Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
jpennerb skrev:Ni som kör på 0,5l/mil "blandad körning" med 1.6d skulle vara intressant vilken snitthastighet som ni har. Troligen har ni bara kört 70-80-90 vägar. Då kanske ni kan komma under halvlitern...

När det gäller last i bilen påverkar det förbrukningen extremt lite. Större skillnad med högre hastighet eller något annat som ökar luftmotståndet, typ husvagn eller takbox.
Och så har ni också vilka däck ni kör på som kan göra några cl/mil. Nu har väl Driven enbart 16"/205, eller?, så den extra förbrukning som 17"/225 ger är väl inte en faktor som påverkar denna modellen.
av dst02
jpennerb skrev:Ni som kör på 0,5l/mil "blandad körning" med 1.6d skulle vara intressant vilken snitthastighet som ni har. Troligen har ni bara kört 70-80-90 vägar. Då kanske ni kan komma under halvlitern...

När det gäller last i bilen påverkar det förbrukningen extremt lite. Större skillnad med högre hastighet eller något annat som ökar luftmotståndet, typ husvagn eller takbox.
i 70 drar den mer än i 90, minsta motlut å den höll nästan på å dö i 70 om man inte växlade. 85-90 e perfekt för driven.
av perhall
Att last påverkar "extremt lite" är ju relativt, i tester med fullastade bilar (kanske 350 kg mer än tom+förare) kan det skilja 15-20%
225-däck gör nog däremot inte stor skillnad men lite på marginalen... 205-däcken är ju dessutom energy-däck. Är 225 Mich Primacy HP drar de inte mkt mer. Kanske 1-2%
PH
av jpennerb
Min drar verkligen inte 15-20% mer för att jag kör med 5 pers samt fullt bagage. Det skulle innebära en ökad förbrukning på 0,3l/mil med etanol. Det är så att bilen drar mindre då jag kör med ungar och mycket last då jag håller en lägre hastighet och kör lugnare jämfört när man sitter själv i bilen, fast då jämför man typ äpplen och päron :)
av perhall
OK... jag refererar bara till tester i t ex ViBiliägare... och min T4 blir både mycket slöare och mycket törstigare med full last. Men visst kör man lugnare då också, det är ju inte så att man gör vetenskapliga tester:)/PH
av Lövet
I konstant fart torde merförbrukningen vid högre last bli mycket liten. Däremot med många accelerationer (stadstrafik) kan jag tänka mig att skillnaden verkligen märks. En liten turboladdad 1.6a kanske påverkas mer än en 2.5 liters femma också.
av AndS
perhall skrev:Att last påverkar "extremt lite" är ju relativt, i tester med fullastade bilar (kanske 350 kg mer än tom+förare) kan det skilja 15-20%
225-däck gör nog däremot inte stor skillnad men lite på marginalen... 205-däcken är ju dessutom energy-däck. Är 225 Mich Primacy HP drar de inte mkt mer. Kanske 1-2%
PH
Vår med 225/17 och Michelin Primacy drar ca 4-5cl/mil mera än jämfört med odubbade Conti vinterdäck 205/16. Kontaktytan på större däck påverkar, det är inget konstigt utan bara fysikalisk fakta.
AndS skrev:
perhall skrev:Att last påverkar "extremt lite" är ju relativt, i tester med fullastade bilar (kanske 350 kg mer än tom+förare) kan det skilja 15-20%
PH
Vår med 225/17 och Michelin Primacy drar ca 4-5cl/mil mera än jämfört med odubbade Conti vinterdäck 205/16. Kontaktytan på större däck påverkar, det är inget konstigt utan bara fysikalisk fakta.
Låter jättekonstigt eftersom primacy HP är mkt lättrullande. 20mm brukar innebära 1-2 procent..
perhall skrev:
AndS skrev:
PH
Låter jättekonstigt eftersom primacy HP är mkt lättrullande. 20mm brukar innebära 1-2 procent..
Har ingen annan förklaring. Med sommarhjulen ligger vi mellan
0,6-0,7 och med vinterhjul 0,55-0,65. Ungefär samma körmönster och hastigheter.
Men det är ingen Drive utan en vanlig manuell 205hk 5cyl.
Och vi rullar ca 2500mil/år.
Kanske detta som förbryllar många att körsätt, typ av kõrning, typografi där man kör och även den egna bilen kan ge så olika resultat.
Det är kanske så att det det kan skilja 1-2dl/mil utifrån olika förutsättningar, men vi ser inte skillnaderna utan letar bara skillnad utifrån bilmodell/motor
Ta två familjer med lika stora villor och samma uppvärmning, även där kan det skilja flera tusen kwh/år.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?