Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nollzon
Jag förstår att många tycker det är konstigt utan automat. Men för er som inte besökt Sundsvall någon gång så ligger stan mellan 2 berg. Den känslan av att kunna glida nerför utan att växla som den vill som i automat. En sak till som ska vara med i beräkningen så är det ju bilen någorlunda humanare gällande förbrukningen i jämförelse med den törstiga och långsamma automat. Sen har vi ju de klassiska haveriet vid 20-25000 mil.

Drivlinegarantin kan man köpa till bägge bilarna. Om man gissar va bilen kommer att gå under de kommande 3 åren. Xc70 kostar det 17600 kr för 36000 mil. Till Alltracken kostar det 16000 kr. Så vitt jag vet så går det inte att beställa drivlinegarantin till varken privatpersoner eller företag (undantag för taxi, yrkestrafik, utryckningsfordon).
Vad gäller haldex så ska jag återigen fråga vilken version är det som sitter i. Jag skulle inte vara förvånad över att det sitter generation 4 med tanke på att allt annat verkar vara förstärkt.
av mattish
nollzon skrev:Jag förstår att många tycker det är konstigt utan automat. Men för er som inte besökt Sundsvall någon gång så ligger stan mellan 2 berg. Den känslan av att kunna glida nerför utan att växla som den vill som i automat. En sak till som ska vara med i beräkningen så är det ju bilen någorlunda humanare gällande förbrukningen i jämförelse med den törstiga och långsamma automat. Sen har vi ju de klassiska haveriet vid 20-25000 mil.

Drivlinegarantin kan man köpa till bägge bilarna. Om man gissar va bilen kommer att gå under de kommande 3 åren. Xc70 kostar det 17600 kr för 36000 mil. Till Alltracken kostar det 16000 kr. Så vitt jag vet så går det inte att beställa drivlinegarantin till varken privatpersoner eller företag (undantag för taxi, yrkestrafik, utryckningsfordon).
Vad gäller haldex så ska jag återigen fråga vilken version är det som sitter i. Jag skulle inte vara förvånad över att det sitter generation 4 med tanke på att allt annat verkar vara förstärkt.
I Passaten sitter det gen. 4.

Jag håller med dig ang. automat. Jag körde taxi ett år här i skåne och det gick hur bra som helst. Dock skulle jag som kund inte vilja åka med en chaffis som inte kan köra. Det är ju mkt mer förlåtande med automat. Jag är bra på att köra så för mig gick det bra.. (bedömt av chefen där jag jobbade).

Jag trivs också bättre med manuell förutom mitt i centrum där man cruisa lite softare med automat. Körde transit och alhambra med manuell låda. Galaxyn med automatare var värdelös trots samma motor som i seaten.
av manor
Skulle inte en Subaru Outback diesel fungera bra som taxi. Den finns ju än så länge bara med manuellåda. Större utrymme speciellt för bakpassagerarna, låg bränsleförbrukning och överlägsen äkta 4-hjulsdrift.
Användarvisningsbild
av StringerBell
manor skrev: överlägsen äkta 4-hjulsdrift.
Finns nog ingen 4WD som är överlägsen i alla tänkbara underlag. Jag är inte så säker på att Subarun är överlägsen om man fastnar i en snödriva eller i ett lerdike t.ex. Talar vi om konsekvent och lugn uppträdande på vinterväg är det en annan sak.

(Det enda jag saknar med min FWD är att någon gång per säsong ha en riktig, mekanisk diffspärr när jag fastnat i snön.)
av llesrof
manor skrev:Skulle inte en Subaru Outback diesel fungera bra som taxi. Den finns ju än så länge bara med manuellåda. Större utrymme speciellt för bakpassagerarna, låg bränsleförbrukning och överlägsen äkta 4-hjulsdrift.
Nu hänger jag inte med. Är Subarus AWD-system bättre än äkta fyrhjulsdrift? Är i så fall inte Subarus fyrhjulsdrift äkta? Vad har de då för system?
av jarnsjua
Tycker inte man kan jämföra XC70 mot en alltrack. Jag tycker XC70 är utvecklad för skogen när alltracken är en plastad passat. Passat är mer en "V70 Cross Country", inte en XC70 enligt vad jag tycker. Vad tycker ni?
av Amli
Jag tycker nog att Passat Alltrack är den bil som bäst kan jämföras med XC70. En gissning är att om den skulle ha lanserats som ny modell idag med tanke på hur övriga modellprogram ser ut skulle den heta just V70 Cross Country.
av Fartdåre
llesrof skrev:
manor skrev:Skulle inte en Subaru Outback diesel fungera bra som taxi. Den finns ju än så länge bara med manuellåda. Större utrymme speciellt för bakpassagerarna, låg bränsleförbrukning och överlägsen äkta 4-hjulsdrift.
Nu hänger jag inte med. Är Subarus AWD-system bättre än äkta fyrhjulsdrift? Är i så fall inte Subarus fyrhjulsdrift äkta? Vad har de då för system?
Tror nog det menas att Subaru har en överlägsen, äkta fyrhjulsdrift...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]