Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cal82
Min färddator lever uppenbarligen ett eget liv. Ibland visar den 0, 5 -0, 65 under långa landsvägssträckor och ibland visar datorn 0, 7-0, 95 på samma sträckor
av MrMupp
Min D4 2wd drog 0,75 i snitt mätt vid pumpen de första hundratals milen. Nu när jag närmar mig 1000 har förbrukningen sjunkit till ca 0,65 vid pumpen i blandad körning. Så nånting händer med bilen efter ett tag.

Dessutom öppnade motorn upp mer efter kanske 5-600 mil. Bättre drag helt enkelt.

Jag körde landsväg 50 mil i helgen med hela familjen i bilen; 0,54 i snitt på datorn. Då körde vi ca 110-120 hela tiden.

Nice bil! I like a lot! :-)-)
av perhall
En V70 T4 man har 6,8 i EU-mix och drar ca 5,5-5,8 i 90-95. dst02:s Saab har troligen kring 8 i EU-mix och drar 7,1... inte alls rimligt att en bil med 5,6 i EU-mix drar över 7 i 90-95 landsvägskörning.../PH
av cal82
Perhall - Tycker du att jag borde reagera på förbrukningen hos min åf? Bilen är ju ny och vad jag förstår så brukar förbrukningen gå ner efter ett tag. Jag bryr mig inte nämnvärt om förbrukningen men rätt ska ju vara rätt, åtminstone någorlunda. .
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej, det är inte skäl att reagera tyvärr. Dieslarna är bara långt mycket mer cyclebeatade (optimerade till 100% för att klara en standardslinga extremt snålt) än bensinarna. Läser man lite biltidningar ser man snabbt att dieslarna -alltid- ligger 30-40% över deklarerad förbrukning. Det är bara så det är numer. Jag tycker 0,7 vid pump är en fin förbrukning på en bil som är tung, stor, takbox och trögrullade däck och dessutom kall säsong!

Det man bör reagera över är bara hur trist det är med biltillverkare som måste konkurrera med ljugsiffror. Men det ska man inte beskylla volvo alltför hårt för, de var nästan sist in i cyclebeatingen. Det var väl först 2010 det tog snurr för dem, innan det var det hyfsat realistiskt.

TL;DR: Din bil funkar bra, grattis till ett bra köp!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC70 med dielsel är extermt känslig för körstilen.

Titta på ren landsvägskörning tex ... Som lägst har jag landat på 0.53, som högst 1.04, och till vardags runt 0.7. Och då pratar vi ren landsvägs (och utan släp :mrgreen: )

Alla XC70II jag har kört har för övrigt dragit ca 10% mer än de XC70N jag kört genom åren. Men det är ju rätt naturligt då de är större, tyngre, högre, kantigare och med större däck än förr och det måste ju ta ut sin rätt. Hade Volvo inte gjort motorena grymt mycket snålare så hade väl ökningn varit ännu större.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?