Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

min ft 2011 aut är polestarad och det blev märkbart bättre och faktum är att den växlar upp tidigare om man kör lungt och då inbillar jag mej att den drar mindre soppa :D
fick en helt annan gång med i maskinen den känns mycke mer lungnare precis som man hade en större maskin ända tills man ger han kickdown då blir de ös
av erfarenhet i mitt yrke kan jag inte rekomundera andra aktörer finns stor risk med konstiga fel i styrenheter ect och lysande motorlampor
My10-My11 har ju den extremhöga utväxlingen också vilket gör att en polestar-trimmad (el med annat trim) my08 el my09 faktiskt både är och fr a känns mkt snabbare än en trimmad my10-11.

Mycket bra förbrukning och komfort med den höga utväxlingen men det gör enligt min mening att bilen ändå inte känns så jättesportig/snabb...
Ph
perhall skrev:My10-My11 har ju den extremhöga utväxlingen också vilket gör att en polestar-trimmad (el med annat trim) my08 el my09 faktiskt både är och fr a känns mkt snabbare än en trimmad my10-11.

Mycket bra förbrukning och komfort med den höga utväxlingen men det gör enligt min mening att bilen ändå inte känns så jättesportig/snabb...
Ph
5`an på MY10 och framåt är växlad som 6`an på MY09 och tidigare så det är bara att köra på en lägre växel så blir effekten likartad dock med möjligheten att växla upp ett snäpp när man vill.

Körde fort en längre sträcka på motorväg i somras och autotech och utväxlingen på MY10 ger ordentlig axelleration i 180Km/h+ på 6`an, den är en riktig milslukare med högfartskomfort!
Enligt polestar går 0-100 från 7,3 till 7,1 på en 231hk. 0-100 säger inte allt, men det säger en hel del om hur bilen faktiskt känns att ge lite gaspådrag på. 80-140 och sån mer omkörningsinriktad acceleration är fint, men det ger inte samma sug i sätet tycker jag. 0,2s är märkbart men inte med mycket. Det handlar nog mest om du vill byta lite pengar mot att få tillfredställelsen att ha det värsta och slippa gå och fundera på att det faktiskt finns mer hästar att hämta. Men någon större ahaupplevelse lär det knappast vara.
0-100 påverkas väldigt mycket av hur bilen är växlad! tror att 2an måste i och det tar tid.
Någon lade upp bild på uppgifter efter bänkning hos autotech i en annan tråd och den gav nästan 300Hk och 470Nm och jag kan lova att det känns, dessutom låten den trevligare.
Utväxlingen betyder mycket för hur en bil upplevs, mer än vad som avspeglas i siffrorna. När S60/V70 T5 FL MY05 fick 10 extra hk och sex växlar var utväxlingen ungefär densamma på sexan men lådan mer tätstegad. Skulle 2,5FT MY11:s utväxling ha använts (dvs. 58,6 istf 45,3 km/h/1000r/m på sexan) skulle bilen kännas mycket mindre sportig och långsam, svara sämre på gaspådrag, dra mer bränsle, låta mer... jag hade för länge sen förmånen att paralellköra en biltillverkares prov med olika utväxling för samma motor. Det gör enorm skillnad. I en V70 som ändå inte är en sportig bil är hög utväxling bra, frågan är varför inte XC70 D5 är högre växlad än den är... omvänt kan en för hög utväxling på en bil med sportiga ambitioner förstöra mycket av körkänslan./PH

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]

Det stämmer som du säger Ted68. Det fung[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Överväg att fylla upp "rännan[…]