Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Kryss70 skrev:
Vojje skrev: Vad är det för fel med push-start?
På en automatare :roll:
Ojsan! Nu har du lyckats måla in dig i hörnet. Dåligt batteri och automatare. Illa, illa.
Om batteriet laddats ut helt och är 4 år gammalt kan det vara en chansning att behålla det.
Om jag vore som du skulle jag se hur bra och snabbt batteriet tar laddning. Kör du en runda på några mil och om laddningen verkar OK har du klarat dig. Har du varit snäll mot grannen?
av AndS
Två saker:
Ett blybatteri tar inte skada efter endast två dagar.
Varför slår du av ljuset till "0', bilen har ju halvljusautomatik?
Använder aldrig "0"-läget.

Vår bil blir är 4,5 år, laddar batteriet 1-3 ggr/vinter för att ha kraft i batteriet då man kör värmaren. Har inga startproblem med bilen.
av Kryss70
AndS skrev:Två saker:
Ett blybatteri tar inte skada efter endast två dagar.
Varför slår du av ljuset till "0', bilen har ju halvljusautomatik?
Använder aldrig "0"-läget.

Vår bil blir är 4,5 år, laddar batteriet 1-3 ggr/vinter för att ha kraft i batteriet då man kör värmaren. Har inga startproblem med bilen.
Menar ju ljusställaren åt vänster, men det kanske inte heter 0-läge.
Är batteriet 4½ år gammalt och har du då laddat ur batteriet fullständigt varje gång du laddar det 1-3 gånger/vinter?
Underhållsladdar du 1-3 gånger/vinter så förutsätter jag också att du inte har några startproblem. Men det är ju något helt annat.
av AndS
Om du inte har något fel på ditt batteri klarar det urladdning.
Men det finns batterier till andra ändamål som kan förstöras om de laddas ur helt och det är t.ex Li-Ion.
Så ta nu och ladda ditt batteri.
Däremot så kan man förstöra blybatterier om du lämnar ett sådant över en vinter för förvaring med dålig laddning då det kan frysa sönder, men samtidigt så minskar kylan självurladdningen.
Men du har inte svarat på vad du gjorde när det laddade ur, hade du på parkeringen.

(har arbetat med batterier för länge sedan och i labbmiljö hos batteritillverkare. Vi handgjorde bla annat egna batterier till våra bilar som gav ca 10% flera Ah genom att bl.a. välja optimala blyplattor från massproduktion)
av xxargs
Två dygns bottenurladdning till att laddning påbörjas klarar batteriet hyffsat utan allt för mycket kapacitetsförlust om du laddar upp denna ordentligt med en intelligent laddare under ett par dygn (gärna i Ca-läge eller 'frost/AGM'-läge om laddaren har sådant och om det är Ca-batterier, vilket alla batterier med låg vattenförbrukning eller engångsfyllda batterier utan synliga proppar (MF-batterier) är, liksom om de har beteckningen 'silver' etc. )

Observera att en runda på några mil och någon timme är inte tillräckligt för att ens ladda batteriet till 1/3-del när man utgår från helt tom batteri och man måste upp till minst 75% laddgrad innan batteriförstörelse processen ala sulfatisering upphör om man kommer från bottenurladdad batteri och just denna laddning tar tid och kan inte forceras med hög ström - minst 24 och helst 48 timmar laddning innan alla 'frön' för storkristallisk sulfatisering är borta/isolerade tillräckligt så att sulfaticeringsprocessen inte fortsätter i hög takt även om batteriet är 3/4-dels laddat.

Det hade varit annorlunda om det stått urladdat i 14 dagar till månader - då hade det varit svårt att väcka dessa till liv igen och kommer aldrig att vara som innan i kapacitet om man lyckas.

---

När ett blybatteri urladdas så blir det _alltid_ blysulfat eftersom det är reaktionsprodukten när det skapar ström.

men blysulfaten kan vara i olika former och vid urladdning så är det väldigt finfördelade kristaller och kan snarast ses som en gel som plattorna blir impregnerade i. Men eftersom många små kristaller har stor yta och därmed mycket ytenergi så försöker naturen skapa större kristaller med mer massa och mindre yta för mindre ytenergi (det är ytenergi som stävar att hålla en vattendroppe i sfärisk form - samma sak sker tex. med snö då fin-grenade flingor omvandlas med tiden till grov issnö) och dom största kristallerna i gelen börja växa genom att kannibalisera på sina närmaste grannar och efter en tid så har det små kristallerna försvunnit och ersatts av färre men större kristaller med ganska stor avstånd mellan.

när detta har skett så har aktiva ytan på sulfaten minskat med faktor tusen och mer när det skall laddas igen samt att de stora kristallerna leder inte ström i någon större utsträckning vilket gör att med de normala laddspänningarna så går processen mycket långsamt och batteriplattorna korriderar sönder lång före innan dessa kristaller lösts upp igen

