Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Själv gjorde jag tvärtom. Köpte en ny -11a, D5 AWD som jag retade mig på med en massa strul och verkstadsbesök. Sålde efter 3-4 månader med en mindre härlig förlust. Köpte en ny Saab 9-5 -11 för mindre än halva priset av vad volvon kostade. Har inte haft ett ända strul med den ännu, går som klockan. Reservdelar? Visst, men håller den ihop i 5 år kan man ju i princip ge bort den sedan mtp hur billig den var. Man måste ju se till att ha den helförsäkrad dock!...Fast Volvon var bättre på en del saker som: Bättre fjädringskomfort. Men, Saaben går dock lika tyst, har mil bättre styrning(trots att volvon hade den med inställningsmöjligheter) Och Saaben, trots biopower har en lägre bränslekostnad/mil än vad Volvon hade. Jag är nöjd och ngn ny Volvo blir det inte!(för stunden, kan bli en T6:a i framtiden) Men, du blir nog nöjd och det är ju det viktiga.
av hoberg
Reservdelar finns för det mesta, inte alltid, men det tar tid. Saabfirmor slår igenom ute i landet, längre till service. En utdöende ras tyvärr. Oerhört tråkigt. 9-5 är en gammal men väldigt fin bil.

Men nu är det volvo och det känns... kul, faktiskt.
Användarvisningsbild
av epostaren
Sedan är det så att om man under produktion hittar ett fel, så stannar inte monteringen upp. Bilarna fortsätter i stort sett alltid att monteras. Felet blir många gånger till en serviceorder som rättas till hos återförsäljaren. Ibland har fel upptäckts efter att en hel del bilar redan har sålts och dessa fel rättas till vid första service, om det inte är mer än lite småsaker. Så gör alla biltillverkare.

Sedan är det enligt min mening alltid en chansning att köpa t.ex. en ny drivlina i början av dess livscykel. Då får man själv stå som testförare trots alla tester som fabrikanten har gjort innan den släpps ut på marknaden. Då kan det vara säkrare att köpa drivlinan i slutet av dess livslängd istället.

Mina fem öre...

Grattis hober till en trevlig bil med en finfin motor
och välkommen till forumet.

Lite bilder på pärlan kan du väl bjuda på :?:
av dst02
epostaren skrev:Sedan är det så att om man under produktion hittar ett fel, så stannar inte monteringen upp. Bilarna fortsätter i stort sett alltid att monteras. Felet blir många gånger till en serviceorder som rättas till hos återförsäljaren. Ibland har fel upptäckts efter att en hel del bilar redan har sålts och dessa fel rättas till vid första service, om det inte är mer än lite småsaker. Så gör alla biltillverkare.

Sedan är det enligt min mening alltid en chansning att köpa t.ex. en ny drivlina i början av dess livscykel. Då får man själv stå som testförare trots alla tester som fabrikanten har gjort innan den släpps ut på marknaden. Då kan det vara säkrare att köpa drivlinan i slutet av dess livslängd istället.

Mina fem öre...

Var har du fått de ifrån att fel inte åtgärdas i fabrik utan istället hos åf när felen känns till redan uppe på linan?? De låter i mina bilbyggaröron som mycket oseriöst.
av dst02
svendufva skrev:Själv gjorde jag tvärtom. Köpte en ny -11a, D5 AWD som jag retade mig på med en massa strul och verkstadsbesök. Sålde efter 3-4 månader med en mindre härlig förlust. Köpte en ny Saab 9-5 -11 för mindre än halva priset av vad volvon kostade. Har inte haft ett ända strul med den ännu, går som klockan. Reservdelar? Visst, men håller den ihop i 5 år kan man ju i princip ge bort den sedan mtp hur billig den var. Man måste ju se till att ha den helförsäkrad dock!...Fast Volvon var bättre på en del saker som: Bättre fjädringskomfort. Men, Saaben går dock lika tyst, har mil bättre styrning(trots att volvon hade den med inställningsmöjligheter) Och Saaben, trots biopower har en lägre bränslekostnad/mil än vad Volvon hade. Jag är nöjd och ngn ny Volvo blir det inte!(för stunden, kan bli en T6:a i framtiden) Men, du blir nog nöjd och det är ju det viktiga.

De kanske e en plastig saab jag ska kolla efter :)
av svendufva
DST02: varför inte. Plastig men det stör jag mig inte på så länge det är skrammelfritt. Jag blir i alla fall inte förbannad när jag ser Saaben. När man kom fram till V70'n hade man lust att ta fram släggan och gå loss på biljäv..n. Var dock mkt nöjd med XC90:n jag hade innan. Det jag vet är att jag aldrig mer köpet dieselbil. Fick höra ikväll att polarns D5:a rasat, 5000 mil på mätarn. Volvo skulle dock bekosta bytet( det läckte in kylarvätska i cylindern).
av hoberg
Herrejesus, spolarvätska i cylinderna... Vad har jag gett mig in på? Jaja, jag ger lite rapporter framöver om kvaliteten.
F ö är Saab inte plastig.
Användarvisningsbild
av epostaren
dst02 skrev:
epostaren skrev:Sedan är det så att om man under produktion hittar ett fel, så stannar inte monteringen upp. Bilarna fortsätter i stort sett alltid att monteras. Felet blir många gånger till en serviceorder som rättas till hos återförsäljaren. Ibland har fel upptäckts efter att en hel del bilar redan har sålts och dessa fel rättas till vid första service, om det inte är mer än lite småsaker. Så gör alla biltillverkare.

Mina fem öre...

Var har du fått de ifrån att fel inte åtgärdas i fabrik utan istället hos åf när felen känns till redan uppe på linan?? De låter i mina bilbyggaröron som mycket oseriöst.
Det är därför det bl.a. finns serviceorder. Du tror väl inte på fullt allvar att man stoppar ett band för några småfel som lätt rättas till i eftererhand? Ska det fram 57 Volvobilar om dagen på Torslanda (1 oktober 50 om dagen), så kommer dom fram, så är det bara.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]