Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Visst, vi kan gå OT för en liten stund, sorry för det hoberg.
Nej, mitt senaste inlägg tillför inte tråden ett enda dyft, men personligen är jag väldigt trött på en del svar som kommer i många trådar som inte tillför ämnet någonting.
Jag har inte varit så aktiv på detta forum så mycket, men däremot läser jag en hel del och lurkar runt. Något som slagit mig den senaste tiden är att det kommer så mycket negativt från en del personer, och det drar ner hela forumets anda.

Ställer man en fråga om tex vad folk tycker om sina XC70, så har i detta fall ditt inlägg om din BMW inte så mycket med tråden att göra. Däremot om du har/haft en XC70 så bara blås på med infon om den :wink: !

Observera att detta är min helt personliga åsikt, och min förhoppning är att forumet kunde börja andas lite mer positiva tongångar framöver....men det är kanske för mycket att önska? :oops:
Användarvisningsbild
av crumpets
Lastar verkligen en X5 som en XC70? Jag har aldrig sett en suv som har i närheten av lika praktiskt lastutrymme som en stor kombi. Högt och bökigt att lasta, kort och eländigt... Men just X5 har jag inte kollat in närmare på den punkten. Har bara svårt att tro det.
av Amli
Det stämmer bra. En X5 lastar inte alls lika mycket som en XC70.
Jag hade en XC70 MY09 som jag sålde, och var i det stora hela nöjd med, då jag har 3 barn med tillhörande bilbarnstolar. Det jag eftersökte var alltså främst mer utrymme i kupén, inte bagaget. Och här är X5 bättre. Den har ett bredare baksäte men framför allt 7-sits.

Så för att prata i klartext, ansjo. Jag klarade mig inte med det utrymme XC70 har att erbjuda (och jag hade även dragkrok på min) men det finns andra alternativ än en Scania. Jag förstod att han skojade och gick vidare på samma ämne. Jag ber om ursäkt till dig att jag i din mening drar ner forumets anda.
Användarvisningsbild
av crumpets
Då missförstod jag dig :) Kupéutrymme vinner ju definitivt suv-formatet ofta stort på. Även småsuvar känns ju gärna enorma att köra jämfört med stora kombis. Behöver man bredd för passagerare är det helt klart rätt väg att gå.
av ansjo
Amli skrev:Det stämmer bra. En X5 lastar inte alls lika mycket som en XC70.
Jag hade en XC70 MY09 som jag sålde, och var i det stora hela nöjd med, då jag har 3 barn med tillhörande bilbarnstolar. Det jag eftersökte var alltså främst mer utrymme i kupén, inte bagaget. Och här är X5 bättre. Den har ett bredare baksäte men framför allt 7-sits.

Så för att prata i klartext, ansjo. Jag klarade mig inte med det utrymme XC70 har att erbjuda (och jag hade även dragkrok på min) men det finns andra alternativ än en Scania. Jag förstod att han skojade och gick vidare på samma ämne. Jag ber om ursäkt till dig att jag i din mening drar ner forumets anda.
Du behöver inte be mig om ursäkt, och det är inte dig personligen som jag menade med mitt uttalande :wink: . Kanske jag är lite forumsskadad då jag kan tycka det är lite mycket negativt här på jagrullar.se men det är bara att försöka vända trenden :-)-) !
Sorry för OT, tillbaka till ämnet 8) !
av llesrof
De inlägg som man inte tycker tillför något kan man ju välja att ta med en klackspark också. Man måste ju inte bry sig om allt eller tillskriva saker de sämsta tänkbara meningarna bara för att det inte stod exakt det man ville.

