Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#685305
Samma princip på V70II. Du tar loss den stora sprinten och drar loss strålkastaren.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#685311
Micke840 skrev:Gäller det för min bil också? V70II D5 2008.
Ena lampan har precis lagt av så behöver köpa ny nu, Det kanske är gamla V70 som har D2R och nyare D1S?
Det råder lite förvirring då och då vad som är gamla och nya V70 och vad som är V70II.

Här är det "rätta" ordningen:
V70
V70N -> 2008
V70II 2008->

Så när folk säger V70II 2008 så är det lite tvetydigt, menar ni senaste karossen eller den förra?

Tänker på förvirringen i början av tråden när det gäller ditt svar om lamptypen..
Användarvisningsbild
av Perc
#685520
Har man projektorstrålkastare är det S-lampor man har. D2S är vanligast följt av D1S. På senare tid har D3S och D4S kommit också, men det är väldigt ovanligt ännu. Nu talar jag alltså om bilar i allmänhet. V70 II har D1S, tydligen. Den känns igen på att den har en fyrkantig liten elektroniklåda bakpå. Den saknas på D2S, där är det bara en rund vanlig sockel. Hur D3S och D4S ser ut vet jag inte.

Har man reflektorer som på V70N/S60/S80 (UTAN kurvljus), Renault Laguna, Scanias lastbilar m fl så är det "R-lampor" (R=reflektor) och vad jag vet finns det bara D2R.
av V70Mangan
#686229
Hade loss lampan i min bil igår och där satt en OSRAM XENARC D1S 35W (66144) så det blev ett par sådana jag inhandlade från xenonkungen.
Har som sagt en V70II 2009 (tillverkad april) 2.4D

Nu ska vi se hur det fungerar efter jag bytt dom, återkommer med resultatet.

/Magnus
Användarvisningsbild
av Camel
#686240
Typskylten på strålkastarhuset ger följande info:

Lamptyper:
1. Halogen helljus H7
2. Xenonhalvljus D1S
3. Blinkers H21W
4. Parkeringsljus och positionsljus W5W

(Klicka för större bild)
Bild
av Tarsiger
#686279
andreas_lofgren skrev:Nej tvärtom superenkelt. Du tar loss hela strålkastaren på 20 sekunder.
Precis som det ska vara! Vi Bilägare har ju ägnat möjligheten att själv byta strålkastarlampor stor uppmärksamhet vid biltester på senare år och bland insändarna ses de som aldrig kommer att köpa en bil där bytet kräver verkstadsbesök. Men är det xenonlampor så avråder samma tidning från självjobb och i bilens instruktionsbok står inget om hur sådana byts, bara att man ska anlita Volvoverkstaden.

Detta beror på att hög spänning vid xenon innebär en viss risk. Men exakt vad är det som man ska passa sig för? Tändningen ska förstås vara i 0-läge liksom belysningsströmställaren men behövs en väntetid (för någon urladdning)? Är det något som man lätt gör fel eller som är ömtåligt (t ex kurvföljningsmekanismen i Active Xenon)?

Det är ju synd att ägare till bilar som V70II och XC70II med lättservade strålkastarinsatser ska tillrådas verkstadsbesök bara för att de valt en erkänt bra och säker belysning.
av Lövet
#686282
Troligen är de rädda för att nån klantskalle ska få en stöt genom att bete sig fruktansvärt klumpigt. Har läst samma text angående xenonlampor i varenda bil jag haft med sådana oavsett hur lätt det varit att byta.

Lampbyten kan man diskutera hur länge som helst egentligen. Min favorit är min gamla Z4 vars enda sätt att komma åt lamporna var att montera loss framhjulen och göra det genom hjulhuset. Jag menar, det är ju alltid så rent och fint där och lätt att göra vid vägkanten.
Användarvisningsbild
av Camel
#686333
Tarsiger skrev: /.../är det xenonlampor så avråder samma tidning från självjobb och i bilens instruktionsbok står inget om hur sådana byts, bara att man ska anlita Volvoverkstaden.

Detta beror på att hög spänning vid xenon innebär en viss risk. Men exakt vad är det som man ska passa sig för?/.../
Om man tänker på att bryta strömmen så är det ingen riskt för elchock. Däremot om strömmen är ansluten ska man hålla fingrarna borta, se nedan för spänningsnivåer. Det finns kondensatorer inblandade men inga större energier är upplagrade. Vill man vara säker kan man vänta en liten stund efter att strömmen är bruten, någon minut eller så. Detta sker ju automatiskt eftersom man drar ur kontakdonet från strålkastarhuset och demonterar allt för att utföra lampbyte på V70II.

Däremot finns risken för ögonskador om lampans glas skadas. Glaset går lätt sönder och splittras eftersom lampan är trycksatt innebärande att glasbitar flyger omkring! Detta är den verkliga risken som faktiskt även gäller halogenlampor. Ögonskydd rekommenderas.

Spänningar under xenonlampans uppstartsfaser och drift:
Spoiler »

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]