Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Rådlös skrev:Om du kör så mycket som 2 - 2500 mil om året så kör du förmodligen långt bort (i glesbygd) också?
Behöver inte vara så. Jag bor i söderort om Stockholm. Vi har de senaste åren åkt ca 7000 mil/år med båda bilarna då vi har varit aktiva med ungarnas sportande. Dels träningar, dels alla matcher på helgerna. Väldigt lite semesteråkande, dock en stor del till jobbet ca 3 mil bort resp 1 mil bort. 2010 åkte jag över 1000 mil på moped, men det är lite träligt att åka så långt och det har sjunkit. I år har vädret varit för djä..igt så det har bara blivit max 100 mil på moppen. Förhoppningsvis klarar jag uppkörningen för MC nu i okt, då kan man skaffa en MC för jobbåkandet.

Men vi är inte längre lika aktiva i ungarnas föreningar så förhoppningsvis blir miltalet betydligt lägre i framtiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rådlös skrev:Om du kör så mycket som 2 - 2500 mil om året så kör du förmodligen långt bort (i glesbygd) också?
Vi bor fem mil norr om Sveriges största by (näst största stad) och vi kör drygt 5000mil per år med våra bilar. Att 2000mil skulle vara mycket förstår jag inte alls?

/Martin
av nollzon
Om bilen är miljöklassad enligt nuvarande regler och tas ut i trafik innan nyårsskiftet så betraktas fordonet som miljöbil och därmed skattebefrielse i 5 år.
av nollzon
Om bilen är miljöklassad enligt nuvarande regler och tas ut i trafik innan nyårsskiftet så betraktas fordonet som miljöbil och därmed skattebefrielse i 5 år.
av Rådlös
Den vanligaste, genomsnittliga, majoriteten av medelbilistsvensson kör ca 1500 mil om året. (Fråga försäkringsbolagen vilka körsträckor som mest anges).
Sedan finns det ju naturligtvis ytterligheter åt alla håll och sådant har jag också varit med om. Men genomsnittet för dom flesta ligger på 1500 mil/år.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag menade mer att man inte behöver bo i Glesbygd för att man kör mycket, fast det var inte så tydligt inser jag nu. Kolla förresten på siten Miljomal.se som drivs av Naturvårdsverket vad statistiken säger om körsträckor.

--citat--
Den genomsnittliga körsträckan under 2011 för personbilar var 1 218 mil. Liksom tidigare år stod personbilar registrerade i Stockholms län för den längsta genomsnittliga körsträckan, 1 274 mil, medan den kortaste körsträckan noterats för Gotlands län med 1 046 mil i genomsnitt per bil.
--slut tcitat--

Källa: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla- ... t=Lan&l=20

/Martin
av mattish
MartinS skrev:Jag menade mer att man inte behöver bo i Glesbygd för att man kör mycket, fast det var inte så tydligt inser jag nu. Kolla förresten på siten Miljomal.se som drivs av Naturvårdsverket vad statistiken säger om körsträckor.

--citat--
Den genomsnittliga körsträckan under 2011 för personbilar var 1 218 mil. Liksom tidigare år stod personbilar registrerade i Stockholms län för den längsta genomsnittliga körsträckan, 1 274 mil, medan den kortaste körsträckan noterats för Gotlands län med 1 046 mil i genomsnitt per bil.
--slut tcitat--

/Martin
Min bil är reggad i sthlm men bor i södern.. Många andra tjänstebilar som är det samma. Eller dom är inte inräknade?
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:
MartinS skrev:Jag menade mer att man inte behöver bo i Glesbygd för att man kör mycket, fast det var inte så tydligt inser jag nu. Kolla förresten på siten Miljomal.se som drivs av Naturvårdsverket vad statistiken säger om körsträckor.

--citat--
--slut tcitat--

/Martin
Min bil är reggad i sthlm men bor i södern.. Många andra tjänstebilar som är det samma. Eller dom är inte inräknade?
Ingen aning faktiskt, men det känns ju osannolikt att Naturvårdsverket skulle veta var alla tjänstebilar rullar någonstanns. Men tjänstebilarna är ganska få totalt sett. De är cirka 50% av alla 0-3åringar och i princip obefintliga efter det.
Det finns drygat 4 miljoner (~4,4M) bilar och ~600.000 av dom är mellan 0-3 år. Alltså 300.000 tjänstebilar. Det är runt 7% av alla bilar som finns i Sverige.

Källa SCB

/Martin
av perhall
Det finns, har jag för mig, 220 000 tjänstebilar i SVerige.
SVensken kör 1204 mil per år och slår tysken som ligger på 1160.
PH
av Steff 99
perhall skrev:Det finns, har jag för mig, 220 000 tjänstebilar i SVerige.
SVensken kör 1204 mil per år och slår tysken som ligger på 1160.
PH
Det måste finnas många fler tjänstebilar/förmånsbilar reg på juridisk person med tanke på att det reg över 150.000 bilar på juridisk person årligen i sverige
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]