Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Martinhellström skrev:Jag har en XC70 D5-08 manuell, 21000 mil(precis inkörd!) har haft den i 6 månader, några reflektioner

Dieselvärmaren, går för lång tid, det är bastu i bilen när man kommer, onödigt och extremt miljöpåverkande.
Det är ju bara att ställa tiden för värmaren 10-15 minuter senare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Joho. Jag brukar sätta min 15-20 min efter det att jag tror jag ska åka. Då är det fortfarande varmt om jag blir lite försenad och tillräckligt varmt och jag åker i tid. Dessutom blir det inte bastu i min bil heller, bara lagom. Värmare slutar värma när det blir tillräckligt varmt. Då bara fläktar den lite för att hålla igång cirkulationen.
av ChristerN
OK, då tar jag lite reflektioner från ett drygt år i min XC70 -09 Man.

Stabil att köra och det känns bra att veta att man inte kommer köra fast i första taget. Perfekt att dra upp båten med och att ta sig fram på vintriga eller leriga vägar.
Jag har inte samma erfarenhet av spolningen som Martinhellström ovan utan tycker det fungerar fint. Ena sidan av framljusen spolas varannan gång jag spolar framrutan och det sker samtidigt. Inget konstigt.

Småsaker som jag inte tänkte på när jag köpte bilen men som egentligen inte påverkar min syn på den som ett bra köp:
Rutorna sitter högre än på min tidigare S70 -99. Att lägga upp armbågen ála raggare är nu en ganska obekväm rörelse för en gammal gubbe som jag :) .
Trösklarna verkar gå längre ut än på förra bilen och eftersom det sprutar rejält med skit upp på sidorna blir trösklarna skitiga liksom byxbenen när man kliver in i bilen. Kanske läge för mig att sätta stänklappar fram?
Eftersom jag hatar att ha en isskorpa på bilen efter snö som delvis töat och sen frusit är jag lite nojjig på att sopa taket rent från snö. Trots 189cm i strumplästen är det lite svårt att nå över taket då bilen är ganska hög. Railsen gör det ytterligare lite svårare.
Utrymmet mellan stolen och yttersidan på bilen är ganska smalt så när man ska ställa om rygglutningen (utan Summum alltså) är det rejält trångt för handen.

Trots allt är detta småsaker och denna bil är den bästa Volvo jag har haft!
Skulle jag välja idag hade jag tittat extra mycket from ÅM -10 eftersom den har billigare skatt, lägre förbrukning och högre effekt, som skrivits om ovan.
Med tanke på att nya XC70 AWD säljs ganska billigt idag skulle det förvåna om inte det finns en bra prutmån på de begagnade som står i hallarna. Lycka till!
Användarvisningsbild
av MartinS
Vill du ha en manuell, satsa på det! Jag saknar manuell i min XC60, automat må vara bekvämt men det är inget för mig.

/Martin
av Nevashno
Ett stort tack till er allihopa! Jag tror att det börja klarna nu vad jag bör ha i siktet. Det var många bra synpunkter som jag aldrig hade haft en tanke på utan er hjälp. Jag kanske till och med har hittat ett objekt nu, vi får se hur det går...
Jag återkommer i så fall med återkoppling på det ;)

Ha det gott nu alla, och kör försiktigt!

//Tommy
Användarvisningsbild
av MartinS
Nevashno skrev: Är det några speciella körsträckor man ska observera för någon dyr special service eller liknande?
Jag tror det är kamremsbyte på dieselmaskinerna vid 18.000mil, det är ju lite dyrare än en vanlig service.

Lycka till!

/Martin
av Kryss70
Funderar på motorbyte, annan XC70 med annan motor i alltså :wink:

Kommer köra jösses-många fler mil i månaden, typ 3000 mil per år och funderar helt klart på att skaffa en 2010 D5:a istället. Ska iväg och testköra om en vecka ungefär.
Kamrem är ju ett minus, och 12-mån intervall som landar exakt på 3000mil dessutom.
Men kan ju användas som dragbil vid behov utan större hål i kontot, dock inget avgörande bara trevlig bifunktion.

Men, ärligt talat nu är det inte lite väl för mycket strul med den spisen eller är det jag som tolkar forumet för hårt?
Eller är det anti-diesel-folket som är ute och kapar trådarna :P
Tycker jag hittar många olika trådar som gäller D5...eller...problem 5 :???:
Vill inte köra billigare vid pump för att behöva oroa mig för intermittenta vinterproblem och annat tjafs när man kör så ofta och även långt.

3,2 går kanon, slipper kamrem dessutom. Varm på två röda blir dem också oavsett väder, även när kvicksilvret utövar fritt fall till -27*C

T6 polestar alternativet mittemellan, går billigare än 3,2 men behåller sexans braigheter?
På 3000 mil tvivlar jag dock på billighetsvinsterna

Svårt ju :|
av Lövet
Jag skulle snarare påstå att D5 är en oerhört pålitlig motor. Förutom vissa problem med armen till virvelspjället (billigt fel) tycker jag det knappt skrivs nånting om problem.

Kamremsbytet är inte särskilt dyrt. Ett par tusenlappar utöver servicen.

Rent ekonomiskt tror jag inte du tjänar på det dock. Det krävs väldigt många mil för att köra hem den högre värdeminskningen. Så snål är inte D5an.
av Gilbert
Kryss70 skrev:Funderar på motorbyte, annan XC70 med annan motor i alltså :wink:

Kommer köra jösses-många fler mil i månaden, typ 3000 mil per år och funderar helt klart på att skaffa en 2010 D5:a istället. Ska iväg och testköra om en vecka ungefär.
Kamrem är ju ett minus, och 12-mån intervall som landar exakt på 3000mil dessutom.
Men kan ju användas som dragbil vid behov utan större hål i kontot, dock inget avgörande bara trevlig bifunktion.

Men, ärligt talat nu är det inte lite väl för mycket strul med den spisen eller är det jag som tolkar forumet för hårt?
Eller är det anti-diesel-folket som är ute och kapar trådarna :P
Tycker jag hittar många olika trådar som gäller D5...eller...problem 5 :???:
Vill inte köra billigare vid pump för att behöva oroa mig för intermittenta vinterproblem och annat tjafs när man kör så ofta och även långt.

3,2 går kanon, slipper kamrem dessutom. Varm på två röda blir dem också oavsett väder, även när kvicksilvret utövar fritt fall till -27*C

T6 polestar alternativet mittemellan, går billigare än 3,2 men behåller sexans braigheter?
På 3000 mil tvivlar jag dock på billighetsvinsterna

Svårt ju :|
Köpte en xc70 D5 -10 man i Juni och är riktigt nöjd. Har haft 2,4d V70 både manuell och aut (-06 o -07) bägge optimerade och jämfört med xc70:n känns den gamla dieseln förhistorisk i alla avseenden. Under sommarsemestern snittade jag på 0,65 och vardags körningen låg på 0,74 när det var varmt, nu när det är en hel del minusgrader och bränslevärmare på morgon o kväll så ligger vardags förbrukningen på 0,84 (2 mil till jobbet varav 5 km i stadstrafik). Att jag optimerade även denna var inget nödvändigt, men jag är jag. :D
Virvelspjället hör väl till den förra generationen... :roll:

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?