Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

...och skulle jag varit trådskaparen, skulle jag genast ändra rubriken till något i stil med: ...svårstartad vid byte från E85 till BF95.
av seb87
Rådlös skrev:seb87: Förra vintern var erkänt hård och på många håll rekordkall. Det föll sig en gång att jag inte kopplade in motorvärmaren på kvällen. Det var tämligen kallt dom dygnen. Nästa morgon när jag skulle iväg var det -27°C. Bilen, en V70 2.0F startade direkt och utan problem som den alltid har gjort. Jag har aldrig tankat annat än E85.

Ett tillägg och samtidigt en fråga: Hur många av dom som säger att FlexiFuelbilar skulle vara svårstartade i kyla, kör/äger själva en FlexiFuel?

Bilhandlaren sa till min granne att bilen kan vara svårstartad vid kallare temperaturer och att man bör använda motorvärmare ca två timmar innan ifall det är från -5 ute.. sen om man googlar det har man också sett folk skriva det(hur säker käll det är kan man ju undra) För i sin o mångas fall så verkar det ju vara rena motsatsen.
av seb87
jpennerb skrev:Och dom som verkar få problem har hoppat mellan att tankat bensin och etanol. Håller man sig till ett bränsle så slipper man mycket av dessa bekymmer. Bara etanol säger jag! :D

Jo, min tanke var att köra BF95 under vintern och E85 resten, men dumt när lyssnar på rykten i detta fallet.. Men bilen startade dock på tredje försöket sen gick den som vanligt, idag vet jag inte
Jag har bara kört på E85 sedan jag köpte bilen för drygt ett år sedan och många gånger var det under -20 och någon gång runt -30, det var aldrig några problem att starta.

Det är väl dagstidningarna som smutskastat E85 i alla år och rotat fördomarna i huvudet på folk!

Håller med om att en rubrikändring skulle passa bra så inte ryktena späs på ytterligare.
Användarvisningsbild
av Camel
seb87 skrev:/.../jag körde bara ett par km efter tankningen..
Man ska köra minst under 15 minuter efter bränslebyte. Se instruktionsboken.
Volvo skrev:"Bränsleadaption
Om bränsletanken fylls på med bensin efter att
bilen körts på bioetanol E85 (eller omvänt) kan
motorn gå lite ojämnt en stund. Därför är det
viktigt att låta motorn vänja sig (adaptera) till
den nya bränsleblandningen.
Adaptionen sker automatiskt då bilen körs en
kort period med jämn hastighet.
VIKTIGT
Efter ändring av bränsleblandning i tanken
ska en adaption göras genom att köra med
en jämn hastighet under ca 15 minuter.
Om startbatteriet varit urladdat eller bortkopplat
krävs en något längre körperiod för adaption
eftersom elektronikens minne tömts."
seb87 skrev:Dock startade bilen på tredje försöket o jag körde 5mil, kan en återställning behöva göras ändå?
Vad kostar en sådan?
Om motorn går bra utan att motorlampan är tänd så bör det ha rättat till sig. Vet inte vad en återställning kostar, har aldrig behövt göra den.
seb87 skrev:
Nej jag körde bara ett par km efter tankningen.. Dock startade bilen på tredje försöket o jag körde 5mil, kan en återställning behöva göras ändå?
Vad kostar en sådan?
Ett par km efter bränslebyte är en lite för kort sträcka. Betänk att första biten kör du på E85 som du har i bränslepump och rör. Om du lagt 5-milskörningen direkt efter tankning hade motorn hunnit adaptera nya bränsleblandningen och problemet aldrig uppstått. Så jag tror inte problemet kommer uppstå någon mer gång under vintern för din del.
betterlead skrev:
seb87 skrev:Precis som rubriken lyder så var min bil svårstartad.

Tankade fulltank med b95 i morse, då fanns det lite E85 i tanken.
Men nu på kvällen så ville den knappt gå igång.

Hur kan det komma sig?
Det är straffet för att du tankar bf95, helt i onödan.
Varför inte fortsätta med E85? Min maskin startar utan minsta besvär med sprit i tanken, trots -8*C.
Faktum är, att den aldrig protesterat ens om det varit betydligt kallare.
Vilken konstruktiv kommentar, not.

Finns väl andra fel som kan uppkomma på en bil än att man tankar E85/BF95...
PH
seb87 skrev:Aha.. Samma lampa blinkade till på min. Du får gärna återkomma när du fått reda på vad det kan vara för fel.
Efter en mysig natt i garage, med motorvärmare, så var lampan släckt i morse.
Sålunda slipper jag åka förbi en verkstad - men om den återkommer så... dessutom så tänkte jag säga till om det vid nästa service, så att de kan kolla om det kvarstår någon felkod.
av hamre
Var det inte förut man rekommenderade etanol bilar att köra på bensin på vintern när inte etanolen blandades ut på vintern?

För nu på vintern är det ju snarare E75 man kör på och inte E85.

Jag tycker mig ha läst nåt om det när etanolbilar var nya.

Nu när det blandas så ska väl inte det problemet finnas vad jag hört.
perhall skrev:
betterlead skrev:
seb87 skrev:Precis som rubriken lyder så var min bil svårstartad.

Tankade fulltank med b95 i morse, då fanns det lite E85 i tanken.
Men nu på kvällen så ville den knappt gå igång.

Hur kan det komma sig?
Det är straffet för att du tankar bf95, helt i onödan.
Varför inte fortsätta med E85? Min maskin startar utan minsta besvär med sprit i tanken, trots -8*C.
Faktum är, att den aldrig protesterat ens om det varit betydligt kallare.
Vilken konstruktiv kommentar, not.

Finns väl andra fel som kan uppkomma på en bil än att man tankar E85/BF95...
PH
Kära perhall. Inte måste jag väl sätta ut en smiley?
Du har så klart rätt, men så himla allvarlig behöver man väl inte vara varje gång?
Sen har du väl läst mina efterföljande kommentarer. Men så klart kan andra fel ha uppstått. En gång till, det har du rätt i.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?