Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DrMumin
dst02 skrev:
DrMumin skrev:
jpennerb skrev:Välj en annan motor om du kör mycket med släp/husvagn. Tänk dig en fullpackad bil med en husvagn på 1300kg då blir du själv svettig när det börjar att gå uppför :lol: . Köp dig en D3 eller en D4 så har du lite marginal dessa antar jag också får dra lite mer.
Du tror väl att jag ljuger men en Drive 1,6 är helt suverän å dra släp med har själv husvagn på 1200kilo å den drar jag på 0.8/milen

Javisst är den imponerande! Med ovan inlägg körde jag på 0,71!! Visst en del växlande ibland men den drog faktiskt bättre än vad min nuvarande saab 9-3 gör med 2 liters motor med 200 etanolhästar å 300 nm vid 2500 varv å automat gör.
Det däe är ett bra betyg från mannen som hatar Drive :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Totalvikten räknas vid fastställandet av om det räcker med B-behörighet för att framföra fordonskombinationen. I så fall är det problem om bilens totalvikt överstiger 2190 kg, eller om tjänstevikten understiger 1310 kg. Det sista är knappast troligt och den regeln försvinner snart. Det första möjligen. Vad är bilens totalvikt? Har du (minst) BE?
Även utan BE så är det, under förutsättning att B-kort räcker för behörighet, vagnens bruttovikt som räknas gentemot bilens tekniska dragbegränsning.

Notera att alla exempel som hann komma in är med små flakkärror och liknande. Oviktigt när det gäller husvagn. Det är luftmotståndet som är den stora fienden. En sån bil är tråkig att dra med.

Det är riktigt soms skrevs ovan att siffrorna för min XC70 gäller för BE-kort. Men den bilen är rätt ointressant som dragbil utan.

Till slut så är det inte risken att åka fast som är grejen om man kör utan behörighet. Det är om något händer och ditt försäkringsbolag måste betala ut en större summa, säg ett antal miljoner, i ersättning. Trafikförsäkringen täcker skador upp till en halv miljard, men kör du olovligt blir du skyldig varenda krona sen. Det krävs inte så många miljoner för att det ska ligga utanför vad som även en solid privatekonomi kan hämta sig från.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av dst02
Mumin: ja dra släp de e den grym på faktiskt. Hur mycket jag än gasade å vavrvade ville den inte ha mer än 0,71 i snitt, de e också grymt bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
DrMumin skrev:
apersson850 skrev:Bilens tekniska begränsning gäller vagnens bruttovikt, inte totalvikt. Så det är bara till att lasta därefter. Men köpa bil med så klen dragvikt hade jag aldrig gjort. Varje husvagn jag haft hittills har varit tyngre än den förra. Nu är jag på 1600 kg, så jag har i alla fall 500 kg marginal på min XC70.
Obs gäller endast om du har "Be" kort
Nej, bilens tekniska begränsning gäller alltid släpets bruttovikt. Oavsett ditt körkort.
Användarvisningsbild
av joel80
Så här har jag förstått skillnaden med de nya reglerna med utökat B-kort.

Med nuvarande regler har jag en bil med totalvikt 2240kg som får dra 1600kg. Tot 3840kg vilket är mer än vad jag får ta på nuvarande B-kort.
Jag får däremot antingen dra ett släp med totalvikten 1260 och lasta fullt eller ett släp med tjänstevikt på under 1260 och då endast lasta upp till 1260.

Med de nya reglerna kommer jag efter att ha gjort ett körprov få köra med totalvikten på 4250kg, vilket betyder att jag kan köra en 1600kg vagn fullastad om jag så vill. Har jag tolkat reglerna rätt så skulle jag också få dra en vagn med högre totalvikt än 1600kg så länge tjänstevikten + last inte uppgår till 1600kg (som är bilens begränsning.)
I ett sånt läge får jag inte dra en vagn med högre totalvikt än 2010kg (Vilket då blir 4250kg med bilen).

Rätta mig gärna om jag har fel och ni kan hitta någon källa på att det kommer bli annorlunda..
Användarvisningsbild
av apersson850
Du har fattat fel. Idag får du dra ett släp med totalvikt på max 1260 kg, därför att det tillsammans med din bils 2240 kg blir 3500 kg. Mer får inte kombinationen ha i totalvikt, såvida inte släpet väger max 750 kg, med B-kort. Hur mycket du lastar är ointressant. Du får exempelvis inte dra mitt lilla släp, som har tjänstevikt på 310 kg, ens om det är tomt, då totalvikten är 1300 kg.

Med den nya behörigheten B kod 96 gäller istället 4250 kg som max sammanlagd totalvikt. Med nytt BE, taget en bit in på 2013, gäller max sammanlagd totalvikt på 7000 kg. Vilket väl täcker alla personbilar med 50 mm kula.

Dagens BE har ingen totalviktsbegränsning. Hittar jag ett släp med 10000 kg totalvikt och max 2100 kg tjänstevikt kan jag dra det efter min XC70, med mitt äldre BE-kort, så länge inte släpets bruttovikt överstiger 2100 kg. Det finns nog inget med passande kulhandske, men lagen tillåter det.

I ditt fall begränsar bilens tekniska dragvikt tågvikten till 2940 kg. Du hanr alltså en bit kvar till 4250 kg, så du kan med B kod 96 dra ett släp med högre totalvikt än 1600 kg, men du får inte lasta det fullt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Dannegr skrev:Hmmm... Jag har bara B-kort ... så kör jag lagligt eller olagligt då med 1310 kg vagnen?
Beror på bilens total- och tjänstevikt. Bilens tekniska max dragvikt har inte med behörigheten att göra. Du kör olagligt om du överskriver den tekniska gränsen också, men det är överlast, inte olovlig körning. Vad har du för tjänste- och totalvikt? Eller reg. nr, så kan jag kolla själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Så du menar att Apersson850 ljuger när han säger att bilens tekniska begränsning bara gäller skåpets bruttovikt. Även om man bara har Börjat-kort. Det är det här jag också hört, och vill ha en länk eller liknande till en vettig källa om du nu tycker dig veta bättre.
(Att tågvikten stoppar mig i mitt räkneexempel hade jag dock ingen koll på... men den är ca 3900 på en V70 D3 MY13, lite olika beroende på växellåda och andra tillbehör)
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
av Dannegr
Bilen fakta:

Skattevikt, kg: 1710
Tjänstevikt, kg: 1714
Totalvikt, kg: 2220
Max vikt för släpkärra, kg: 1300
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1280
Mx sammanlagd bruttovikt, kg: 3520
Max lastvikt, kg: 506

Husvagnens tjänstevikt är 1210 och totalvikt 1310 !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE