Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Ja, min 2011 stod jag ut med i 300 mil och 3 månader. Delvis tålde jag inte D5:an men det tog hela 3 dagar innan den var åter på verkstaden med en massa smårackel. Xc90 jag hade innan var dock felfri förutom att spindelleder fick bytas efter 2000 mil. Upptäckte då att Volvo suger på goodwill!
av nicke37
Det är Sveriges mest sålda bil, och de flesta söker nog ett forum först när nåt krånglar. Nöjda ägare skapar ingen trådar. Vår har gått i stort sett felfritt de tretusen mil vi kört den, grannen kör en D3 som han är nöjd med och en annan granne kör xc70 som han tycker är den bästa bil han haft. Svärmor kör en Saab 09 som turbon rasade på. Ja, där har ni några fler exempel direkt ur livet ;)
av Cox
Min har inte krånglat alls, har nu rullat 15000 mil. enbart service och slitdelar. Jo föresten kompressorn till acn
men det var ju goodwill på detta. Det finns måndags ex hos alla bilfabrikanter, jag kan inte se att Volvo skulle vara en bil med fler fel än övriga fabrikanter. Visst kommer det fram en massa fel i detta forum konstigt vore det väl annars. Ta en titt på Fords forumsida den engelska varianten så hittar man samma sak en massa fel ! Konstigt ? Nej
av Rille67
dst02 skrev:De här forumet säger väl allt om krånglande bilar, överallt i trådarna står de om motorer som går dåligt, i princip helt nya bilar som inte startar, elfel, oljud mm mm mm å mest skrämmande är väl att det som sagt är både helt nya bilar å dom som bara är ett par år! Återigen, läser man på andra bilmärkens forum hittar man också en del trådar men de är oftsast bilar som gått bortåt 20k mil eller 10-12 år gamla grejer som börjat krångla. Grattis till er som köpt en bil som fungerar men volvo verkar spotta ut en hel del måndasex lite när som helst i veckan.
Håller jag inte alls med om. Det är verkligen inte "överallt i trådarna", i alla fall inte under detta år som jag följt innehåll här på forumet. Däremot kan vi notera att du senaste tiden inte mister chansen att spy galla över Volvo (gärna i så många trådar som möjligt). Du har uppenbarligen råkat ut för ett måndagsex, vilket är mycket tråkigt. Men att Volvo rent generellt skulle ha sämre kvalitet än andra märken. Nej. Då blandar du in dina personliga erfarenheter för mycket.
Användarvisningsbild
av Guru
Om nu Volvo är så kass, varför ser man så många V70II taxi? Den yrkeskåren om någon borde sky en dålig bil som pesten?

Tror att man oavsett tillverkare/modell kan hitta kombinationen bitter ägare och en bil med fel. I Kina slog en missnöjd kund sönder sin Lamborghini. Betyder det att Lamborghini tillverkar kass bilar med usel kvalite och har otrevliga/inkompetenta ÅF?

Som redan nämnts, på forum skriver man om man har problem. Inte att bilen är felfri. Och i många fall tror jag att UTAN att läsa på forum så skulle man inte ens hittat alla symptom som man sedan anser vara fel. Glöm inte att det är sveriges vanligaste bil (S60N, V60, XC60, V70II, XC70II och S80N delar teknik) så det vore märkligt om det inte dök upp trådar i detta forum. Prylar går sönder, så är det bara. Även bilar! (som består av väldigt många fler delar än tex. din telefon, TV eller tvättmaskin).

Men som svar på frågan från trådskaparen. Beror på vilken motor du funderar på. Finns olika faktorer att ta hänsyn till beroende på drivlinan. Bilen som sådan har mig veterligen inga speciella fel just MY09. (Mer än att ratten än mycket snyggare MY10-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Guru skrev:Om nu Volvo är så kass, varför ser man så många V70II taxi? Den yrkeskåren om någon borde sky en dålig bil som pesten?

Tror att man oavsett tillverkare/modell kan hitta kombinationen bitter ägare och en bil med fel. I Kina slog en missnöjd kund sönder sin Lamborghini. Betyder det att Lamborghini tillverkar kass bilar med usel kvalite och har otrevliga/inkompetenta ÅF?

Som redan nämnts, på forum skriver man om man har problem. Inte att bilen är felfri. Och i många fall tror jag att UTAN att läsa på forum så skulle man inte ens hittat alla symptom som man sedan anser vara fel. Glöm inte att det är sveriges vanligaste bil (S60N, V60, XC60, V70II, XC70II och S80N delar teknik) så det vore märkligt om det inte dök upp trådar i detta forum. Prylar går sönder, så är det bara. Även bilar! (som består av väldigt många fler delar än tex. din telefon, TV eller tvättmaskin).

Men som svar på frågan från trådskaparen. Beror på vilken motor du funderar på. Finns olika faktorer att ta hänsyn till beroende på drivlinan. Bilen som sådan har mig veterligen inga speciella fel just MY09. (Mer än att ratten än mycket snyggare MY10-)
Gör du?

Tänkte precis i förra veckan att jag nästan aldrig ser några V70 taxibilar längre. Bara MB-gas, Peugeot 508-Hdi, Prius å Passat-gas.
Användarvisningsbild
av Guru
poseidon skrev:Gör du?

Tänkte precis i förra veckan att jag nästan aldrig ser några V70 taxibilar längre. Bara MB-gas, Peugeot 508-Hdi, Prius å Passat-gas.
Beror nog på vart i världen man bor. Kanske blir annorlunda här när Göteborg också får vägtullar.
av dissonans
Min granne är taxichaufför (Lund), och han bytte för drygt ett år sedan från en otroligt krånglande Passat-gas till en 2.5FT R-Design (för stolarnas skull). Hans Passat stod mycket på verkstad och när den inte gjorde det fick han ont i ryggen av de (i hans mening) dåliga stolarna.
Överhuvudtaget rullar det en hel del V70 taxis i Lund, en del Drive, en del 2.5FT och faktiskt en del konverterade AFV.
av Amli
Jag hade en XC70 D5 MY09 som jag i det stora hela var nöjd med. Den led dock svårt av knarrljud lite här och där (som höll på att driva mig till vansinne) vilket är ett väldigt vanligt förekommande på V/XC70. Speciellt runt bakluckan.
Användarvisningsbild
av Guru
Amli skrev:Jag hade en XC70 D5 MY09 som jag i det stora hela var nöjd med. Den led dock svårt av knarrljud lite här och där (som höll på att driva mig till vansinne) vilket är ett väldigt vanligt förekommande på V/XC70. Speciellt runt bakluckan.
Samma här. Lite fett på rätt ställe löser det.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]