Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av estufo
DrMumin skrev:Läste denna tråden å gick ut å testade på min egen japp vänser sida glappar kändes ju lite lambo på en 10k milad bil som mest gått landsväg

har ett svagt minne att jag hört nått om förlängd garanti på detta stämmer det??:-/

Klart det inte är förlängd garanti på slitagedelar i en framvagnen.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Va in på verkstan i dag och svaret är glappar dom upp till första besiktning så står volvo för kalaset dock fick jag ett skönt "Kalleanka" svar när dom testade mina först tyckte inte mecken de glappa nått så jag fick visa hur ja ruska då sa dom jo lite glappade det allt men ingen led va dålig så dom kunde inget göra utan tyckte allt va frid å fröjd å jag ska invänta besiktnings mannens dom om ca 1.5 år... ;-// tja va ska man säga
av Tim
DrMumin skrev:Va in på verkstan i dag och svaret är glappar dom upp till första besiktning så står volvo för kalaset dock fick jag ett skönt "Kalleanka" svar när dom testade mina först tyckte inte mecken de glappa nått så jag fick visa hur ja ruska då sa dom jo lite glappade det allt men ingen led va dålig så dom kunde inget göra utan tyckte allt va frid å fröjd å jag ska invänta besiktnings mannens dom om ca 1.5 år... ;-// tja va ska man säga
Bilprovningen accepterar ett litet glapp i dom inre styrlederna, däremot inget i dom yttre. Men om det är garanti/goodwill på lederna och dom glappar minsta lilla så ska dom ju självklart bytas. Och någon första besiktnings garanti finns det absolut inget som heter.
Användarvisningsbild
av Guru
Finns en siffra på max tillåtet glapp i de inre kullederna. Om sedan verkstaden eller besiktningen faktiskt mäter glappet för att avgöra om dom är godkända eller ej låter jag vara osagt...
av Raymond
Om man ruskar kraftig i framhjulen kan det några gånger kännas som om styrlederna glappar, men det är kun styrväxeln som "kavitärar" i oljan. Lite lurigt.
Användarvisningsbild
av Perc
Volvo har käkat framvagnsdelar sedan åtminstone 200-serien. Det är inget som är unikt för Volvo, det gäller även andra modeller. Vill man slippa sånt ska man köpa en japs. :)
Användarvisningsbild
av Bosse78
Perc skrev:Volvo har käkat framvagnsdelar sedan åtminstone 200-serien. Det är inget som är unikt för Volvo, det gäller även andra modeller. Vill man slippa sånt ska man köpa en japs. :)
Snarare sedan 800-serien av logiska skäl dvs man gick över till framhjulsdrift.
av Tim
Bosse78 skrev:
Perc skrev:Volvo har käkat framvagnsdelar sedan åtminstone 200-serien. Det är inget som är unikt för Volvo, det gäller även andra modeller. Vill man slippa sånt ska man köpa en japs. :)
Det där är inte sant! För efter årsmodell 2008 så är det väldigt ovanligt med glappa styrleder, spindelleder, länkarmsbussningar, krängningshämmarstag eller hjullager. Har servat många bilar som har gått över 30 000mil utan ett enda ingrepp, men självklart kan det förekomma. V70N var ju en katastrof!
Användarvisningsbild
av Bosse78
Tim skrev:
Bosse78 skrev:
Det där är inte sant! För efter årsmodell 2008 så är det väldigt ovanligt med glappa styrleder, spindelleder, länkarmsbussningar, krängningshämmarstag eller hjullager. Har servat många bilar som har gått över 30 000mil utan ett enda ingrepp, men självklart kan det förekomma. V70N var ju en katastrof!
Det jag sa va mest att problemen började inte redan på 200-serien. Från att det börja och hur länge det sedan höll i sig sa jag inget om..... Enl den länk jag skrev längre upp så var BMW:S 5-serie och Volvos XC90/XC70 dom med sämsta styrleder av 2006 årsmodell efter 3år i allafall.
Användarvisningsbild
av Doffen
Tror ikke kvaliteten er noe dårligere enn hva den var før, men det er mange andre faktorer som spiller inn.

Ta f.eks servostyring. Den er bedre og sterkere idag enn for 25 år siden. Dette sliter MYE på styreledd om man bruker denne feil, ved f.eks vri på rattet mens bilen står i ro.
Dekkstørrelsen på bilene har økt betraktelig, før kjørte man med standard dimensjon på 175 - 195 på 15" hjul.
Idag er det 225 på 17" som brukes mye. Større dekkflate, mere motstand dermed mer slitasje om servoen brukes feil.
Hastighetene på vegene er blitt høyere, noe som medfører at treffer man ett hull, så treffer man det i større hastighet enn man gjorde for 25 år siden. Dermed mer slitasje og større skade.

Selv om det ikke alltid virker som om ting er blitt bedre, så er de blitt det.
Mange faktorer som spiller inn om hvorfor ett styreledd slites raskt, mange tenker desverre ikke over at det er bruken som er skyld i at ting går sønder raskere enn hva som er beregnet.

Kan jo legge til at min far hadde en S60 02-, når den ble byttet var den trillet 200 000 km. Aldri byttet ledd i styringen
Min bror hadde en V70 04-, heller ikke den ble det byttet styreledd på. Og dette var biler som var kjent for svake ledd i forstillingen.

Men vi skal være glad vi ikke kjører VAG produkter, særlig ifra 2000 og oppover til 2004 ca.. :)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?