tompathepilot skrev:Nu börjar jag tröttnat på allt tjat om "optimeringar", Volvos mjukvara optimerar alldeles utmärkt original. Vi talar TRIM, inget annat. Man optimerar inte bilen med ny mjukvara, man trimmar den (oftast). Optimera efter bränslekvalitet, spikningar, turbotryck, tändtid, bränsletryck och blandning sköter styrenhete jättefint med originalmjukvaran.
Sorry för OT.
Beror på hur man ser det, eller?
Man optimerar motoreffekten utifrån bilens konstruktion och komponenters hållbarhet. Väljer man Polestar så gäller fortfarande Volvos garantier.
Ett annat exempel är att det finns motorer som endast skiljer i mjukvara, ta en 2,4 diesel som finns med både 2,4 163hk och D5 185hk. Inte tusan köper jag en trimmad Volvo om jag väljer D5an? Vet inte om någon gjort det, men det fanns en "optimering" från 163Hk till 185Hk via Polestar.
Däremot så kan man kanske fundera på vad som definitionen ska vara på de som drar upp effekten högre än biltillverkaren själv gör, dvs mera än Polestar/Volvo. Men skit samma huvudsaken är att vi förstår vad som avses.