Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
StefanN skrev:Du har väl samma bromsar som jag och jag kör 16" på vintern utan problem.
Nix du har 16" på 3.2, han har 16.5" och V8:an hade 17".

T6:orna har haft 16.5" ända sedan första modellen kom -99, och hade 17" fälgar som original.
Användarvisningsbild
av Toson
Nu blev jag så fundersam att jag måste gå med i Forumet och fråga dom som vet:
Går det att ha 16" alufälgar på en T6 -08??? Kan man 100%-igt säga JA eller NEJ???
Köpte i våras en sådan som det medföljde 16" plåtfälgar, som uppenbart går att använda och beställde idag 16" alufälgar för att det skulle se lite bättre ut till vintern. Däcken är nästan nya, så det fanns ingen anledning att ta hela kittet. Har jag gjort FEL???

Toson
av YoZ
Börjar bli en rätt lång och utdragen tråd om dessa 16" fälgar nu:=)

Raka besked hade vart kanon, då det faktiskt verkar vara lite rörigt även om man kollar med Volvo!
Mina dubbdäck är av dimensionen 225/55. Och på däcken finns textraden "Don't mount on 16,5 rims" Kanske fel däck monterade på fälg i mitt fall också? 16,5 bromsar verkar det sitta fram på bilen, men hur är med fälgen? 16 eller 16,5?

Får ta och reda ut detta med Volvo innan vinterdäck säsong drar ingång!

Kanske en dum teknisk fråga, men om väl fälgen sitter på plats utan att vidröra några andra delar (lite marginal) så kan inte avståndet mellan ok och fälg minska när man kör fort och bilens stötdämpare jobbar? Så som jag förstått det iaf
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lär vara så tight att vissa 16" funkar och andra inte, därför kan ingen ge dig klart besked.

Om du skruvar på fälgen och den går fritt så är det lungt, det behöver inte finnas några marginaler, går den fritt så gör den även om det bara är en millimeter mellan ok och fälg. Men se till att snurra ett helt varv på fälgen för att verkligen vara säker på att den går fritt.
av dissonans
Precis som Martin skriver (och som jag skrev innan dess), så passa _vissa_ 16" på T6. Jag har sett T6 som rullar på 16"-fälgar (Volvo original), samtidigt som Bilia Lund tvärsäkert säger nej till att det ska fungera. Så antingen får du leta upp någon T6 som faktiskt rullar på 16" och köpa identiska fälgar, eller så får du testa dig fram. Jag valde till slut att köpa 17", det kändes enklare.
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]