Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ang knappen, det finns ingen knapp till dessa modeller man stänger av extraljusen i bilens menyer, eller har du beställt så att du ska få knapp, för knapp är ju inga konstigheter som sådan.

Om du ska använda kabel mattan du har på bilden i första inlägget.

Då kopplar du den som är märkt med signal till en av 4 på trådarna som Volvo har dragit. Montera kabelsko

Jord Chassi skruvar du fast i något av metall som sitter i "karossen" skrapa bort färg så att kontakten blir bra.

Batteri + skruvas fast i kopplings plinten vid batteri lådan.

Batteri - kan med fördel monteras ihop med Jord Chassi

Ballaster kontakterna sätts i ballastern.
Bilnörden skrev:Ang knappen, det finns ingen knapp till dessa modeller man stänger av extraljusen i bilens menyer, eller har du beställt så att du ska få knapp, för knapp är ju inga konstigheter som sådan.

Om du ska använda kabel mattan du har på bilden i första inlägget.

Då kopplar du den som är märkt med signal till en av 4 på trådarna som Volvo har dragit. Montera kabelsko

Jord Chassi skruvar du fast i något av metall som sitter i "karossen" skrapa bort färg så att kontakten blir bra.

Batteri + skruvas fast i kopplings plinten vid batteri lådan.

Batteri - kan med fördel monteras ihop med Jord Chassi

Ballaster kontakterna sätts i ballastern.
Har beställt original från Volvo som sagt, får med kablar, fäste och allt. Enligt manualen är det en knapp, strömställare, i kupén. Det blir ju en del extrakablar om jag gör som ovan som sagt, men det kanske är säkrast att göra så? Vet du hur extraljusfästet är fäst enligt original? Enligt manualen verkar det som man bara kan skruva bort hållaren utan att behöva riva ner "hasplåten".
Du kan lugnt använda Volvos original kabelmatta för extraljus för styrning av separat ljusrelä. Ingen lampövervakning finns för själva extraljusen. Det är bara reläspolen som övervakas. Jag har xenon i mina extraljus och har kopplat direkt på original kabelmatta men mina extraljus är bara på 2 x 35 W. I ditt fall skulle jag rekommendera separat relä då original kablage samt relä inte är särskilt kraftiga.

Knapp för extraljus finns som tillbehör till bilar utan sensus. I bilar med sensus är denna funktion inbakad i menyerna.

Knapp i min bil:
Bild

Följ inkopplingsråden från Bilnörden. Inkoppling av plusmatning görs på plusplinten i elcentralen. Jordning görs på någon av de lediga jordpunkterna i motorrummet.

Här är några foton på plusplint resp. jordanslutning som är lämpliga att använda:
OBS! Tänk på att plusplinten har 12V från batteriet. Koppla loss batteriet innan denna plusanslutning lossas.

Plusplint (röd pil)
(Ledningen och säkringen som redan finns på plusplinten på bilden är till mina extraljus)
(Klicka för större bild)
Bild

Jordanslutning (Röd pil)
Använd ledigt hål med rätt jordskruv. Jordningspunkter finns på båda sidor.
(Klicka för större bild)
Bild
Camel skrev:Du kan lugnt använda Volvos original kabelmatta för extraljus för styrning av separat ljusrelä. Ingen lampövervakning finns för själva extraljusen. Det är bara reläspolen som övervakas. Jag har xenon i mina extraljus och har kopplat direkt på original kabelmatta men mina extraljus är bara på 2 x 35 W. I ditt fall skulle jag rekommendera separat relä då original kablage samt relä inte är särskilt kraftiga.Här är några foton på plusplint resp.
Då blir det ungefär som jag har tänkt mig! Vet du hur Volvos extraljusfäste är fäst i balken? Som jag har läst mig till är det fäst med gängstång i balken med mutter på baksidan. Men sedan är det bara att skruva de två bultarna utifrån?
pjaar skrev:Vet du hur Volvos extraljusfäste är fäst i balken? Som jag har läst mig till är det fäst med gängstång i balken med mutter på baksidan. Men sedan är det bara att skruva de två bultarna utifrån?
Stämmer bra det. "Gängstången" är en distans med gängat hål i ena änden.

Du skrev att du planerar 3 extraljus. Vet inte om Volvos fäste finns för 3 ljus. Kolla det. Annars kan du säkert montera annat fäste med Volvos distanser och skruv.

Korfattat monterar man så här:
1. Man borrar genom stötfångarplasten och krockbalken med borr som passar distanserna
2. Med hålsåg görs hålet i stötfångarplasten större
3. Distansen monteras i krockbalken med mutter på baksidan
4. Fästet skruvas fast med skruv i distanserna

Bilder ur Volvos montageanvisning:
(Klicka för större bild)
Bild

http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Camel skrev:Du skrev att du planerar 3 extraljus. Vet inte om Volvos fäste finns för 3 ljus. Kolla det. Annars kan du säkert montera annat fäste med Volvos distanser och skruv.
Ja exakt, har beställt tid på Volvo för service, då skulle de göra allt jobb med originalkablaget, uppdatera programvara och borra hål för fästet. Då kan de alltså sätta i gängstången med, så jag bara har att skruva i extraljusfästet utifrån? Slipper jag allt jobb bakom? Tänkte köpa fäste för tre och sedan använda Volvos skruvar och distanser till det.

Ingen risk att gängstången gängas av från muttern bakom balken om man vill lossa på fästet i efterhand?
pjaar skrev:Ingen risk att gängstången gängas av från muttern bakom balken om man vill lossa på fästet i efterhand?
Viss risk finns nog att distansens mutter kan lossna lite. Men om rätt åtdragningsmoment använts för distansen med mutter enligt montageanvisningen så är nog risken liten.
Camel skrev:
pjaar skrev:Ingen risk att gängstången gängas av från muttern bakom balken om man vill lossa på fästet i efterhand?
Viss risk finns nog att distansens mutter kan lossna lite. Men om rätt åtdragningsmoment använts för distansen med mutter enligt montageanvisningen så är nog risken liten.
Kanske kan be dom lägga en liten svets på bulten så allt sitter i balken, alltså gångstång och mutter? Själva gängstången som sitter i balken sticker väl inte ut utanför fronten? Skulle vara smidigt att bara kunna lossa hållaren.
Camel skrev:
Du vet inte var man ska stjäla ström till positionsljusen i extraljusen? Eller ska man koppla via ett relä?
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]