Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleH skrev:Är det ett rent "kosmetiskt" problem när remspännaren för oljud eller kan det leda till allvarligare saker som motorras ??:-/
När min spännare började låta ringde jag helmia i Karlstad där jag hade köpt bilen. Och svaret jag fick var ungefär i stil med kör inte en meter med bilen i onödan.

Fick en tid dagen efter och när jag lämnade in den berättade killen bakom disken att dom precis haft ett totalras inne på grund av trasig spännare. När spännaren ger upp kan remmen trassla in sig i kamremmen vilket leder till ras.

Så kosmetiskt är det inte.
av KalleH
Ujj det lät ju inte bra. Men om det är så allvarliga problem med remspännaren i vissa bilar så att de håller max ett par tusen mil borde väl Volvo gå ut med en stor återkallning till alla berörda?? Det låter ju inte klokt annars.
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:Nej, det ska definitivt inte låta så....

Man har ju bytt mina remspännare ett antal ggr och varje gång så blir det 100% knäpptyst. Så det borde vara det normala att det är tyst, eller hur ?:-/ .
Nej självklart inte och jag hoppas att dom på Bilia inte är så dumma att dom tror att jag tror på dem. Men dom vägrar hjälpa mig mer utan att jag betalar själv, vilket jag tycker att dom ska göra eftersom jag påtalade och lämnade in bilen och fick höra att den ska låta så innan garantin gick ut.

Men faktum är att spännaren är bytt utan att det hjälpte. Efter att Bilia sa att det skulle låta så och vägrade åtgärda bilen så bytte jag spännaren på annan verkstad på eget initiativ och ptja... det lät redan när jag körde ifrån verkstaden så spännaren bör det verkligen inte vara.
Min slutar dock att låta med ac'n på off, men eftersom kompressorn är bytt, annan garantiåtgärd, men utan att ljudet försvunnit så trodde jag bara det var en belastningsfråga på remmen.

Ventilen ni pratar om, är det reglerventilen på kompressorn eller expansionsventilen i torkardiket?
Min är ju visserligen inte en 11a eller 12a men kanske värt att titta på ändå.
av dst02
Låter som samma elände min bil led av ( å inte minst jag själv), de började efter 1300 mil å ny kompressor till acn hjälpte inte, brandt i uddevalla å dingle sa att de var helt normalt å att de ska va så.
av Mr T
Är detta ett problem som endast drabbar 2,5-liters dieslar? Dvs D3/D4 är förskonade från detta?

Hade förut en S80N MY07 där jag byte spännaren men den spisen var på 2,5-liter.

Min nuvarande D3'a (163hk) är knäpptyst men är ju en 2-liters.

MVH

//Pontus
av dst02
Brainy skrev:Nu har jag hört mig för, det är expansionsventilen på my12 och 13 som man kör kampanj på. Problemet är att flödet blivit felinställt från fabrik så detta justeras på den befintliga ventilen.

Borde gälla my11 också, min var en 11a som lät men som ingen på brandt ville kännas vid (3 mekaniker å en jubelidi***) till kundrelationsansvarig.
Vill minnas att fler med my11 haft problem med de här.
Användarvisningsbild
av Doffen
Om bare remspenneren byttes, så kan forstatt felet ligge i selve remen.
Hat på lsstebiler opplevd flere ganger at selve remen har for lite grep slik at den glipper, nytter ikke bytte ut remspenneren.

På min 2.0D så har jeg byttet remspenner 2 ganger, siste gang byttet jeg også selve remen.
Siden har det vært tyst
squadron skrev:Jag har ett missljud på min -09 med 15000 mil på nacken, det är värre när den kall, men slutar inte helt när den är varm. Ljudet försvinner om jag häller vatten på den synliga remmen i motorrummet.

Är det en spännare som spökar här också?
Dålig Remspännare = Byta av remspännare + aggrem. Detta gjordes nu vid 15000, men skulle gjorts vid 18000.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]