Finns det några specifika fel på just XC70 eller är det som tidigare en vanlig V70 AWD med lite krims-krams? Jag är inte så insatt i dessa modellet så jag är också lite nyfiken.
av Amli
ansjo skrev: Kanske jag är lite forumsskadad då jag kan tycka det är lite mycket negativt här på jagrullar.se men det är bara att försöka vända trenden :-)-) !
Jag tror det lätt blir så då många vänder sig hit för att får hjälp med just fel. Jag tvivlar på att det är så många på detta forum som klagar för klagandets skull. Men det är klart att lite mer positivt beteende är aldrig fel :-)-)
llesrof skrev: Finns det några specifika fel på just XC70 eller är det som tidigare en vanlig V70 AWD med lite krims-krams? Jag är inte så insatt i dessa modellet så jag är också lite nyfiken.
Jag känner inte till något specifika fel på just XC70 utan det är nog i så fall samma som på V70 AWD. Jag hade ganska mycket problem med knarrljud i min (något jag kan störa mig något enormt på...). Det var först i bakluckan, som är ett klassiskt fel och väldigt lättåtgärdat. Lite svårare var det att hitta knarrljuden varje gång jag tog en höger sväng... Det visade sig att karossen flexade och knarrljuden kom från dörrarna. Det löstes på samma sätt som bakluckan, dvs infettning. Plus i kanten till min ÅF som alltid var trevlig och tillmötesgående! :-)-)
Sedan la mina spolare till strålkastarna av 2 ggr.
Utöver detta hade jag inga problem med min bil och var grymt nöjd med den. Som familjebil är det svårslagen! Jag valde t ex denna före en A6 just av praktiska skäl.

XC70 är i mina ögon som skapt för svenska förhållande med allt vad det innebär.
av ChristerN
Jag har haft min XC70 MY09 nu i 11 månader och är bara nöjd. Förbrukning på ca 0,7 och då kör jag extremt snålt, kan kanske tyckas vara i mesta laget men det spelar inte så stor roll tycker jag.
Just nu är den dock inne för ett oljeläckage som jag har för mig är ganska vanligt på D5:or från de åren tror jag att jag läst någonstans (förmodligen här). Det sörjer jag inte heller över eftersom jag fick 24 mån maxitrygg av handlaren. Hoppas bara att det inte är något återkommande.
Plats skulle jag dock ibland vilja ha mycket mer av. Har kört hem grejer från båten de senaste veckorna och då förslår inte utrymmet i någon personbil speciellt långt. Har kört 3 varv och har minst ett kvar. Kanske skulle satsa på en Scania :wink:
av kantarell
Maj månad i år hämtade jag hos Factory Delivery i Göteborg mitt livs, så långt, första nya bil:

XC70 D3 AWD Summum Automat
Svart metallic
Mörkgrå ventilerad skinnklädsel
Hgv pkt 2
Hi-Tech Premium paket
Elmanövrerad passagerarstol
3-ekrad ratt
Cross Avenue paneler (=svartaste inredningen)
Borttagna emblem på bakluckan
Avtagbart drag

Efter köpet har den kompletterats med:

Vinge bak
Xenon-konverterat helljus
3 st original NBB Alfa 225 Xenon
Bagagerumsmatta lika som övriga mattor

Jag är helnöjd med bilen och de val jag gjorde. Har kört ca 2 500 mil sedan mitten av maj 2012 och allt fungerar perfekt. Väl medveten om att körsättet är helt avgörande för bränsleförbrukningen men kan ändå nämna att den håller sig runt 0,71-0,73 (mätt på pumpen) med rätt så mycket långkörning i lungnt tempo (10-20 km/h över skyltad fart).

Nu när vintern närmar sig så har jag upptäckt att dieselvärmaren går betydligt jämnare och tystare än på min förra bil, en v70 d5 -04, även efter en helrenovering av den gamla värmaren. Som kuriosa kan jag nämna att den gamla värmaren gick helt felfritt fram till ca 36 000 mil då den stannade och visade sig vara helt utbrunnen invändigt.

En sak som jag kan reta mig på är att VOC inte funkar när 3G-mottagningen inte har full eller nästan full styrka. Hemma kan jag tex inte starta värmaren med VOC utan måste, som förut, gå ut och starta den "manuellt". Då har vi ändå 3G-mottagning, om ändå mycket svag. Det är väl en brist som man kan leva med men just fjärrstyrning av värmaren var för min del en av de större fördelarna med att satsa på VOC.

Har märkt att Continental-däcken nog bara kommer att räcka en sommar (ca 3 000 mil) trots att jag ju kör ganska så lungnt. Det kanske är normalt för en så pass klumpig AWD-bil, vad vet jag ?

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?