Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joskarl
Min förra bil hade anslutningen framåt. Jag hade bundit fast sladden i garageväggen så jag behövde aldrig dra ur sladden. Den lossnade när jag backade ut. På Volvon sitter ju anslutningen på sidan och det var inte länge så backade jag med kabeln i. Som tur var gick endast kontakten på väggen sönder. Efter det band jag ett snöre i stickproppen. I snörets andra ände finns en plåtburk, Bullens Pilsnerkorv, som står på en hylla i garaget. När jag glömmer sladden hör jag när burken ramlar ner. Det har räddat kabeln flera gånger.
av Rådlös
squadron: Jag antar att du menar att sladden sitter kopplad till bilen hela tiden och stickproppen hänger lös tills man stoppar den i uttaget? Det går nog bra om du virar upp den och fäster den på ett säkert sätt så att den inte kan lossna och ramla i gatan när du kör. Men jag garderar mig lite för att stickproppen kan bli utsatt för väder och vind. Eller om man vänder på det, vatten, salt och sand.
Om du i stället menar att du har värmaren ansluten till eluttaget hela tiden när du inte kör bilen, så kan jag lova att det är ingen bra affär. Värmren kommer att brinna upp i förtid. Jag har bränt ett par värmare på det viset. Jag hade en Volvo 142 som var avställd över vintern. Den kopplade jag på värmen. Bilen var begagnad och värmaren fanns när jag köpte den. Men jag konstaterade att värmaren brann upp efter ett tag. Mitt resonemang var då att "Det var nog en gammal värmare som hade gjort sitt ändå". Jag satte i en ny, som också den brann upp efter några månader. Nästa som jag satte i fick bara jobba när det behövdes. (Då var det vår och jag hade ställt på bilen igen) Den höll så länge som jag hade kvar den bilen, ett par år till.
Om man tänker efter så är ju en värmare bara tänkt att jobba i ett par timmar kanske två gånger om dygnet eller liknande.

Apersson: Du gjorde alltså någon sorts strömavkännare? Det går säkert, men min tanke var att inte behöva blanda 230 Volt och 12 Volt. Det går naturligtvis med kopplingar och reläer på rätt sätt.

Till er som backar ur sladden vill jag säga att eftersom jag har varit elmontör, så undviker jag att dra i kablar. Jag greppar om kontakten och drar där.

Jag kan passa på att tillägga om detta med salt, sand och vatten i motorvärmarkontakter, att om det är en riktigt och fabriksgjord helfylld kontakt, så kanske den är skyddad. En jobbarkompis tänkte sig att han ville skydda sin motorvärmarkontakt. Han fyllde den då med silikongummi som han råkade ha i en tub. Det är bara det att silikongummit innehöll ättiksyra! Det frätte långsamt på mässingsdetaljerna och byggde upp en så kallad jonvandring med syrans hjälp inne i hans helfyllda kontakt. Efter en tid blev det tvärkortis. Jag minns inte om han berättade att kortisen blev när han höll den i handen och just hade pluggat in den, men tanken låter lite otrevlig. Låt vara att det är ett plasthölje utanpå, men om det smäller till mellan fingarna när man stoppar i en kontakt, då kan man bli lite betänksam.
Det finns silikoner som inte innehåller syra. Men för att vara säker kan man välja något annat, t.ex Sikaflex. Det är syrafritt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:Hur svårt skulle det vara för Volvo att bygga in en varning som känner av ifall det är spänning på motorvärmarkontakten?

IF: spänning på motorvärmarkontakten
WHEN: Tändning slås på
THEN: varningsmeddelande och alarm
ELSE: Fortsätt startprocess

Så, där är syntaxen klar. Bara för Volvo att stoppa in en sensor och denn lilla programsnutt. Svårare än så är det inte :D
Det duger inte att bara känna av spänningen. Sladden kan ju vara i även spänningen är bruten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag satte dit en liten låda, som hade en stickpropp som gick till kupévärmaruttaget och ett skarvuttag som gick till kupévärmaren. Däremellan satt ett relä, som drog när det var spänning på uttaget. Reläet kopplades in så det kortslöt signalkontakten till tutan. Eftersom tutan inte fungerade när nyckeln inte var i minst läge I, tutade det inte förrän han försökte starta.

Fungerar förstås bara under förutsättning att det finns spänning på motorvärmaren. Har man en timer som bryter spänningen kan man glömma sladden ändå. Då är nog plåtburksmetoden bättre.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag håller med jpennerb. Jag har också kupefläkten och då hör man det direkt. Sedan har jag en vanlig dygnstimer som slår på ca 1,5 h innan jag åker. Att ha på den jämt ser jag ingen vits med. Den är på 300-350 W har jag för mig. Det blir 3kwh på ett dygn och frågan är om du sparar så mkt i bensin? Att göra det för att få en varmare kupé hjälper föga då kylvattentempen aldrig blir varmare än ca 40 grader. Dessutom åldras motoroljan fortare. Jag kan se kylvattentempen därav vet jag att det snabbaste sättet att få upp den till 55 grader då det börjar ge värme i kupén är att sätta i nyckeln och köra. Det tar inte märkbart längre tid att nå 55-60 grader även om man startar med en kall motor.
Användarvisningsbild
av MartinS
Racetwin2 skrev:Jag håller med jpennerb. Jag har också kupefläkten och då hör man det direkt. Sedan har jag en vanlig dygnstimer som slår på ca 1,5 h innan jag åker. Att ha på den jämt ser jag ingen vits med. Den är på 300-350 W har jag för mig. Det blir 3kwh på ett dygn och frågan är om du sparar så mkt i bensin? Att göra det för att få en varmare kupé hjälper föga då kylvattentempen aldrig blir varmare än ca 40 grader. Dessutom åldras motoroljan fortare. Jag kan se kylvattentempen därav vet jag att det snabbaste sättet att få upp den till 55 grader då det börjar ge värme i kupén är att sätta i nyckeln och köra. Det tar inte märkbart längre tid att nå 55-60 grader även om man startar med en kall motor.
Själva motorvärmaren brukar va på ~500w och kupevärmaren vid full fart på 1200-1400w. Så det är ju inte gratis att värma för kråkorna heller.

/Martin
av Rådlös
Racetwin2 och MartinS: Jag skrev att jag hade värmaren inkopplad hela tiden. Det är säkert rätt att oljan åldras. Det tänkte jag inte på då. Eluttaget med ström ingick i hyran av Carporten. Det hette visserligen garagehyra, men var av typen carport eftersom det var öppet bakåt och åt sidorna.
av PMW
Nu måste jag bara fråga. Oljan åldras fortare om man har motorvärmaren inkopplad längre tid, på vilket sätt då????????????
Oljan är väl gjord att tåla höga temperaturer, så ca 40 grader är väl inget för en modern olja.
av joskarl
Även jag har kupevärmare så man hör när strömmen är på. Nu är det så att jag har ett tidur också och det händer att jag åker senare än jag planerat så kupevärmaren har tystnat. Min plåtburksvarning fungerar alltid.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?