Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
MaSkinskadan sträcker sig väl som längst till 14000 mil om du har volvia så dessa billigare lösningar är väl värda att överväga.../ph
av sweborn
mattish skrev:Om du vill byta partikelfiltret så gör det på annan verkstad och med ett billigare filter.
Annars finns möjligheten att tvätta filtret istället. Har skrivits om det innan här på forumet och det är så dom gör på PSA bilar (där motorn kommer från!!)!!

Det är någon som kan det där bra, tror det är Guru.

Gör man något annat än att byta filtret får man "besparingen" i häcken när man skall sälja bilen, plus att det inte är gratis med tvättvarianten. Denna kostnad är ironisk iom att bilen lockar de riktiga snålvargarna.
av perhall
Beror väl på hur länge man har bilen... ska man sälja den vid 13300 mil är det väl bra att fullt följa serviceplanen, ska man ha den jättelänge och kan spara 30 000 på att inte köra fullservice på Bilia kan det vara en bra idé... säljs bilen när den har gått 30 000 mil tror jag det spelar mindre roll... (och då är den kanske värd 45 000)./PH
av JohnB
Jag har några år kvar till 12k men om jag fortfarande har bilen kvar och priset för byte är detsamma gör jag nog som jag läste i någon annan tråd och drar några större hål med borrmaskinen genom filtret :twisted: . Annars finns ju alternativet att programmera bort hela partikelfilter delen ur styrsystemet och efter det rensa filtret på innehåll. Vet inte vad det kostar men det är ju en engångskostnad. Det finns säkert etiska och moraliska aspekter på att sätta ett miljöförbättrande system ur spel men som sweborn skriver är det ju snål-djävlar som jag som köper dessa bilar och är det något jag är så är det konsekvent 8) .

/John
av Maximuspro
jonasuppling skrev:Hej! Ringde min bil verkstad Bilia igår och fråga priset för 12000mila servicen. Jag ramla av stolen! 17800kr?? Stämmer detta? Jag har hört runt 12000kr.
Har du kollat med Lidbil i Lidköping?
av AndS
JohnB skrev:Jag har några år kvar till 12k men om jag fortfarande har bilen kvar och priset för byte är detsamma gör jag nog som jag läste i någon annan tråd och drar några större hål med borrmaskinen genom filtret :twisted: . Annars finns ju alternativet att programmera bort hela partikelfilter delen ur styrsystemet och efter det rensa filtret på innehåll. Vet inte vad det kostar men det är ju en engångskostnad. Det finns säkert etiska och moraliska aspekter på att sätta ett miljöförbättrande system ur spel men som sweborn skriver är det ju snål-djävlar som jag som köper dessa bilar och är det något jag är så är det konsekvent 8) .

/John
Är inte syftet med dessa modeller att vara miljöinriktade och dess köpare värderar detta?
Känns inte som dina förslag är så attraktiva då, eller?:grin:
av Lövet
D2/Drive känns som Volvos minst lyckade motor. Dels är den inte alls så snål i verkligheten som på papperet och väger man in servicekostnaderna lär den ha samma driftskostnad som en D5. Men "den är ju snål"...
av JohnB
AndS skrev:
JohnB skrev:Jag har några år kvar till 12k men om jag fortfarande har bilen kvar och priset för byte är detsamma gör jag nog som jag läste i någon annan tråd och drar några större hål med borrmaskinen genom filtret :twisted: . Annars finns ju alternativet att programmera bort hela partikelfilter delen ur styrsystemet och efter det rensa filtret på innehåll. Vet inte vad det kostar men det är ju en engångskostnad. Det finns säkert etiska och moraliska aspekter på att sätta ett miljöförbättrande system ur spel men som sweborn skriver är det ju snål-djävlar som jag som köper dessa bilar och är det något jag är så är det konsekvent 8) .

/John
Är inte syftet med dessa modeller att vara miljöinriktade och dess köpare värderar detta?
Känns inte som dina förslag är så attraktiva då, eller?:grin:
Nä som vanligt är det dyrare om man vill vara miljövänlig, sedan spelar det ingen roll om det är bränslet, reservdelar eller ekologisk mat för den delen. Det som är "dåligt" för klimatet och kroppen är oftast det som är billigast av någon konstig anledning :???: . Troligen kommer min bättre hälft att lägga sig i då det var hon som ville ha en miljöbil så det blir nog så att jag står med tom plånbok om 6000 mil jag också :mrgreen: .

/John
av dst02
Begriper inte varför man fortsätter å säljer nuvrande 115hk D2 när både D3 å D4 på pappret har samma förvrukning å också går som miljöbil? Visst inköpspriset e ju lägre på D2 men vad är de mer för fördelar? Svindyra servicar med tätare intervaller tycks ju äta upp inköpspriset. Dessutom låg dragvikt å svintrött motor kan väl inte direkt va ett köpargument?
Kanske e de för volvo bekvämt att ha en "billig" instegsdiesel att locka med i konkurens sett enbart i prissättning?
av mattish
dst02 skrev:Begriper inte varför man fortsätter å säljer nuvrande 115hk D2 när både D3 å D4 på pappret har samma förvrukning å också går som miljöbil? Visst inköpspriset e ju lägre på D2 men vad är de mer för fördelar? Svindyra servicar med tätare intervaller tycks ju äta upp inköpspriset. Dessutom låg dragvikt å svintrött motor kan väl inte direkt va ett köpargument?
Kanske e de för volvo bekvämt att ha en "billig" instegsdiesel att locka med i konkurens sett enbart i prissättning?

Volvo har ingen diesel som är miljöbil längre (förutom V60 D6 tror jag hybriden heter)..

Dessutom är min inte konstruerad på det sättet så jag behöver byta filtret på min vid 12000 mil.. Tror det var from 115hk motorn som det blev så.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?