Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
jpennerb skrev:Stämmer bra medans automaten har samma utväxling från 08 och frammåt.
Nja jag tror de ändrade utväxlingen även på automaten 2010, teoretiskt sjönk i alla fall förbrukningen på 2010 2,5FT fast effekten ökade. Men om jag har fel kommer säkert någon att rätta mig.
jpennerb skrev:
akterspegel skrev:MY10 och MY11 är tydligen högre växlade ca:1600 på sexan om jag inte minns fel.
Stämmer bra medans automaten har samma utväxling från 08 och frammåt.
Även mellan MY08 och MY09 ändrades utväxlingen men då hade inte FT kommit utan bara T (vilken är ovanlig fr o m MY09 - ser man en 2,5T är det nästan säkert en MY08).

Stämmer med automaten men möjligen fick den marginellt ändrad utväxling MY10, att den blev snabbare beror ju helt enkelt på fler PS och Nm... som gjorde mer effekt i automaten eftersom den inte blev så extremt högt växlad.
PH
hansers1 skrev: Tack för snabba svar...lutar nu åt 2,5FT ännu mera. Gillar när det händer något när man trampar ner gasen.
Då återstår frågan manuell eller automat ?
Jag har kört både 850 AWD manuell och V70 2,5T aut och jag trivdes med båda. D5´n vi har idag är med manuell..

Än en gång tack på förhand !!
:)
Jag gick från 2,5T aut MY05 till 2,5FT aut MY10. Motorn är helt fantastisk. Jag åker frivilligt och storhandlar bara för att få klämma in extra tid i bilen. :D Men visst, det känns omodernt att åka och tanka hela tiden. Ligger konstant på 1,6 l/mil etanol där jag tidigare alltid hade 1,1 l/mil BF95. Det är mer än de 30% som sägs skilja mellan bensin och etanol. Kan iofs bero på Polestar. Lätt hänt att man utnyttjar kraften. V70II är väl också tyngre.
Rille67 skrev:
hansers1 skrev: Tack för snabba svar...lutar nu åt 2,5FT ännu mera. Gillar när det händer något när man trampar ner gasen.
Då återstår frågan manuell eller automat ?
Jag har kört både 850 AWD manuell och V70 2,5T aut och jag trivdes med båda. D5´n vi har idag är med manuell..

Än en gång tack på förhand !!
:)
Jag gick från 2,5T aut MY05 till 2,5FT aut MY10. Motorn är helt fantastisk. Jag åker frivilligt och storhandlar bara för att få klämma in extra tid i bilen. :D Men visst, det känns omodernt att åka och tanka hela tiden. Ligger konstant på 1,6 l/mil etanol där jag tidigare alltid hade 1,1 l/mil BF95. Det är mer än de 30% som sägs skilja mellan bensin och etanol. Kan iofs bero på Polestar. Lätt hänt att man utnyttjar kraften. V70II är väl också tyngre.
Kan bara hålla med att motorn är en pärla och varje gång jag sätter mig i bilen efter att ha kört volvos 2.4d och VWs 2.0tdi så förstår man hur lent och fint den går. Undrar hur många mil över break even som man skall köra för att behöva köra diesel :roll: Bilkörning är så mycket mer än förbrukning! :D

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?