Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
poseidon skrev:Hur är det å byta fabrikat på däcken? Alltså köra 2 av ett märke fram å 2 av ett annat bak?
Behöver inte vara sämre än 4 av samma märke men olika typ fram och bak. Det viktigaste är att däcken har liknande egenskaper och att man har koll och info för att kunna bedöma det.

Michelin Energy Saver Fram och Pilot Sport bak är t ex absolut inte att rekommendera...

Gislaved NF5 fram och Hakka 4 bak är då en bättre kombo.

Det trista med däck är ju att även om man har samma sort skiljer det oftast i slitage fram o bak, och byter man två kan man få däck som har samma namn men olika egenskaper då det skiljer 2-4 år i produktionstid.
PH
av svedan
Har sedan -99 kört friktionsdäck (ok, det vi kallar Nordiska). Alltid premium (Gislaved, GoodYear, Nokian, Conti). Hållt ca 3500-5000 mil och gillat alla. Skillnaderna är ganska små mellan "testvinnare" och dom som kommer därefter. Europeiska friktionsdäck håller säkert längre och bättre på torrt etc. Men vad är tillräckligt bra? Då jag kör ganska lugnt i kurvorna, funkar det mesta. Men det är när det kommer ett snöoväder i november som jag har vinterdäcken för. Inte veckan efter när det är torrt och fint. Så, trots mina resor från Skåne till Sundsvall, kör jag fortfarande med nordiska friktionsdäck.
Lycka till i valet 8)
av Kryss70
VolvoB20 skrev:
Kryss70 skrev:Tänker köra med Michelin Latitude Alpin 98T
Det har jag kört med i 3 år. Klippstabilt i 200 km/h på torr ocg blöt vinterväg. Håller i evighet.
Inte lika vasst på is och snö som de nordiska suddgummimjuka däcken som slits ut på nolltid.
Låter ju kanon det, trots att jag inte kommer vara nära några 200km/h. Däcket ju inte godkänt för mer än 190 ändå ?:-/
Man vet ju aldrig vad det blir för väder här i söder heller, skiftar ju dag för dag. 14 meter snö, till barmark eller isgata när man minst anar... eller som oftast regn, mer regn och ytterligare regn.

Hoppas på en snörik vinter :-)-)
av perhall
Pratade med Taxi Stockholm i förrgår. Michelins friktionsdäck håller extremt länge. En åkare nämnde 10 000 mil ren vinterkörning innan däcken var slut på en B-klassmerca (bilen gått totalt 28 000 mil, såld för 60 000, skickade med de helt nedslitna vinterdäcken som var första omgången). Gislaved, Nokia och Conti tycks dock ha bättre vintergrepp./PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Pratade med Taxi Stockholm i förrgår. Michelins friktionsdäck håller extremt länge. ./PH
Jaha... åhå.... det där sade ju mig absolut ingenting ?:-/

Dessa däck har jag kört.....

Michelin Alpin Lattitude friktionsdäck = stenhårt = håller i evighet = sämre grepp på snö/is, dock kanon på barmark.

Michelin Maxi Ice friktionsdäck = supemjukt = går slut på nolltid = kanongrepp på snö/is, dock för mjukt för barmark i hög fart.
av Kryss70

Michelin Alpin Lattitude friktionsdäck = stenhårt = håller i evighet = sämre grepp på snö/is, dock kanon på barmark
Däcksnubbarna slängde på vinterhjulen idag. Genast märkte jag en mycket finare gång i hela bilen, mycket behagligare än sommardäcken (som jag inte kommer ihåg märket på)
Det ändrar sig kanske till :-O) när snön och isen slår till med full kraft
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]