Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
JimBob skrev:Det enklaste svaret är väl att det är en Yamaha-motor =)
Och?
av Denesfay
Mabuse skrev:
S80V8AWD skrev: Den går ju som en påse jordnötter till en början, men sedan verkar den gå utan några som helst problem. Vad är det som gör att den plötsligt börjar gå rent?
En kallstart skulle kunna förklara att den går som en påse nötter. Speciellt om inte Long-Term adaptionen är klar. Så fort lambda-regleringen kommer igång så ställer ECU:n på bränsletillförseln för att kompensera det extra behovet, och då börjar den gå rent. Även med spridare som flödar 40% mer så behöver etanolen lite extra kallstarts-anrikning jämfört med bensin.
Dumt tänkt kanske men, är det därför min V70 2.5FT står och varvar lite extra i ca 30 sek innan den går ner på normalt tomgångsvarv? Jag kör på 100% E85. Har gjort det nu i ca 5 tankar. N'sta gång jag tankar ska jag tanka i 98 ett par tankar. Det ska tydligen behövas enligt många. "Systemet behöver lite omväxling ibland"
Användarvisningsbild
av akterspegel
Denesfay skrev:
Mabuse skrev:
S80V8AWD skrev: Den går ju som en påse jordnötter till en början, men sedan verkar den gå utan några som helst problem. Vad är det som gör att den plötsligt börjar gå rent?
En kallstart skulle kunna förklara att den går som en påse nötter. Speciellt om inte Long-Term adaptionen är klar. Så fort lambda-regleringen kommer igång så ställer ECU:n på bränsletillförseln för att kompensera det extra behovet, och då börjar den gå rent. Även med spridare som flödar 40% mer så behöver etanolen lite extra kallstarts-anrikning jämfört med bensin.
Dumt tänkt kanske men, är det därför min V70 2.5FT står och varvar lite extra i ca 30 sek innan den går ner på normalt tomgångsvarv? Jag kör på 100% E85. Har gjort det nu i ca 5 tankar. N'sta gång jag tankar ska jag tanka i 98 ett par tankar. Det ska tydligen behövas enligt många. "Systemet behöver lite omväxling ibland"
2,5FT "behöver" inte någon "ren" bensin för att fungera bra, den mår prima av att enbart köras på E85, allt annat är seglivade myter och att motorn varvar när den är kall är väl för att få igång katalysatorn såfort som möjligt för motorn ska vara så miljövänlig som möjligt!?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Någon som vågat tanka etanol i sin bensinvolvo? Skadligt? Tankar just nu 95 men funderar på 98 men det innehåller 5 procent etanol som bf95 så det känns meningslöst att tanka det.
av Rådlös
Simonhalmstad: Som jag skrev i tråden, dagens bilar har ett brett reglerområde där det kan blanda bränsle och luft så att resultatet blir Lambda 1. Inom det området passar E85 in. Skulle det inte passa in, för hög etanolhalt, så är inte det någon katastrof. Häll på några liter bensin och provkör. Det är ofarligt om den felaktiga blandningen inte blir långvarig.
Materialet i motorn tar ingen skada av etanol. Jag nämnde ordspråket: Allt som tål bensin, tål också etanol. Du kan pröva att blandtanka din S 80. Läs den här länken: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111862
Vill du köra på 100% E85 så är det konvertering som gäller. Säg till så berättar jag om det också.

Lite förklaring: Lambda 1 är inte ett påfund av politiker eller miljökämpar. Det är i stället nästan som en naturlag. Det är ett idealläge där man har den mest idealiska bränsleluftblandningen som ger minst utsläpp och samtidigt ger mest effekt i det aktuella läget.
av least
Men varför vill man tanka E85 i en V8? Ger det någon fördel förutom att förbrukningen stiger i liter?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
För att motorn kanske går lite jämnare och bättre då det blir högre oktantal vet inte om det stämmer på v8 då jag inte provat själv. Men på min V70 T5 blandtankade jag ibland och det funkade bra, typ 10-15 liter etanol och resten bensin, resultatet blev att bilen svarade mer på gasen och fick märkbart bättre bottendrag plus den gick lite mjukare.
av least
simonhalmstad skrev:För att motorn kanske går lite jämnare och bättre då det blir högre oktantal vet inte om det stämmer på v8 då jag inte provat själv. Men på min V70 T5 blandtankade jag ibland och det funkade bra, typ 10-15 liter etanol och resten bensin, resultatet blev att bilen svarade mer på gasen och fick märkbart bättre bottendrag plus den gick lite mjukare.
Tycker nog att min V8 går mjukt och jämnt med standard B95. :)
Personligen vill jag inte utsätta spridare, packningar och motorlja för aggressiv E85 - men det är naturligtvis upp till var och en.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tycker också min går bra med B95. Känns onödigt att tänka B98 nu när den också nuförtiden innehåller 5 procent etanol. 'Men snart kommer den vanliga bensinen B95 bli E10 och innehålla 10 procent etanol.
av least
simonhalmstad skrev:Men snart kommer den vanliga bensinen B95 bli E10 och innehålla 10 procent etanol.
Men tanken med E10 är att alla motorer som går att köra på E5 ska klarar övergången?
Infotext om E10 http://www.bdbe.de/files/4913/5722/9532 ... 2012_E.pdf
Dock har detta varit ett problem i utlandet med motorer som inte har uppskattat den ökade mängden etanol.

Alla Volvos modeller (utom äldre GDI-motorer) är godkända för E10 enligt följande dokument: http://www.dat.de/e10liste/e10vertraeglichkeit.pdf (sidan 16.)

//Mikael
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]