Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det kommer ju. Volvo började med manuell låda, för det var tydligen avsevärt krångligare att få det att fungera bra med automatlåda. Påstod de, jag har inte försökt själv.
Glöm nu inte att fyrhjulsdriften är bättre på MY12 än MY13:) har själv en MY12 D5 polestar och motorn känns råstark, min förbrukning ligger runt 0,80-0,85 mycket stadskörning plus hästsläp bak på:) är en automatlåda i bilen.
Hej!

Men va sjutton? har den blivit sämre? Är det för att få ned förbrukningen på något sätt som man gör avkall på sånt? Illa i såfall! Då blir det väl ännu värre till MY14 kanske......suck!
apersson850 skrev:Det kommer ju. Volvo började med manuell låda, för det var tydligen avsevärt krångligare att få det att fungera bra med automatlåda. Påstod de, jag har inte försökt själv.
Sitter S/S på min D3:a med automat, fungerar utmärkt
Bubselubsen skrev:Hej!

Men va sjutton? har den blivit sämre? Är det för att få ned förbrukningen på något sätt som man gör avkall på sånt? Illa i såfall! Då blir det väl ännu värre till MY14 kanske......suck!
Eller så har dom lärt sig och bättrar sig till modell år 2014
XC70 kommer aldrig att få riktigt låg förbrukning om du ofta kör i motorvägsfart. Luftmotståndet är alldeles för högt för det.

2014-års modeller torde få nya 4-cylindriga motorer med lägre förbrukning. Men då får du vänta ett år till.

Jag har en XC70 -12 sedan dryga ett år. Ligger mellan 0,6 - 0,9 -- oftast närmare den högre siffran. Var du hamnar beror väldigt mycket på hur du kör. Stopp / start är det väldigt få som har nytta av. Det hjälper om du sitter mycket i köer och rödljus i någon storstad -- annars inte. Automatlådan drar också upp förbrukningen, men vid landsvägskörning är det högt luftmotstånd som drar upp förbrukningen -- inte automatlådan.
Jag har också en XC70 sen drygt ett år. Ligger normalt på ungefär 0,7 l/mil. Det går att köra försiktig landsvägskörning under 0,6 l/mil, men då får man anstränga sig. I ca 130 km/h tar den modernare dieseln D5 i den karossen lika mycket diesel som min gamla 854 Turbo ville ha bensin.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]