Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den är den i mitten som sitter bakom ac röret som är sirenen, lossar muttrarna (10mm) och hakar av den på ena sidan och drar ut den åt sidan då de ena hålet är urfasat för att skjutas åt sidan, man får ta bort databoxen som sitter brevid för att få bort den då den sitter i samma plåtfäste.
Bild

Bild
Kontakten var jäkligt svår att få ur då den satt långt in i sirenen med en spärr.
Bild

Bild

Bild

Nu vet jag inte om det är just det här som är felet på min bil men det hjälper kanske nån annan om jag lägger upp bilderna.
Vindrutetorkrmotorn och larmet ligger på samma LIN-bus (nr. 2). Följande komponenter är inkopplade på LIN2:
-Larmsirenen
-Härtslagssensor (larmet)
-Ultraljudssensor (larmet)
-Regnsensorn
-Vindrutetorkarmotorn
Samt givetvis CEM (centralelektronikmodulen)

Om fel uppstår i någon av komponenterna ovan kan störning/blockering uppstå på LIN-bussen. En del torkarmotormoduler (på t.ex. nya Ford Focus) startar om LIN-kommunikationen förloras så att man inte blir helt utan torkare. Hur modulen uppför sig i V70II vet jag inte men man kan anta att någon liknande funktion finns. Felet kan ligga i någon av komponenterna ovan som orsakar båda att torkarna lever sitt eget liv samt felmeddelande på larmet. Men torkarmotormodulen är ömtålig och störningar på LIN kan även orsaka att den går sönder. En orsak till störning på LIN är t.ex. xenonkonvertering. Bilar som är dokumenterat känsliga för att LIN-bussen lätt störs ut är t.ex. V50 samt Audi A3. I Audis fall finns t.o.m. servicebulletin på detta. Hoppas ovanstående kan vara ett tips för fortsatt felsökning. Man borde kunna koppla ur en av komponenterna ovan i taget för att se om LIN-bussen vaknar och förhoppningsvis fungerar torkarna normalt. Om inte så ligger sannolikt felet i själva torkarmotormodulen.
Har idag på förmiddagen tagit bort torkarmotorn.
Bild
Var enklast att ta loss mekanismen för att sedan ta bort kontakten.
Bild
Och som tur är har min pappa en lika xc70 så jag tar bort hans torkarmotor och prövar denna på min bil och då fungerar den.

Så jag river isär motorn och ser att det är fuktigt och erjigt(?) på kretskortet och även några kretsar som är brända så de är där felet ligger.
Pillar bort klippsen runt motorn och bänder sedan isär den.
Bild
Såg inte så trevligt ut.
Bild
Kretskortet såg sämre ut.
Bild
Försökte få loss kretskortet men det satt fast gjutet med plasten vid kontakten. Har beställt en ny motorn nu som jag får hem troligtvis på tisdag. Skruvade dit sirenen igen då det inte var något fel på den, förhoppningsvis får se nu om den kommer larma i natt annars va felet "bara" torkarmotorn.

Hittade även på cirkulationspumpen för dieselvärmaren under där torkarmekanismen ska sitta. kan va bra och veta då jag har fått bytt den på mina andra 2 v70.
Bild
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]