Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
#700681
Kanske finns en anledning att Polestar inte har tagit fram någon optimering till drive motorn?
av Gourmand
#700947
jpennerb skrev:Kanske finns en anledning att Polestar inte har tagit fram någon optimering till drive motorn?
Polestar tar bara fram trimsatser till Volvos egna motorer. Drive-motorn (109 hk)går alldeles utmärkt att optimera för högre effekt, under förutsättning att det är en rimlig effektökning. Denna PSA-diesel är världens mest sålda dieselmotor och är känd för att hålla länge. Såväl Rica som BSR gör underverk med denna i grunden utmärkta motor, då deras optimeringar görs med goda marginaler till vad motorn klarar med bibehållen livslängd. Detta enligt min bilverkstad, som jobbar med såväl Volvo som Citroen och har mycket lång erfarenhet av just dieselteknik.
Användarvisningsbild
av tompathepilot
#700971
Nu börjar jag tröttnat på allt tjat om "optimeringar", Volvos mjukvara optimerar alldeles utmärkt original. Vi talar TRIM, inget annat. Man optimerar inte bilen med ny mjukvara, man trimmar den (oftast). Optimera efter bränslekvalitet, spikningar, turbotryck, tändtid, bränsletryck och blandning sköter styrenhete jättefint med originalmjukvaran.

Sorry för OT.
av AndS
#700996
tompathepilot skrev:Nu börjar jag tröttnat på allt tjat om "optimeringar", Volvos mjukvara optimerar alldeles utmärkt original. Vi talar TRIM, inget annat. Man optimerar inte bilen med ny mjukvara, man trimmar den (oftast). Optimera efter bränslekvalitet, spikningar, turbotryck, tändtid, bränsletryck och blandning sköter styrenhete jättefint med originalmjukvaran.

Sorry för OT.
Beror på hur man ser det, eller?
Man optimerar motoreffekten utifrån bilens konstruktion och komponenters hållbarhet. Väljer man Polestar så gäller fortfarande Volvos garantier.
Ett annat exempel är att det finns motorer som endast skiljer i mjukvara, ta en 2,4 diesel som finns med både 2,4 163hk och D5 185hk. Inte tusan köper jag en trimmad Volvo om jag väljer D5an? Vet inte om någon gjort det, men det fanns en "optimering" från 163Hk till 185Hk via Polestar.

Däremot så kan man kanske fundera på vad som definitionen ska vara på de som drar upp effekten högre än biltillverkaren själv gör, dvs mera än Polestar/Volvo. Men skit samma huvudsaken är att vi förstår vad som avses.
av Gourmand
#701211
Att en bilttillverkare väljer olika effektuttag på samma motor är inget konstigt, det handlar främst om marknadsföring och att inte ägna sig åt intern kannibalism. Man försöker motivera kunderna att betala så pass mycket mer för för en effektstarkare motor än en motor med mer modest effekt så att det "lönar sig" att sälja den "starkare" versionen. Detta handlar således om ekonomi och mindre om tekniska möjligheter. En "snåldiesel" av 1,6-litersmotorns kaliber tål alltså ett högre effektuttag än det som Volvo väljer att ta ut ur motorn och vill naturligtvis inte att Polestar ska börja optimera den motorversionen, då den skulle kunna konkurera med D3-motorn. Om man då ändå vill ha lite högre effekt är det enkelt att få det gjort av t.ex. Ria eller BSR, eller någon annan seriös firma som jobbat enligt samma principer som de ovan nämnda, inklusive Polestar, som jobbar på exakt samma sätt som t.ex. BSR och Rica
Användarvisningsbild
av Variosboy
#701217
Där har du väldigt fel!

Polestar gör inte det minsta lilla.
Mjukvarorna utvecklas av Volvo och marknadsförs under namnet polestar, så likheten med bsr eller Rica är noll.
av Gourmand
#701260
Variosboy skrev:Där har du väldigt fel!

Polestar gör inte det minsta lilla.
Mjukvarorna utvecklas av Volvo och marknadsförs under namnet polestar, så likheten med bsr eller Rica är noll.
Men, detta saknar ju all betydelse. Volvo har naturligtvis inte någon som helst djupare kunskap om denna franska motors toleranser än t.ex. BSR och Rica, som i sin tur jobbar med exakt samma typ av teknik som Polestar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#701292
Så du menar att bsr och Rica har samma resurser som Volvo? Tillåt mig småle.. Och som sagt. Polestar är bara marknadsföringsnamnet.
av AndS
#701294
Gourmand skrev:
Variosboy skrev:Där har du väldigt fel!

Polestar gör inte det minsta lilla.
Mjukvarorna utvecklas av Volvo och marknadsförs under namnet polestar, så likheten med bsr eller Rica är noll.
Men, detta saknar ju all betydelse. Volvo har naturligtvis inte någon som helst djupare kunskap om denna franska motors toleranser än t.ex. BSR och Rica, som i sin tur jobbar med exakt samma typ av teknik som Polestar.
Nja, Volvo har nog utvärderat dessa motorer och har alla detaljer om dess "toleranser" innan de hamnar i en Volvo. De kan dessutom bara lyfta luren till sina franska motorkonstruktörer om de mot förmodan skulle sakna någon kompetens för optimering.
Med detta vill jag inte säga att BSI, Rica, etc, är dåliga alternativ utan här får var och en välja.
av Gourmand
#701390
Variosboy skrev:Så du menar att bsr och Rica har samma resurser som Volvo? Tillåt mig småle.. Och som sagt. Polestar är bara marknadsföringsnamnet.
BSR och Rica m.fl. är specialiserade på området - det är inte Volvo ! Och som sagt, Polestar gör exakt samma saker som Rica/BSR och jobbar utifrån samma principer. Det är inte specifika "Volvo-kunskaper" som behövs, det är tekniska kunskaper och färdigheter det handlar om. Om Rica/BSR skulle behöva rådgöra med någon, så borde de väl rimligen vända sig till Citroen/Peugeot och inte Volvo.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?