Nu är problemet löst, men jag testade i morse med obdII-uttaget, och detta är vad den visade.
Förutsättningar: 2.4d, My10. Ingen värmare på (dåligt med diesel ändå

). 12 grader i garage, har varit där i 9h, kördes dock in kall. Utetemperatur 4 grader vid start, gick upp till 6 men slutade på 5 grader. Sträckan är 18 km, tog 18 minuter, går genom Sollentuna, Kista, Sundbyberg med inte så mycket stockholmstrafik kl 7 på morgonen (men så klart en hel del bilar).
Start 12 grader
Backat ut ur garage ut på vägen -> 18 grader
-5 minuter 50-väg, men 3-4korsningar och rondeller -> 40grader. Jag noterar att den fastnar kring 40 grader efter någon minut.
-2 minuter 80-väg (uppskattad medelhastighet) -> 50 grader.
-2 min 100-väg (uppskattad medelhastighet) -> 67 grader.
-7 min 60-70-väg (uppskattad medelhastighet) -> 72 grader. Innehåller något trafikljus och 4 korsning också, kort 50-sträcka.
-2 min 30/50 väg -> 75 grader. Ett par trafik ljus, rondeller och annat man stannar i.
Klart är i alla fall att man inte kommer ner i några 0,6l/mil på sån här körning när motorn inte hinner bli varm

. Frågan är när man skall börja använda värmare om det hjälper totalförbrukningen.