Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Skruvar ni mycket på värmen?
Har inte skruvat på värmen senaste 15-20 åren sedan man fick klimatanläöggning där man kunde ställa in önskad temperatur. Den har stått på 21.5 grader i åratal, aldrig rört den.

Tills nu !!! !!! Min My-13 överkompenserar helt enormt tycker jag så man måste skruva hela tiden. Är det lite svalt ut så brassar den på värmen rejält, kommer sedan solen fram så drar den på polarkyla så man fryser ihjäl, tills när man kör in i ett skuggit parti då maxar den värmen igen, grymt irriterande må jag säga.
Jag justerar ganska friskt mellan 20 och 23 grader, beroende på dagsformen och vädret. Men jag tycker min XC60 kompenserar för lite för solen. Om solen steker på får man ofta ha lägre temp inne än om det är molnigt. Jag upplevde det inte lika tydligt i den V70N jag hade innan, även om det märktes även där.

/Martin

PS. Sync knappen i Passat är inte så dum...
MartinS skrev: Men jag tycker min XC60 kompenserar för lite för solen....
Har upplevt samma sak genom åren jag åkt Volvo, rätt moderat kompensation, nu verkar man ha maxat kompensationen istället från MY13.
Variosboy skrev:I min -09 kunde man ju ställa in (i tre olika nivåer om jag minns rätt) hur mycket fläkten skulle kompensera vid skillnader i temperatur.
Borde väl vara samma sak nu kan man ju tycka även med Sensus?
Det du ställer in där är väl hur hårt den skall jobba för att uppnå rätt temp, alltså hur mycket fläkten får låta/blåsa. Det är i allafall så jag upplevt skillnaden mellan de olika lägena. Det har alltså inget med solkompensation att göra. Eller är jag fel ute?

/Martin
Precis så som du säger är det, den väljer hur hårt fläkten ska jobba och således hur fort en ändring i temperatur ska ske, och ställer man den på exvis låg så kommer ju inte svängningarna att kännas lika extrema, och det borde ju vara en lösning om man tycker att den häver ur sig för mycket värme eller kyla i något läge, eller!?
Fläkten jobbar inte mycket, det är mera att luften som kommer in är av typen svinkall eller superhet, så har min tidigare volvisar inte gjort.

Jag är nog mera van vid att fläkten jobbar mer faktiskt men inte med så varm/kall luft.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]