Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad har du för motor i bilen TS?
Är inte hundra, men har ett svagt minne av att jag läste här att dieselbilar är bättre isolerade än bensinmodellerna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
umekille skrev:Då jag var på semesterresa i år så stod jag ofta över natten på
Rastplatser efter E4 och faktiskt det som slog mej var att nya bilar
är tysta i sej självt det som hördes då dem kom var däcksljudet som
överröstade allt annat.
Visst är det så, bor själv vid en 90-väg och nu hörs det verkligen att många bytt till dubbdäck, en del bilar rasslar och dånar ju av bara satan från dubben, Klart det hörs inne i bilen också.
av perhall
Variosboy skrev:Vad har du för motor i bilen TS?
Är inte hundra, men har ett svagt minne av att jag läste här att dieselbilar är bättre isolerade än bensinmodellerna.
Från motorljud, ja, för annars skulle de vara ännu bullrigare, men inte från vägljud, det är samma.
PH
av perhall
Har nya Hakka 7 16" på och de är riktigt bullriga. Kan inte minnas att tidigare uppsättningar på V70II (Hakka 4 samt Gislaved NF5, också 16") varit så bullriga. Så antingen har asfalten blivit sämre, eller så låter Hakka 7 mer än Hakka 4, eller så har isolieringen försämrats... med sommardäck märker jag dock ingen skillnad... börjar också ångra att jag tog dubbdäck. För oavsett vad det är "fel" på så är friktionsdäck mycket tystare, det gäller även i en relativt välisolerad bil som V70II../PH
Användarvisningsbild
av Guru
Just Hakka 7 är väl ett det bullrigaste dubbdäcken? Men samtidigt ett av de bästa rent prestandamässigt.
av mattish
Där skriver ni nog något förresten!
Förra vintern åkte jag och farsan på varsina nya uppsättningar dubbdäck. Jag hade passaten med dålig ljudkomfort och hakka 5. Riktigt bra kombo. Farsan hade A4 med bättre ljudkomfort som blev i princip helt förstörd med dubbdäcken som var hakka 7. Precis samma som jag upplever nu med V70in. Väldigt högt dubbljud. Fast som tidigare sagt kan jag leva med det eftersom dom greppar så bra som dom gör!
av Voffeljärn
VOLVOLAST4EVER skrev:Gällande V70 my13.Vad är bästa lufttryck i dubbdäck för tystaste gång? gäller däck continental dubb på original aluminiumfälg.
upplever bilen väldigt däckbullrig framförallt i baksäte- vad tycker ni o vad kan man göra åt det?
Jo visst gör däckstrycket skillnad. Jag har exakt likadana däck på min. Trodde det var fel på däcken när jag lagt på dem då den bullrade som en gammal Willys Jeep. Då hade jag 2,6bar runt om men sänkte till 2,3 fram och 2,1 bak. Då blev den mycket tystare men även stadigare. Men har Du full last och 4 personer i bilen eller kör över 160km/h rekommenderas ändå 2,6. Jag kommer dock inte att höja ändå.
Däremot har jag ett märkligt ljud som varken blev bättre eller sämre; det är ett malande ljud som endast uppstår vid fullgas på sexansväxel i höga hastigheter. Trodde nästan det var ett lagerfel men har hört fler som har detta.
Tydligen har Conti gjort däckssidorna styvare till i år och då bullra de mer. Efter vad jag hört....
av Voffeljärn
VOLVOLAST4EVER skrev:sänkte lufttryck från 2,8 till 2,5 och kände främst stadigare känsla, kanske den blev lite lite tystare .
Skall prova med lägre tryck så får vi se vad som händer...
Sänk ännu mer. Min är en D5 så den skall ha 2,3 bar fram och 2,1 bak. Annars hade jag nog haft 2,1-2,2 runt om. Kom ihåg att kolla om däcken sitter åt rätt håll. De är benämnda med "outside" ganska nära fälgen.
Innan jag sänkte lufttrycket och bara åkte på torr väg övervägde jag att byta däck. Men efter den åtgärden blev de mycket bättre. Dessutom är det de bästa däck jag åkt på när det är is och snö. Helt otroligt grepp.
Användarvisningsbild
av V9097
VOLVOLAST4EVER skrev:Tror ni det skett förändringar i nya årsmodellen som försämrat däckljudet? Har tidigare läst i flertal tester hur bra volvo "filtrerat bort" vägljudet men gällde det bara de första årsmodellerna 08 o senare? Är grymt besviken då jag prioriterar "tystnad med dubbdäck". Till min förra v70n 2002 fick jag kompletteringsmontera ljuddämpande delar nånstans -kanske i framvagn - som sänkte oljudet lite.den var betydligt tystare.Tystaste dubbdäcken 205-60-16?
Lustigt att du skriver detta. Tidigare har jag blivit imponerad av hur tyst det är i V70 och S80, men senast idag på lunchen åkte jag i baksätet på en 2012 och tyckte däckljudet var lite högre än jag minns det.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]