Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleH skrev:Silas: Gnisslar bromsarna bara när det är kallt ute eller alltid?
Hade stora problem förra vintern med gnisslande bromsar på min XC70 när det var kallt.
Mvh, Kalle.
Nä jag har nog hört dem hela sommaren också. Det är ganska mycket som kändes rejälare och mer kvalite på v70 06:an jag hade. Stör mig på lite här och där som rostiga gods i motorn. Känslig lack. sämre stolar enligt mig. Torkarbladen låter samt ger ränder. instrumenteringen som tex saknad tempmätare. Tror jag måste M testa den innan garantin går ut.
Aha, trodde det var jag som inbillade mig. Har samma problem. Närmsta Volvo handlare är bedrövlig så vi får väl se hur detta går. Tror aldrig dom byter min växellåda av ren princip. En annan gång ska jag berätta om deras uppträdande när frun backat på en lyktstolpe! XC70 My-11 D5
Det finns ju dokumenterat i deras databas vad andra verkstäder har gjort för olika åtgärder, dom kan aldrig neka dig en reparation/åtgärd för detta fel som är ett fel. Det har ju till och med kommit programuppdateringen för detta fel till väldigt många årsmodeller samt chassinummer så det är bara smiska upp dom.
Då det närmar sig normal service för min bil pratade jag med mekanikern om detta, i samband med tidsbokning.

"Jaha", sa han, "har du också en sån. Ja, först skulle man byta växellåda, sen kom de på att det räckte med TCM (Transmission Control Module) och nu tror de sig ha klurat ut att det bara är ny programvara och ny adaptionskörning som behövs. Då lägger vi in det som garantifix."

Enligt honom uppstår knycket i de fall då växellådan upptäcker att bilens fart minskar såpass kraftigt att lådan anser att den kan växla ner mer än ett steg i taget.

Får väl återkomma om några veckor, när detta är gjort, och berätta om jag märker någon skillnad.
apersson850 skrev:Då det närmar sig normal service för min bil pratade jag med mekanikern om detta, i samband med tidsbokning.

"Jaha", sa han, "har du också en sån. Ja, först skulle man byta växellåda, sen kom de på att det räckte med TCM (Transmission Control Module) och nu tror de sig ha klurat ut att det bara är ny programvara och ny adaptionskörning som behövs. Då lägger vi in det som garantifix."

Enligt honom uppstår knycket i de fall då växellådan upptäcker att bilens fart minskar såpass kraftigt att lådan anser att den kan växla ner mer än ett steg i taget.

Får väl återkomma om några veckor, när detta är gjort, och berätta om jag märker någon skillnad.

Det stämmer väldigt bra. Dom blev lite överraskad då en mjukvara dykte upp för problemet. Men jag är inte ledsen för att jag fått en ny låda.

/R
Nu har jag fått ny mjukvara till lådan och en nollställning av adaptionen. Har inte kört så mycket än, men den känns mycket bättre! Den känns inte lika mycket "rem-Johan" som tidigare och inget ryck vid nedväxling än... Peppar-peppar, ta i trä!
maba skrev:Nu har jag fått ny mjukvara till lådan och en nollställning av adaptionen. Har inte kört så mycket än, men den känns mycket bättre! Den känns inte lika mycket "rem-Johan" som tidigare och inget ryck vid nedväxling än... Peppar-peppar, ta i trä!
Låter bra, jag får min uppdatering nästa torsdag! :D
V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]

Köpråd, årsmodell 2020-2023

Sensus startar om varje gång du stäng[…]