Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Raymond skrev:
Brainy skrev:det intressanta är dock om volvo har 200 000kr högre marginal eller om det är Norges högre skatter som äter upp det. I förstnämnda läget så förstår jag att dom då kan lämna längre garanti. Om det beror på skatterna så är det inte högre marginal som är förklaringen.
Tror inte det är högre marginal i Norge, hellre tvärtom. Prisskillnaden är nog endast skatter, tyvärr.
Det er nok mye skatter og avgifter. Å øke fra 163 hk til 215 koster 90000 nok, i sverige er det 19000 sek. Alt som øker forbruket og gur økt utslipp gir sterk økning i avgifter. Min bil endte på 730000 nok og av det var det over 300000 rett i statskassen. 730000 nok er ca 830000 sek. I norge er en vanlig lønn fra 350000 for vanlige yrker.
torkild skrev:
Raymond skrev:
Brainy skrev:det intressanta är dock om volvo har 200 000kr högre marginal eller om det är Norges högre skatter som äter upp det. I förstnämnda läget så förstår jag att dom då kan lämna längre garanti. Om det beror på skatterna så är det inte högre marginal som är förklaringen.
Tror inte det är högre marginal i Norge, hellre tvärtom. Prisskillnaden är nog endast skatter, tyvärr.
Det er nok mye skatter og avgifter. Å øke fra 163 hk til 215 koster 90000 nok, i sverige er det 19000 sek. Alt som øker forbruket og gur økt utslipp gir sterk økning i avgifter. Min bil endte på 730000 nok og av det var det over 300000 rett i statskassen. 730000 nok er ca 830000 sek. I norge er en vanlig lønn fra 350000 for vanlige yrker.
Nu börjar ni väl ändå spåra in på fel ämne? Hur svarar detta på TS fråga?
Jag står inför samma situation. Påpekade inför kommande service att det knarrar nånstans från bakdörrarna eller bakluckan främst när jag kör över trottoarkant eller parkerar. Fick svar från Bilia att visst kan de kolla upp detta men att innan de konstaterat om det ska gå på garantin eller inte så är det jag som står som betalningsansvarig. Synd tycker jag att det inte ingår en genomgång av märkesverkstan inför garantins utgång. De lär ju ha koll på de vanliga felen eller bristerna.
Jag känner en gnutta obalans i framskivorna på min 2,5FT MY10, någon mer som känner det?
Det uppstod efter några hårda inbromsningar.

Kyler alltid bilen med en lung sväng om jag kört hårt så det är inte så att jag ställt bilen med glödande bromsar om någon tänkte fråga det :wink:
JMH skrev:Jag står inför samma situation. Påpekade inför kommande service att det knarrar nånstans från bakdörrarna eller bakluckan främst när jag kör över trottoarkant eller parkerar. Fick svar från Bilia att visst kan de kolla upp detta men att innan de konstaterat om det ska gå på garantin eller inte så är det jag som står som betalningsansvarig. Synd tycker jag att det inte ingår en genomgång av märkesverkstan inför garantins utgång. De lär ju ha koll på de vanliga felen eller bristerna.
Legg på litt fett i låsemekanismen på bakdører og bakluke. Altså fett der lås og "bygel" får kontakt.
Något mer som jag kan ha glömt och som ska fixas via garantin? Man blir ju nästan lite nojig när man är så nöjd med en bil som vi i vår familj är. Man kanske blundar för något som egentligen är ett fel. Vissa ljud o beteenden av/i en bil kanske man vänjer sig vid, allt eftersom tiden går? Synd att upptäcka ett garantifel efter att garantin har gått ut :o
epostaren skrev:Något mer som jag kan ha glömt och som ska fixas via garantin? Man blir ju nästan lite nojig när man är så nöjd med en bil som vi i vår familj är. Man kanske blundar för något som egentligen är ett fel. Vissa ljud o beteenden av/i en bil kanske man vänjer sig vid, allt eftersom tiden går? Synd att upptäcka ett garantifel efter att garantin har gått ut :o
Tyvärt skrämmer forumet många. Har en -08 2,4d med Polestar och 12000mil. Två glappande styrleder, thats all. Kört den sedan mars -08.
epostaren skrev:Något mer som jag kan ha glömt och som ska fixas via garantin? Man blir ju nästan lite nojig när man är så nöjd med en bil som vi i vår familj är. Man kanske blundar för något som egentligen är ett fel. Vissa ljud o beteenden av/i en bil kanske man vänjer sig vid, allt eftersom tiden går? Synd att upptäcka ett garantifel efter att garantin har gått ut :o
därför kan det ju vara bra att låta någon ta en genomgång av bilen, innan garantin går ut. 1500sek är ju en piss i nilen med tanke på vad bilen kostat i inköp och vad ev reparationer kostar.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?