- tis 04 dec 2012, 19:27
squadron: Jag antar att du menar att sladden sitter kopplad till bilen hela tiden och stickproppen hänger lös tills man stoppar den i uttaget? Det går nog bra om du virar upp den och fäster den på ett säkert sätt så att den inte kan lossna och ramla i gatan när du kör. Men jag garderar mig lite för att stickproppen kan bli utsatt för väder och vind. Eller om man vänder på det, vatten, salt och sand.
Om du i stället menar att du har värmaren ansluten till eluttaget hela tiden när du inte kör bilen, så kan jag lova att det är ingen bra affär. Värmren kommer att brinna upp i förtid. Jag har bränt ett par värmare på det viset. Jag hade en Volvo 142 som var avställd över vintern. Den kopplade jag på värmen. Bilen var begagnad och värmaren fanns när jag köpte den. Men jag konstaterade att värmaren brann upp efter ett tag. Mitt resonemang var då att "Det var nog en gammal värmare som hade gjort sitt ändå". Jag satte i en ny, som också den brann upp efter några månader. Nästa som jag satte i fick bara jobba när det behövdes. (Då var det vår och jag hade ställt på bilen igen) Den höll så länge som jag hade kvar den bilen, ett par år till.
Om man tänker efter så är ju en värmare bara tänkt att jobba i ett par timmar kanske två gånger om dygnet eller liknande.
Apersson: Du gjorde alltså någon sorts strömavkännare? Det går säkert, men min tanke var att inte behöva blanda 230 Volt och 12 Volt. Det går naturligtvis med kopplingar och reläer på rätt sätt.
Till er som backar ur sladden vill jag säga att eftersom jag har varit elmontör, så undviker jag att dra i kablar. Jag greppar om kontakten och drar där.
Jag kan passa på att tillägga om detta med salt, sand och vatten i motorvärmarkontakter, att om det är en riktigt och fabriksgjord helfylld kontakt, så kanske den är skyddad. En jobbarkompis tänkte sig att han ville skydda sin motorvärmarkontakt. Han fyllde den då med silikongummi som han råkade ha i en tub. Det är bara det att silikongummit innehöll ättiksyra! Det frätte långsamt på mässingsdetaljerna och byggde upp en så kallad jonvandring med syrans hjälp inne i hans helfyllda kontakt. Efter en tid blev det tvärkortis. Jag minns inte om han berättade att kortisen blev när han höll den i handen och just hade pluggat in den, men tanken låter lite otrevlig. Låt vara att det är ett plasthölje utanpå, men om det smäller till mellan fingarna när man stoppar i en kontakt, då kan man bli lite betänksam.
Det finns silikoner som inte innehåller syra. Men för att vara säker kan man välja något annat, t.ex Sikaflex. Det är syrafritt.