Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Hur mycket kör du per år eftersom förbrukningen är så viktig? Att starta sin "nya bil" med det miltalet om man kör mycket verkar ganska tokigt, om du inte gillar att mecka och kan köpa reservdelar billigt. En V70 2011 med 24,000 mil måste vara en V70 GT = gammal taxi men det är ju inte många kallstarter om man vill se det positiva :D
Om du inte kör så mycket kolla på en etanol Volvo, mycket bil för lite pengar.
Som sagt, behöver råd så jag tar emot all rådgivning! ;)

Etanol säger du? Jag kör runt 1500-2000 mil om året, men om bränsleförbr. skulle ligga lågt så skulle jag nog välja att köra mycket mer..
Jag har en Volvo S80 -01 2.4 som ligger på runt 10.8 l/100km (enl. datorn).

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa? Etanol eller Diesel, samt hur mycket ska den gå för "bästa" köp? (priset får jag självklart kolla upp själv då ;))
netsoft skrev:Hej!

Jag tänkte kolla med er ifall ni kunde hjälpa mig med att svara på ett par frågor eller att ge mig råd ang. mitt framtida köp!
Jag är då intresserad av en V70, DrivE motorerna då dom är bränslesnåla.
Tänk på att mätningen utförs i en testcykel som är orealistisk och som biltillverkarna optimerar för. Särskillt när det gäller de miljöklassade dieselbilarna. Det är ingen slump att alla dessa bilar, oavsett storlek på bil och motor, råkar dra 0.45 l/mil diesel vilket innebär 119 g CO2/km. Dessutom kommer en separat värmare för att få värme på vintern. En 1.6D i V70 drar snarare 0.6-0.7 l /mil. Dieselbränslet är idag ca 50 öre dyrare per liter jämfört med bensin. Och nästa år höjs dieselskatten ytterligare. Så är akälet att du är intresserad av 1.6D motorn ekonomiska råder jag dig att tänka om.
netsoft skrev: Mina frågor då:
Volvo V70 II - 11 som har kört i drygt 24000 mil med en diesel motor. Är det någonting som kommer att bita mig i arslet efter köpet med en komplett ifylld servicebok? Om det är så, vad kan tänkas att bytas (om man följer serviceboken)?
Nybilsgaranti, har den en begränsning på antal mil man har kört?
Vad kan vara framtida problem och nackdelar med att köpa en bil som har åkt 24000 mil?
Rent generellt, är Volvo's dieselmotorer något att ha? Några problem med motorn eller andra viktiga delar som får en att tömma plånboken?

Kort sagt, jag är intresserad av en ganska ny bil, vill betala så lite så möjligt, men självklart få den bästa bilen som möjligt.
Jag är intresserad av DrivE-modellerna (D2 -12). Några råd?
Den motor i V70 som kritiseras överlägset mest är just denna 1.6D. Det förkommer till och med återköp av nästan nya V70 pga 1.6D.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Är inet drivlinegarantin behäftad med några vilkor, typ år/mil och service? plingar någon klocka i skallen men jag kan ha fel.

För kan han tuffa på i 12k mil till med garantier på drivlinan är det ju genast en helt annan femma.
Droopy skrev:Är inet drivlinegarantin behäftad med några vilkor, typ år/mil och service? plingar någon klocka i skallen men jag kan ha fel.

För kan han tuffa på i 12k mil till med garantier på drivlinan är det ju genast en helt annan femma.
Tror inte det gäller privatpersoner, bara juridiska ägare exempelvis taxibolag.
När det gäller etanol förbrukning så anger MattiasD 1.11 på sin V70, själv ligger jag runt 1.6 med mycket stadskörning och automat. Volvos bensinfemmor har en riktigt go komfort, bara det är värt någon deciliter att slippa vibrationerna från en diesel :D
netsoft skrev:
dst02 skrev:Min drive va helt krångelfri........tills den gått 40 mil så efter 24000 mil så är frågan om det ens är EN skruv eller bricka som inte är bytt.
Vad hade du för problem?

Skrik i bromsklossar efter 40 mil
Knarr oljud,bi ljud,durr ljud i inredningen mm efter 50 mil
Tjut och skorrande ljud i kopplingen efter 200 mil
Utslitna vindrutetorkare efter 50 mil
Returfjäder kopplingspedal gick av efter 1500 mil
Ojämn gång på motorn efter 1800 mil
Oljid ac efter 1300 mil
Airbag lampa larmade 2ggr, första gången vid ca 1500 mil, andra vid ca 3500 mil
Givare spoltskenivå utbytt 3700 mil
Jag har provkört en V70 1,6D. Jag har inga problem med att leva med ljudet och vibrationerna om det är det som är dom största nackdelarna. Däremot så vill man ju alltid ha en bil med så lite service som möjligt med låg bränsleförbrukning ;)

Jag ligger på som sagt, 10.8 l/100km. Vill spara på att köpa en ny bil, ifall man säger så.. Tjäna in det under åren!
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]