Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Intressant. Klart att en kass ternostat kan förhindra att motorn kommer upp i rätt temp.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Nu är problemet löst, men jag testade i morse med obdII-uttaget, och detta är vad den visade.

Förutsättningar: 2.4d, My10. Ingen värmare på (dåligt med diesel ändå :-) ). 12 grader i garage, har varit där i 9h, kördes dock in kall. Utetemperatur 4 grader vid start, gick upp till 6 men slutade på 5 grader. Sträckan är 18 km, tog 18 minuter, går genom Sollentuna, Kista, Sundbyberg med inte så mycket stockholmstrafik kl 7 på morgonen (men så klart en hel del bilar).

Start 12 grader
Backat ut ur garage ut på vägen -> 18 grader
-5 minuter 50-väg, men 3-4korsningar och rondeller -> 40grader. Jag noterar att den fastnar kring 40 grader efter någon minut.
-2 minuter 80-väg (uppskattad medelhastighet) -> 50 grader.
-2 min 100-väg (uppskattad medelhastighet) -> 67 grader.
-7 min 60-70-väg (uppskattad medelhastighet) -> 72 grader. Innehåller något trafikljus och 4 korsning också, kort 50-sträcka.
-2 min 30/50 väg -> 75 grader. Ett par trafik ljus, rondeller och annat man stannar i.

Klart är i alla fall att man inte kommer ner i några 0,6l/mil på sån här körning när motorn inte hinner bli varm :-). Frågan är när man skall börja använda värmare om det hjälper totalförbrukningen.
av AndS
Nja, du lär inte komma ned på 0,6.
Tror snarare du hamnar på 0, 7-0,75.
Ska vi ned pä 0,6 så gäller landsväg, lungt och fint där du måste hålla dig under 100-strecket.
av JHg
Det tror jag inte. =,6 är fullt rimligt. Jag åker 2.4D MY10 med automat. Mycket motorväg runt 120 samt en hel del kökörning nästan varje dag. Ligger på 0,611 (mätt vid pump).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FSandstrom skrev:Frågan är när man skall börja använda värmare om det hjälper totalförbrukningen.
Du sparar inget bränsle genom att använda bränslevärmaren (tvärt om) på en diesel då den inte är speciellt känslig för kallstart vad gäller förbrukning.

På en bensinare däremot kan det spara då den är mycket törsigare vid kallstart.
av Rådlös
Om man misstänker att instrumentet i bilen (som man inte har på nyare bilar :shock: ) visar fel åt något håll, så har Kjell & Co IR-termometerar för ca 300 kr.
Man pekar på det man vill mäta som med en ficklampa ungefär och läser av temperaturen på en display.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Då är det ju smartare att köpa en OBD2-adapter som går att använda till så otroligt mycket mer än att bara läsa av temp med.
av ravestream
Det får nog bli en runda till Volvo bil o be dom byta termostaten, Någon som har koll på ungefärlig kostnad ?
av Lacke
ravestream skrev:Det får nog bli en runda till Volvo bil o be dom byta termostaten, Någon som har koll på ungefärlig kostnad ?
5.500Kr vad jag hörde... minst 3 timmars jobb för att byta!!!
av MattiasD
Har V70 ingen övervakning alls av motortemperaturen? När Volvo tog bort info om motortemp, bör det ändå finnas en övervakning som kan varna om motorn blir för varm eller aldrig kommer upp i arbetstemperatur. Låter väldigt konstigt annars. Hur många Volvobilar rullar runt på vägarna med felaktiga termostat och som aldrig kommer upp i arbetstemperatur, med hög förbrukning och höga emissioner som följd.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]