Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gimma
Hej o tack för er input.
Jag har visserligen en automatväxlad 2011 och kör bensin (95). Motorn är ju volymmässigt större vilket säkert påvåerkar, men jag är förvånad över skillnaden. (den gamla var en automat -06 med 260hk).
En skillnad jag märkt är att växellådan ofta håller ett högre vartal, 1500-2000, i jämförelse med saaben som snarare låg mellan 1000-1500. Några reflektioner på detta?
av perhall
2,5T/FT är oavsett 200-231-258 hk en rätt törstig motor i en tung bil. Den har ovanligt stor spridning i förbrukning, jag körde min (bensin, MY08, 2,5T, manuell, 45,6 km/h/1000/r/m) kring 0,65-0,68 med familj, packning och AC under gynnsamma omständigheter (landsväg i 70-90, nästan inga omkörningar, sommar på Gotland-Öland) men låg ofta på 1,5 i stan och vid snabb motorvägskörning (150-170).

Testade optimering men förbrukningen steg faktiskt en aning vid lugn körning trots att motsastsen hävdades. Bilen började rycka och ha sig och det slutade med att jag lät ladda in Volvo-mjukvara igen och då sjönk förbrukningen (bilen gick mjukare, slutade att rycka och blev slöare..).

Sen är det skillnad inte bara mellan ex utan också mellan år. Har nu en T4 maj 12 som går mjukare, tystare och snålare än T4 april 11 som jag hade tidigare. Har liknande erfarenheter från andra märken (främst BMW): stora skillnader mellan ex och när de är producerade.
PH
av Fjolnir
Jag har en MY10 med automat och jag har kört den på 0,68 på landsväg (ca 160 km 70-90) på BF95. Samma sträcka på E85 har jag kört på 0,91. Men om jag ser på snittet så ligger jag nu på 2,14 enligt färddatorn. Då är det mycket stadskörning och dessutom ganska korta turer.
av jpennerb
Fjolnir skrev:Men om jag ser på snittet så ligger jag nu på 2,14 enligt färddatorn. Då är det mycket stadskörning och dessutom ganska korta turer.
Värre än mig som just nu ligger på 1,9l/mil med automat. Använder du motorvärmare? Den kör jag med 100% av gångerna vid kallstart och kanske hjälper att få ner förbrukningen? Jag kör också 90% i stan och många korta vändor.
av Fjolnir
jpennerb skrev:
Fjolnir skrev:Men om jag ser på snittet så ligger jag nu på 2,14 enligt färddatorn. Då är det mycket stadskörning och dessutom ganska korta turer.
Värre än mig som just nu ligger på 1,9l/mil med automat. Använder du motorvärmare? Den kör jag med 100% av gångerna vid kallstart och kanske hjälper att få ner förbrukningen? Jag kör också 90% i stan och många korta vändor.
Nja, det är väl si och så med motorvärmaren. Jag använder den när det är riktigt kallt ute.
av Droopy
Vanilla skrev:Kopierar in mitt inlägg från en annan tråd här också.

Men det går faktiskt att köra 2.5FT snålt på bensin också. Jämn fart på 6:an kring 85 km/h ger riktigt bra förbrukning.

Körde Sälen-Gävle i helgen på 0.69 l/mil (bensin mätt vid pump) med en snittfart på 83 km/h enl färddatorn. Ingen extrem eco-driving, men mjuk och fin körning utan omkörningar och lite trafik.

På vägen upp drog den 0.85 l/mil med en snittfart på 87 km/h. Lite ryckigare körning och några fler omkörningar, men ändå en kraftig höjning för bara marginellt högre snittfart.

Bilen är en V70 2.5FT -10 manuell.
Självklart går det att köra snålt men i mitt eget fall så kör jag aldrig snålt och kommer aldrig att göra heller, de långturer jag gör sker oftast nattetid och snittfarten på en 40mils resa hamnar en bra bit över hundra strecket. Skulle jag ´köra S-vall till Stockholm med farthållaren intryckt på 85kmph skulle förbrukningen såklart se helt annorlunda ut men jag trivs bäst i farter runt 120-130kmph och nattetid med minimal trafik går det ju undan ännu mer.

Så vist går det och förbrukning i en bil hänger mycket på körsätt och jag kör allt annat än snålt, det vet jag. TS förbrukning på landsväg på 1l milen ser jag som helt normalt, skulle jag köra en 2,5FT skulle den lätt närma sig 1,4-1,5 på samma sträcka, det är jag övertygad om.

Jag beundrar dom som kan sitta och fisköra bara för att hålla nere förbrukningen, för jag har verkligen prövat mer än en gång, och tro mig, jag lider verkligen och sitta och köra 10mil motorväg i 90kmph.
av dst02
mattish skrev:Saab har alltid varit bättre på bränsleekonomi...

Feedback från mig å min 9-3 biopower automat 2011 då, kör just nu bensin, blandad körning med kallstarter ca 0.91 på bensin.
hästantal: 175 bensin, 200 etanol. Enligt spec skall den ligga på 0.86 å då säkert mätt med extrem eco körning å inga kallstarter med minusgrader.
Förbrukningen har Jag vant mig med till slut efter den i förhållande till saaben supersnåla V70 DRIVe å de som är bra med Saabens förbrukning är att den stämmer hyfsat med specen. Volvon snittade 0.57 å enligt spec skulle den dra 0,45. Ganska stor skillnad jämfört med saaben som känns mycket ärligare!
De får ni tycka vad ni vill om volvofanatiker.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?