Det är därför man har regeln att blybatterier inte skall vara under 50% laddgrad mer än max 48 timmar - på den tiden hinner inte kristallväxten gå så lång att dom största kristallern nått en sådan storlek att de inte kan reverersas fullt ut vid laddningen efter - man vill inte ha dessa kristaller kvar heller då dessa är 'frön' till kristalltillväxt nästa gång batteriet laddas ur och det är därför man får verkan att ju mer batteriet är sulfatiserat - ju fortare sulfatisera det...
Användarvisningsbild
av Vojje
Halvlyset brann en arbetsdag på Toyotan. Puttade igång, körde de 3 milen hem. Provstartade efter ett tag ( ett ärende ), inga problem alls och på den vägen är det, alltså inga "intelligenta" laddningar och det har klarat flera vintrar sedan dess och är nu ca 7 år gammalt.
Kan väl erkänna att när det är minus 20 är det lite segt men det kan ju bero på väldigt mycket annat än dålig batterikapacitet.
Ett Varta med silverteknologi :D (och en "intelligent" generator)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Vojje skrev:
Momentum skrev:Men herregud
Några startkablar
En snäll granne
En ordenligt biltur
Färdigt
Vad är det för fel med push-start?
Är inte det skadligt för katalysatorn?
av Tartryffel
Måste vara mellanläget på ljusreglaget TS menar. Har man 0-läget så stängs ljuset av när bilen stängs av, under drift lyser väl varselljus (eller halvljus? osäker). I mellanläget däremot tvingar man på varselljuset och det fortsätter vara tänt även om man stänger av.
av Kryss70
Förtydligar händelseförloppet en gång till.
Jag är ute och kör, stannar en kort stund på tomgång med parkeringsljuset på, åker vidare och kommer hem parkerar bilen, glömmer/missar att ställa om reglaget från parkeringsljus till halvljus - bilen står med parkeringsljuset igång i två dagar medan jag gör annat.

Så, det är nytt batteri som gäller trots alla bra tankar om att försöka räddningssladda originalbatteriet.
Det har ju nu gått totalt 6 dagar utan att jag kunnat göra något åt det gamla batteriet, med forumskrivande och allt möjligt.
SÅ, frågan är:
Kan jag slänga i ett 85Ah 800A utan att det riskerar underladdning med 150A generator :?:

En laddare av rekommenderad version kostar ju mer eller lika mycket som ett nytt batteri, vilket ändå inte garanterar att det urladdade batteriet klarar sig. Dessutom står jag utan bil i ca en vecka till ovanpå det för att låta batteriet ladda korrekt.

Har också bestämt mig för en batteriladdar-historia monterad tillsammans med bensinwebasto (snart när ekonomin tillåter)
En sådan lösning kräver ju ändå ett batteri av bättre typ, med kräm så det räcker och blir över. 85Ah gott nog?
Förutsatt att generatorn hänger med i svängarna
av AndS
Kryss70 skrev:Förtydligar händelseförloppet en gång till.
Jag är ute och kör, stannar en kort stund på tomgång med parkeringsljuset på, åker vidare och kommer hem parkerar bilen, glömmer/missar att ställa om reglaget från parkeringsljus till halvljus - bilen står med parkeringsljuset igång i två dagar medan jag gör annat.

Så, det är nytt batteri som gäller trots alla bra tankar om att försöka räddningssladda originalbatteriet.
Det har ju nu gått totalt 6 dagar utan att jag kunnat göra något åt det gamla batteriet, med forumskrivande och allt möjligt.
SÅ, frågan är:
Kan jag slänga i ett 85Ah 800A utan att det riskerar underladdning med 150A generator :?:

En laddare av rekommenderad version kostar ju mer eller lika mycket som ett nytt batteri, vilket ändå inte garanterar att det urladdade batteriet klarar sig. Dessutom står jag utan bil i ca en vecka till ovanpå det för att låta batteriet ladda korrekt.

Har också bestämt mig för en batteriladdar-historia monterad tillsammans med bensinwebasto (snart när ekonomin tillåter)
En sådan lösning kräver ju ändå ett batteri av bättre typ, med kräm så det räcker och blir över. 85Ah gott nog?
Förutsatt att generatorn hänger med i svängarna
Jag tror faktiskt att du driver med oss??????
Du har inte gjort något laddningsförsök och tror att batteriet är kört efter endast 6 dagar urladdning, dessutom hänvisar du till att bl.a. forumskrivandet tagit din tid för att kunna göra något åt batteriet. Och sedan frågar du om generatorn skulle underladda med ett marginellt större batteri!!!
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]

Lambdalampan lyser

2-1-2 är felkoden ” Lambdasond – […]