Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Martinhellström skrev:Min XC70 D5 manuell -08 visar förbrukning 0,57l/mil på färddatorn, men vid pump mäter jag 0,68(95,1Mil på 65 liter)
Alltså över 15% fel, och jag har haft park. värmaren avstängd.
Är det datorn som visar för lite, eller är det bilen som drar för mycket på grund av något fel?
Har ni kollat? Vad är normal felvisning?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=70987

Enligt VolvoB20 beror det på viskositeten på dieseln. Själv har jag detta på mina bilar:

C30 på 95 oktan = perfekt mätning, samma C30 på etanol = färdator visar 5-8% för mycket, samma körstil och sträckor i denna jämförelse.

V70II 2.4d, visar normalt 13% för lite på färddatorn(ca 0,63-> 0,71), men två tankar som tankades i danmark var det endast 2% i diff (0,56->0,57 / 0,64->0,66). Det sistnämnda var dock i princip bara landsväg så kanske inte helt korrekt jämförelse.
av umekille
Skall du mäta med exakta värden måste du tanka
antingen med efterfyllning så röret är knökfullt.
eller vid samma pump som sist...de är ju krönade
men pumpar slår av på automatiken lite som de vill.
(beroende på pumphastighet ,mottryck,etz.)
umekille skrev:Skall du mäta med exakta värden måste du tanka
antingen med efterfyllning så röret är knökfullt.
eller vid samma pump som sist...de är ju krönade
men pumpar slår av på automatiken lite som de vill.
(beroende på pumphastighet ,mottryck,etz.)
Ja det är ju sant men om man mäter vad man tankar tillräckligt många gånger och alltid får i princip samma differens så är det ju inte där "felet" ligger. Eller hur?
Min dator visade 0,85, verklig förbrukning 0,90 (huvudsakligen landsväg, dock en hel del "gasande" och då sörplar han... ;) )

Tankat med 98 oktan, tankade på samma ställe, samma pump, ca samma uppfyllnadsgrad (tills den slår av)
Diffen är större vintertid för oss med Diesel som inte stängt av tillsatsvärmaren. Vet inte vad parkeringsvärmaren drar men när jag kör med den stämmer det ännu sämre :wink:
Kollar därför aldrig på färddatorn vintertid
Halvmas skrev:Diffen är större vintertid för oss med Diesel som inte stängt av tillsatsvärmaren. Vet inte vad parkeringsvärmaren drar men när jag kör med den stämmer det ännu sämre :wink:
Kollar därför aldrig på färddatorn vintertid
Dock går ju motorn kall mycket längre än med tillsatsvärmaren igång. En snål diesel är ju hopplös att få värme i när det är kallt.

Frågan vilket som är bäst.... ??
Jag har fört statistik på detta på mina senaste fyra Volvobilar, alla femcylindriga dieslar. Kort sammanfattning av en himla massa siffror ser ut så här:

V60 D5 MY12: +3%
V70 D3 MY11: +15%
V50 D5 MY09: +12%
V70 D5 MY06: +16%
Helt klart är det mer felvisning på diesel än på bensin.
Har haft tre V70II, två har visat exakt rätt, en 2-3% för lite, alla bensin.
Om ni provar en V70N D5 MY02 med 37000 mil så kommer ni att upptäcka att färddatorn visar 4,3 när verkligen förbrukning är 6,2.../PH
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]