då ruta.
MartinS skrev:Som någon annan sa, det bästa stället att få ett stenskott är ju rutan, den går ju att laga/byta utan att det syns.

/Martin
Om den byts kan det faktiskt synas. Jag fick ett stenskott efter ett par hundra mil, i nedbromsad fart av ca 30, vid möte med en som körde kanske 100 på en bred riksväg med tillfällig stenskottsvarning p g a vägarbete och därför 50-begränsad.

Originalrutan var fullständigt klar. Utbytesrutan såg i förstone lika klar ut men visade sig ha mängder av ytterst fina (spindelvävstunna) repor över hela ytan som bara syntes mot mörk bakgrund (skog) och med solen rakt framför, precis över solskyddskanten. Sådana repor har jag sett på flera nyligen utbytta rutor och jag vet inte om de uppstår vid reservdelslagring hos Volvo, under transport eller vid avtorkning med stoftbelagd trasa hos glasmästaren.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?