Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag hade en bil för några år sen för två fel (ljud i fläkt o servo) på Bilia. "Normalt maskinljud" sa de o skickade efter 10 min en räkning på 1200 för felsökning till Volvo. Åkte till Upplands Motor, de höll med mig och fixade båda felen direkt. Åtgärdspaket på servo och ny fläktmotor. Kostade väl 10 000 gissar jag och hade varit trist att betala efter att garantin gått ut./PH
av sweborn
Om du verkligen inte vill behålla bilen pga detta (beror ju på hur du upplever felen) skall du reklamera bilen skriftligen till din säljare. Verkstaden har inget att göra med reklamationer.
av Steff 99
Vojje skrev:Jaså, har vi då till slut kommit dithän då garantiärenden kallas för "goodwill" :(
Goodwill har väl lite olika innbörd, garanti och återköp är inte alltid självklart om köpare och säljare har olika uppfattningar om det är " fel" eller inte...det är alltid två parter i en tvist, här hör vi bara en sida...!
Användarvisningsbild
av Vojje
Steff 99 skrev:
Vojje skrev:Jaså, har vi då till slut kommit dithän då garantiärenden kallas för "goodwill" :(
Goodwill har väl lite olika innbörd, garanti och återköp är inte alltid självklart om köpare och säljare har olika uppfattningar om det är " fel" eller inte...det är alltid två parter i en tvist, här hör vi bara en sida...!
Kunden har alltid rätt. I synnerhet om han lagt upp en god årslön.
av perhall
"Kunden har alltid rätt" kommer nog itne att kunna gälla i all framtid när kunder kräver mer o mer o många företag gör blodiga förluster...
PH
av Steff 99
Vojje skrev:
Steff 99 skrev:
Kunden har alltid rätt. I synnerhet om han lagt upp en god årslön.
Ja, kanske det, tyvärr kan undantaget bekräfta regeln..!
av Cox
Jag förstår inte vilka verkstäder ni har söderut. Här fungerar det utmärkt har allt blivit bra bemött, senast hade min AC kompressor skurit. Bilen bärgades till Verkstan nyckel i brevlådan söndag kväll. Blir uppringd på måndag, nu kan du hämta bilen om du behöver den (resterna av remmen var bort städat så nu går det att köra med bilen), ny kompressor beställd. Frågade vad det kalaset kostar får till svar det blir skitbilligt, jag frågar och hur billigt är just skitbilligt ! Gratis det kostar inget detta går på Goodwill. Så med andra ord jag behöver inte ens nämna frågan om garanti eller Goodwill.

Det kallar jag hur bra service som helst, fick till och med lånebil när jobbet utfördes 5 dagar senare.
av dst02
sweborn skrev:Om du verkligen inte vill behålla bilen pga detta (beror ju på hur du upplever felen) skall du reklamera bilen skriftligen till din säljare. Verkstaden har inget att göra med reklamationer.

Säljaren ville inte veta av något om ett återköp för enligt han så va de absolut inte hans grej å han försvarade sig att han gjort en sån
affär för många år sedan å fick rejält med skit från sin chef för de, han bollade vidare allt till kundrelationsansvarige på firman som helt nekar
till att han hört oljud eller något annat även att Jag demonstrerade fram ljuden!!!

Nu är bilen inbokad igen på verkstad innan Jag ens hämtade ut den, plötsligt säger min servicetekniker att de kan va svänghjul eller något fel i växellådan. Vid ett sånt fel som växellådefel beskrev dagen innan "kra" att sånt kan va grund för återköp!
Användarvisningsbild
av niklasj
tycker jag känner igen "problemen" som beskrivs i trådstarten med min egen V70. AC'n har (vid påslaget läge) ett oregelbundet klickande som kan höras vid tomgång och nerhissad ruta, knappast innifrån speciellt inte vid färd. Växellådan kan ibland klonka till vid uppväxling om man lyssnar VÄLDIGT noga. Vid kallstart kan det gå väldigt ryckigt de första hundra meterna.

Första gången jag hörde AC-ljudet blev jag livrädd eftersom jag kört mycket Au*i och Mer*des där åtminstone de större motorna alltid varit tämligen oljudsfria.

Jag har fått det förklarat att volvo helt enkelt låter såhär och jag antar att det är traktor-arvet som lever vidare.

För TS skull rekommenderar jag att slappna av och börja lyssna på radion vid färd eller åka och byta in bilen mot t.ex en bättre beg A6 avant.
av dst02
Visst Jag är både petig å kräsen men eftersom Jag provkört flera andra likadana bilar å de varit helt tyst så måste Jag helt enkelt klaga. Verkstan sa för en stund sedan att de kunde handla om svänghjul eller växellåda vilka Jag inte gärna vill betala dyrt för att laga när garantin gått ut.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]