Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Kan det även hänga ihop med att dagens snål-dieslar faktiskt inte blir varma i vinterkylan? Jag har kört runt ett par månader nu och tittat på temperaturen via Garmins EcoRouteHD i OBD2-uttaget. Om det hade funnits en termometer orginalmonterad är det ganska stor del av tiden som den visat mellan 60 och 80 grader nu på vintern. Man får köra rätt hårt för att komma upp i full arbetstemperatur (90 grader?) så här års om man inte kopplar i tillsatsvärmaren. Kan tänka att detta lett till många onödiga verkstadsbesök.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Variosboy skrev: Det inte bara sägs det. Det är så. Jobbar ihop med en gammal konstruktör från Volvo som kan bekräfta att så är fallet.
Varför tog man inte också bort den på S40/V50/C70, då, kan man tänka...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Doffen skrev:Fordi det er gamle modeller
och V40 (13-) ?

Bild
Användarvisningsbild
av V9097
Jag undrar om "trenden" vänt. Förra 5-serien hade inte heller tempmätare, men den nuvarande har det. Liksom att det kommit tillbaka på hos Volvo i och med V40.

Jag misstänker att både Volvo och BMW fått en del klagomål på detta.
Användarvisningsbild
av Variosboy
En lång historia kort:

Våra grannar på andra sidan pölen lämnade som sagt in sina bilar så fort inte temperaturmätarn pekade exakt på normal.
Första sättet att slippa detta var att konstruera om instrumenten så att ett större spann i temperatur fortfarande visade exakt på normal.

När man skulle göra V70II valde man då att ta bort mätaren då den egentligen inte sa så mycket och för att man på detta sätt också sparade pengar.

Nu när man lagt in visningen i en display så är ju tillägget i kostnad lika med noll när det gäller hårdvara. Plus att man i mjukvaran kan styra precis hur man vill att beteendet ska vara på mätaren för att stämma med den marknad man vill sälja bilen på.
av Kryss70
Det inte bara sägs det. Det är så. Jobbar ihop med en gammal konstruktör från Volvo som kan bekräfta att så är fallet.
Helt otroligt. Skiftar tempen onormalt mycket kollar man i instruktionsboken och får där reda kapitel kylvätska. Sedan läser man det.
Men genomsnittsmänkiskan skiter tydligen i sin bil tills något går sönder, öppnar väl inte böckerna förarens allvarliga problem uppstår och säkert inte ens då eftersom de glömt bort att de finns i bilen. oavsett vilket så kommer det ändå vara tillverkarens fel som resonemang.

Vi andra får dras med idiot-säkrade lösningar i onödan.
Användarvisningsbild
av Guru
Kryss70 skrev:
Det inte bara sägs det. Det är så. Jobbar ihop med en gammal konstruktör från Volvo som kan bekräfta att så är fallet.
Helt otroligt. Skiftar tempen onormalt mycket kollar man i instruktionsboken och får där reda kapitel kylvätska. Sedan läser man det.
Men genomsnittsmänkiskan skiter tydligen i sin bil tills något går sönder, öppnar väl inte böckerna förarens allvarliga problem uppstår och säkert inte ens då eftersom de glömt bort att de finns i bilen. oavsett vilket så kommer det ändå vara tillverkarens fel som resonemang.

Vi andra får dras med idiot-säkrade lösningar i onödan.
+1

Ca 4% av Volvokunder globalt läser någon gång sin instruktionsbok. Gissa hur många besök ÅF runt om i världen det blir pga kunden inte vet/orkat läsa om hur bilen fungerar. Inte sällan med förklaringen: -Så här fungerade inte min förra icke-Volvo...
av AndS
Eller så har man kanske åkt runt och haft troendet med en tempmätare som haft sådan känslighet att det inte varit till någon nytta då den varit mycket logaritmisk i visandet.
Tja, en mätare som egentligen inte visar mera än vad bilens varningssystem hanterar. Och ska man vara petig så är det väl egentligen oljetempen som man skulle vara intresserad av när det gäller att se låga temperaturer, eller?
Och ska man vara ärlig så hade tempmätare större värde förr då man körde på oljor med smala temperaturområden och t.o.m. bytte mellan sommar och vinter. Idag med "breda" multioljor och dessutom syntetiska så får man en helt annan smörjeffekt som inte alls är lika tempberoende framförallt vid kyla men även värme.
Så vissa saker har ibland en historisk orsak som lever kvar.
Volvo bygger väl en bil för merparten av köparna eller så bygger man för en mindre målgrupp och då kan det gå som för SAAB.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Tja, en mätare som egentligen inte visar mera än vad bilens varningssystem hanterar. Och ska man vara petig så är det väl egentligen oljetempen som man skulle vara intresserad av när det gäller att se låga temperaturer, eller?
Alla kör inte spillans nya bilar, Alla bilar skrotas inte när de blir 3 år utan rullar många år.

På mina gamla bilar har tempmätaren varit guld värd, man har direkt kunnat se att tempen ökat lite varma dagar eller vid belastning och därigenom tex kunnat byta ut kylaren, rengöra systemet, eller byta den där vattenpupen som hade skadade blad utan att läcka på BMWn osv i god tid innan det tänds varninglampor och man blir stående mitt i halva Tyskland med semesterpackning på väg till medelhavet, eller med i häst i släpet mitt på motorvägen.

Men visst dagens bilar byggs ju för en ny generation som inte ens kan byta däck eller fatta hur en tempmätare funkar längre så man har ju dumpat både mätare och reservdäck nuförtiden. Men sådan är väl tidens gång.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?