Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
dst02 skrev:
Gourmand skrev:Provkör en bil och kolla själv. På forum likt detta hyllas som regel versioner med så stora motorer som möjligt, i verkligheten verkar de flesta vara fullt nöjda med den lilla, men lagom vridstarka dieseln. Samma sak med detaljkvalitet, den är bra på dessa bilar. Om det sen kan komma något "gnissel/gnek" från någon plastdetalj ibland är väl knappast något som stör särskilt många. Prova själv !

Ja du kanske är en sån som tuggar å sväljer allt och tycker att 3-400 000,- för en ny bil gott kan gneka och föra oljud men den stora mängden som köper en premiumbil( även att volvo INTE är de) accepterar sånt.
Ni kanske är i varsin ände av skalan, vissa tuggar och sväljer allt medan andra gnäller på precis allt!? Kan det vara så??
av Gourmand
Det är möjligt, men jag skulle aldrig acceptera en bil där vevstakslagerna rasade vid 20.000 mil, eller där toppen gick åt h-e vid 15.000 mil osv. Om det knarrar om en mugghållare eller nåt annat oväsentligt, skiter jag faktiskt i. Det handlar nog snarast om att skilja väsentligt från oväsentligt.
av Gourmand
stefan.li skrev:
Gourmand skrev:
stefan.li skrev:Jag vill bara tillägga att jag är supernöjd med min 1,6 my11
Många jag mött har varit nöjda med dessa bilar. Dom är snåla, komfortabla, tystgående och vettigt byggda om man jämför med en del av Volvos senaste skapelser. Desutom har dessa motorer med rätt skötsel nästan evig livslängd. Det är vad jag kallar för "premium" - ett i övrigt meningslöst ord, påhittat av biltillverkarnas marknadsförare och som inte säger någonting om en bils verkliga och långsiktiga kvalitet. Lycka till med ditt V70-köp !
Man hittar missnöjda ägare hos alla bilmärken. Jag har kört 3000 mil med min den har gått totalt 6000 mil och jag har aldrig haft några av dom problemen som tas upp här. Den är inget kraftmonster men är det man är ute efter funderar man nog inte på en 1,6:a iallafall. Förbrukningen är underbar ligger på ca: 0,53 blandad körning och 0,43 landsväg och jag har i snitt tankat 1 gång i månaden sen jag köpte den vilket känns riktigt bra :)
Det är ju ungefär så här det brukar låta, då man möter V70 Drive-ägare på macken eller andra ställen där bilister möts. Bra bil med bra motor som är snål även i verkligheten och hög nöjdhetsgrad med en välbyggd bil i stort.
av Mccartney
109 hk i en så pass tung bil, låter inte som en bra kombination. Minimi gränsen borde vara 140hk för en bil i en sådan storlek:) Pröva D3 och jämför:)
av Gourmand
Mccartney skrev:109 hk i en så pass tung bil, låter inte som en bra kombination. Minimi gränsen borde vara 140hk för en bil i en sådan storlek:) Pröva D3 och jämför:)
Denna motor har fullt tillräckligt med kraft vid de varvtal som vanligen används i vardagskörning- iaf för de flestas behov. Bara dumt att köpa en större motor än som behövs - om det inte handlar om ren nöjeskörning och då köper man väl inte en V70. Där handlar det om komfort, ekonomi, slitstyrka och säkerhet.
av Arese
Det som slår en när man läser den här tråden och hör argumenten är att Drive är en bil för folk som inte gillar bilar.

En svensk Toyota?
av mattish
Arese skrev:Det som slår en när man läser den här tråden och hör argumenten är att Drive är en bil för folk som inte gillar bilar.

En svensk Toyota?
Möjligtvis, jag är väldigt intresserad av bilar och gillar även att köra. Anledningen till att jag har en D2 PS är att jag fick en sådan från jobbet. Miljöklass och diesel var det enda. Jag hade likagärna kört en T4F PS (som dessutom hade blivit billigare för mig och företaget) men dom får vi inte välja pga osäkerheten när det gäller andrahandsvärdet (nu kommer väl vissa till att skrika högt).

Trots att jag är väldigt intresserad av bilar och gillar att köra så trivs jag väldigt bra i min V70. Jag åker bekvämt, billigt (trots att den borde gå ännu billigare) och framförallt säkert. Det sista är lite extra viktigt eftersom mina underbara barn på 3 resp. 1 år är med för det mesta i bilen. Behöver jag en bil som accar 0-100 på under 10 sek, ja ibland men absolut inte för det mesta. Väldigt sällan jag gör en sådan start och när jag behöver göra det så gör jag så att jag väntar lite till istället.

Att dra vår husvagn som väger 1000kg är heller inga som helst problem. Med vagnen efter drar den ca 0,8 l/mil och det är riktigt bra. Passaten (170hk tdi och dsg) jag hade innan surplade i sig mer än litern med samma vagn. Varför vet jag inte... Så det är inte alltid positivt med större motor.

Alla kollegor som kört sina Drive i 3 år nu har sagt likadant: Jag var väldigt orolig över att motorn skulle vara för klen. Visst den är inte snabb, men jag anpassar mig efter den istället. Mindre risker tar man, man håller hastigheterna bättre och kör mer avslappnat istället för att flänga som en idiot.

Vill jag illköra, kan jag boka en bandag med något häftigare åk, kör motorcykel. Vill jag ha skoj så kör jag istället offroad, där går det riktigt sakta ;)
Användarvisningsbild
av Vojje
Arese skrev:
En svensk Toyota?
You wish! Möjligtvis en Renault (Megane) :cry:
av dst02
Jag gnällde inte på allt i bilen, den var snål,bekväm,bra funktioner,en lastare av rang,bra dragbil mm mm men brister fanns det också gott om.
av MattiasD
Gourmand skrev:
Mccartney skrev:109 hk i en så pass tung bil, låter inte som en bra kombination. Minimi gränsen borde vara 140hk för en bil i en sådan storlek:) Pröva D3 och jämför:)
Denna motor har fullt tillräckligt med kraft vid de varvtal som vanligen används i vardagskörning- iaf för de flestas behov. Bara dumt att köpa en större motor än som behövs - om det inte handlar om ren nöjeskörning och då köper man väl inte en V70. Där handlar det om komfort, ekonomi, slitstyrka och säkerhet.
Jasså, V70 med den här motorn har flest missnöjses trådar på det här forumet. Den här kombon har ju till och med genererat återköp av ny V70. Det tror jag inget annat motoralternativ gjort (åtminstånde på det här forumet). Så att använda ordet slitstyrka (jag tolkar in driftsäkerhet i ordet) i samma mening som den här motorn är vågat. Ekonomi skriver du, menar du bra ekonomiskt val? Jämfört med vad? Menar du att den här motorn är det mest ekonomiska valet i en V70 får du gärna prestentera en kalkyl. Komfort, nja då vill man knappast ha överanstängt dieselknatter med vibrationer. Det finns bättre motorval till V70 om komfort prioriteras. Säkerhet, javisst om du menar krocksäkerhet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Fel efter byte VVT

Den där delen i mitten av kamlåset ska […]

Till den som står för frakt skänke[…]

Den ska sitta på insugs"snorkeln" […]

Du ska ta bort minus,sen bara ta ur stolen.