Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Ja det var mindre än en kvartstank, men tankade bensin idag och den fungerar än sålänge bra utan ryck med rätt mycket gas, men vad kostar det att byta en defekt bränslepump då? :o
Senast redigerad av 1 simonhalmstad, redigerad totalt 0 gånger.
av lobbysleeper
Har samma symptom. Råkat ut för det ca 3 gånger senare året, alla gånger när det varit lite bränsle kvar (tank-lampan tänd).

Ska in på felsökning nästa vecka.
Intressant att det kan vara bränslepumpen, ska tipsa teknikern om det.
av Cox
Problemet är inte okänt, finns på andra bilar åxå. Sambon har en Ford Focus när hon var ute på en längre resa så började även den att rycka. Start på resan etanol inga ryckningar efter 3/4 tank. Tankade hon fullt med bensin bilen började då rycka i 10 mil !! helt klart gillar inte dessa bilar blandning av bränsletyperna något vidare. Hem resan gjordes på enbart bensin inga problem alls. Resan bestod av 90 mils körning så nog fn hade bilen tid på sig att kalibrera....
av MattiasD
Vojje skrev:
MattiasD skrev: Så är det varje gång det förekommer motorstörningar - biobränslen beskylls utan att någon egentligen har en aning.
Har ryckigheten kommit med senaste tanken E85 skullejag förslå att tanka E85 vid en annan mack nästa gång. Annars kan det ju vara bränslepumpen?
Det roliga är att MattiasD själv skyller på E85, utan att han fattar det, när han föreslår att tanka från en annan mack framgent.
Sedan ger han själva bilen en rallarsväng med att försöka hitta en defekt del, helt slumpmässigt.
Men visst, det kan nog vara så att E85 har förstört bränslepumpen. Vore knappast den första :(
Jag menar att det kan vara en enskild tank som är problemet. Sånt förekommer ibland både E85 och bensin/diesel. Därför kan det vara en ide att testa att tanka E85 någon annan stangs. E85 kan vara känsligt då vatten lätt blandar sig i bränslet. Din rekommendeation att tanka bensin bygger på att E85 är problemet.

Bensinpumpen går sönder iband, både på flexifuelbilar och bensin/diesel. Inget konstigt alls. Volvo har haft dålig kvalitet på bränslepumpen på 2.0F, men bara för att bilen går att tanka med etanol betyder det ju inte att problemet är etanolrelaterat. Eller har du bevis för att det är så?
Användarvisningsbild
av Vojje
MattiasD medger alltså att bränslet E85 är behäftat med stora problem då det lätt blandar sig med kondensvatten i tankarna.

Min rekommendation är den vedertagna, direkt från hästens mun, alltså Volvo. Tanka var fjärde tank med bensin.

Jag har aldrig påstått att TS skulle ha problem med sin bränslepump. Men visst, Volvo har haft problem med bränsletillförseln det senaste decenniumet och det beror inte på etanolen.
av MattiasD
Vojje skrev:MattiasD medger alltså att bränslet E85 är behäftat med stora problem då det lätt blandar sig med kondensvatten i tankarna.

Min rekommendation är den vedertagna, direkt från hästens mun, alltså Volvo. Tanka var fjärde tank med bensin.

Jag har aldrig påstått att TS skulle ha problem med sin bränslepump. Men visst, Volvo har haft problem med bränsletillförseln det senaste decenniumet och det beror inte på etanolen.
Stora problem skrev jag inte. Några enstaka fall har vi haft på forumet. Om det beror på kondensvatten är bara min egna teori.

Volvo säger INTE att man ska tanka var 4:e tank bensin. Volvo säger att det går bra att enbart tanka E85.
Användarvisningsbild
av akterspegel
En kollega till mig kom 500meter efter att han tankat 95oktan häromveckan, tydligen nästan rent vatten i stationen så vattenproblem i tankarna behöver inte vara relaterat till vad dom inehåller.
Användarvisningsbild
av Vojje
akterspegel skrev:En kollega till mig kom 500meter efter att han tankat 95oktan häromveckan, tydligen nästan rent vatten i stationen så vattenproblem i tankarna behöver inte vara relaterat till vad dom inehåller.
Har ni hört den där om Rödluvan och vargen? Det var en gång ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av roadside
Intressant tråd. Jag kan faktiskt dela med mig av egna erfarenheter. Jag köpte min 2.0 för ett år sen och har enbart kört på E85, och det har fungerat bra, något enstaka "hack" har jag känt vid kall motor, men inget problem eller störande. Förrän den senaste tanken jag har i nu. Tankade i 60liter och fick ett kraftigt hack/ryckande direkt när jag körde därifrån. Flera kallstarter där motorn känns som den gått på 3 burkar tills man gasar upp den. Samt ett återkommande gung i bilen med ca. 1km mellanrum, känns som en "autogasning", i jämn fart 90km/h. Tvekande vid accelerering ibland. Nu kan det givetvis vara något annat fel, men allt började direkt jag tankat i dessa 60liter. Tankar alltid på samma station.

Jag ska köra slut tanken och tanka på annan station och se om det löser sig. Återkommer....

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]