Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det -1 tar det ca 5 kilometer innan det är varmt o gött inne i bilen om jag har dieselvärmaren av.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det tar 10 km, på landsväg, för min D5 att bli helt varm (88°C) så här års. Det är ändå med extravärmaren satt på Auto.
Kör man då av någon outgrundlig anledning klimatanläggningen på HI, går fläkten för fullt redan från början. Det finns ingen värme att ta från värmeväxlaren då, men kalluft susar förbi och snarare kyler ner bilen än värmer den. Dessutom fördröjer denna luftström över värmeväxlaren motorns uppvärmning. Klimatanläggningen ska stå på den sluttemperatur man vill ha, exempelvis 21°C, och fläkten på automatik. Då går inte fläkten fort förrän det är meningsfullt, värmer sedan kvickt upp bilen och saktar till sist in igen, för att inte orsaka mer drag än nödvändigt.
av Droopy
Märkligt att det ska ta så lång tid i en D5a med både brännare och PTC i min T4 tar det ca 30sec innan det kommer ljummen luft, har 3km till jobbet och det är bra varmt i kupen när jag kommer fram, har dessutom värmen på HI i princip hela vintern, + sätesvärme på alltid. Jo, jag är frysen av mig.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:Är det -1 tar det ca 5 kilometer innan det är varmt o gött inne i bilen om jag har dieselvärmaren av.
... och två ton släp på. :wink:

Fis-körning i stad utan släp, 30-40km/h tar det 17 min att komma upp i full värme i minus fyra, för mig. MED dieselvärmare (och utan 2 ton släp)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör förstås stor skillnad om man har ett släp efter, när tempen ska upp. Har jag kört värmaren i förväg har jag ungefär 60°C i kylvätsketemperatur redan när jag startar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Det gör förstås stor skillnad om man har ett släp efter, när tempen ska upp. Har jag kört värmaren i förväg har jag ungefär 60°C i kylvätsketemperatur redan när jag startar.
Det är ju dieselns svaghet att den inte balanserar luftmängd mot bränsle som en bensinare gör. Det behöver inte vara speciellt kallt för att tomgångskörning ska ge sjunkande temperatur pga luftöverskottet.
av arne30
hej jag har v70 d5 010a den har gått 5500mil.när det var kallt kom bara lite värme,övre kylarslangen var bara lite ljummen.satte för grillen med liten plastduk o körde en sväng bilen blev varm o go.köpte en ny termostat som var besvärlig att byta,och bilen blev varm o go igen.tog isär den gamla termostaten o kollade gummipackningen i termostathuset var sprucken helt kass.dålig kvalite volvo.
av jpennerb
Droopy skrev:Märkligt att det ska ta så lång tid i en D5a med både brännare och PTC i min T4 tar det ca 30sec innan det kommer ljummen luft, har 3km till jobbet och det är bra varmt i kupen när jag kommer fram, har dessutom värmen på HI i princip hela vintern, + sätesvärme på alltid. Jo, jag är frysen av mig.
3km!! :shock: Ta cykeln eller gå istället, bilen hinner knappt starta innan den skall stängas av! :wink: :lol:
av Droopy
Jo, det gjorde jag innan jag fick barn, nu är det på gränsen att jag hinner till sju iom att det ska väckas och lämnas på dagis på morgonen och junior är allt annat än morgonpigg. Sedan så hämtas det 1st fru varannan vecka efter jobbet på sjukhuset så att inte ta med bilen till jobbet skulle inte fungera längre. Man vill gärna hem så fort som möjligt numera och hämta på dagis, junior har tillräkligt långa dagar så en halvtimma tidigare är värt mycket.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]